jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Elektrische ramen Alfetta QO

ma jul 22, 2013 10:49

Sinds lange tijd maar weer eens verder gegaan met het Alfetta TS project. Nu het lekker warm is, is het een goed moment om de raamsnoren en deurpanelen aan te pakken. Alles lekker soepel en dus weinig kans op breken.

Meteen maar even de elektrische ramen gecontroleerd. Bij aanschaf gingen re ramen wel erg traag naar beneden/boven. Nu de deurpanelen eraf waren konden we makkelijk bij het raammechanisme. Even direct stroom erop........en aan de voorzijde vlogen de ramen van boven naar beneden en weer terug als nieuw. Zo zie je maar hoeveel spanningsverlies je over de bedrading en schakelaars hebt.

Aan de achterzijde was het een ander verhaal. Aan de linkerzijde maakt het raam een soort van 3 tussenstops. Het raam gaat dus wel volledig naar beneden, maar hapert op 3 punten. (naar boven idem) In eerste instantie dachten wij aan een defect in het mechanisme. Maar rechts blijkt het probleem ook te zitten, weer 3 tussenstops/haperingen. Is dit nou toeval of het is eigenlijk geen probleem en hoort dit zo?
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

jaben
Advanced Member
Advanced Member

RE: Elektrische ramen Alfetta QO

wo jul 24, 2013 09:38

Niemand? Zal wel aan de vakantieperiode liggen. We wachten rustig af!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

jaben
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 19, 2013 11:25

een nieuw schopje!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

jaben
Advanced Member
Advanced Member

za okt 19, 2013 09:50

en maar weer een nieuw schopje. Bestaan er geen 75/Alfetta's met elec. ramen achter?
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

de alfist
Full Member
Full Member

za okt 19, 2013 11:01

er zijn maar heel weinig alfetta's met electr ramen achter
het probleem met de ramen achter is dat ze te veel worden gebruikt :wink:
stilstand is achteruitgang
waarschijnlijk zit het in de motor ,te hoge overgangs weerstand het is niet normaal dat het raam op drie plaatsen stopt
mocht je vervangers zoeken denk ik dat je eerder aan alfa 90 raam mech moet denken dan aan 75 ramen
de deuren van een 90 zijn mogelijk gelijk daar dit een face lift van de alfetta is
mogelijk kun je de motoren van een 75 wel over zetten maar weet dit niet zeker
je kunt ook de motoren uitelkaar halen schoon maken en weer in elkaar zetten maar dit bied soms weinig verbetering en is een lastig klusje

suc6 ciao jan 8)
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Rob75
Guru
Guru

za okt 19, 2013 14:57

Ik weet niet of dit zo kan zijn, maar de achterste ramen willen nog wel eens een knelbeveiliging hebben. Wat de vorige post ook zegt met een hoge weerstand zal deze beveiliging dan in werking treden.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

joy
Full Member
Full Member

Re: RE: Elektrische ramen Alfetta QO

za okt 19, 2013 15:48

Ik weet niet of dit zo kan zijn, maar de achterste ramen willen nog wel eens een knelbeveiliging hebben. Wat de vorige post ook zegt met een hoge weerstand zal deze beveiliging dan in werking treden.

Succes,

Rob
Lijkt mij iets te high tech voor die tijd.

sebasP
Junior Member
Junior Member

za okt 19, 2013 19:35

De Alfetta QO waar ik nu in rij heeft dat niet met de elektrische ruiten achter. Gaan wel erg langzaam, maar geen haperingen. Kan me ook niet voorstellen dat dat hoort bij een auto van die leeftijd...

jaben
Advanced Member
Advanced Member

zo okt 20, 2013 20:39

De Alfetta QO waar ik nu in rij heeft dat niet met de elektrische ruiten achter. Gaan wel erg langzaam, maar geen haperingen. Kan me ook niet voorstellen dat dat hoort bij een auto van die leeftijd...
Duidelijk! Lijkt mij ook niet dat het zo hoort. Eerst maar de boel eens goed doormeten en evt uit elkaar halen.

Thanks voor jullie input.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Tonio
Guru
Guru

zo okt 20, 2013 23:50

er zijn maar heel weinig alfetta's met electr ramen achter
het probleem met de ramen achter is dat ze te veel worden gebruikt :wink:
stilstand is achteruitgang
waarschijnlijk zit het in de motor ,te hoge overgangs weerstand het is niet normaal dat het raam op drie plaatsen stopt
mocht je vervangers zoeken denk ik dat je eerder aan alfa 90 raam mech moet denken dan aan 75 ramen
de deuren van een 90 zijn mogelijk gelijk daar dit een face lift van de alfetta is
mogelijk kun je de motoren van een 75 wel over zetten maar weet dit niet zeker
je kunt ook de motoren uitelkaar halen schoon maken en weer in elkaar zetten maar dit bied soms weinig verbetering en is een lastig klusje
suc6 ciao jan 8)
Ik denk dat het probleem niet electronisch is maar metallisch.... oftewel ROEST :(
Niet onwaarschijnlijk bij een Alfetta.
De verticale raamgeleiders zijn een soort U-profiel van ijzer. Daar zit een vilt- en/of rubber profieltje in waar de ruit doorheen glijdt. Er lekt altijd wel iets regenwater langs die raamprofielen naar binnen. Als die ijzeren raamgeleiders beginnen te roesten dan zetten ze uit, zowel naar binnen als naar buiten. Aan de binnenzijde wordt de spleet in het U-profiel dan smaller en daardoor gaat de ruit klemmen. De oplossing is dan om het vilt-/rubberpofieltje uit die raamgeleiders te halen en de boel te ontroesten - lakken - opnieuw monteren.

.

Terug naar “Algemene Technische vragen”