Pagina 1 van 2
Mito stuurgedrag OPGELOST!
Geplaatst: di jul 23, 2013 20:05
door Jan M
ebbr schreef in een ander draadje:
Con's: Elektronische besturing te licht naar mijn smaak, en rechtuit-karakterestiek wat nerveus: Hebben veel/alle nwe. auto's overigens of wel stabiel maar willen ze de bocht niet om als VW's en Audi's (onderstuur)
Sind 1 maand zijn wij de trotse eigenaar van een Mito JTDm.
We zijn er een weekje mee naar Schotland geweest, een heerlijke auto die machtig stuurt, op de binnenwegen.
Alleen op de hoofdwegen vertoont hij een wazig stuurgedrag, alsof de je eerst het stuur een aantal graden moet draaien en daarna de wielen pas in de juiste richting meegaan.
Is er al 2x voor bij de garage teruggeweest, hebben de stuurbekrachtiging aangepast.
Nu lijkt het minder erg omdat de bekrachtiging minder is, maar het wazige is er nog steeds. Niet fijn om te rijden.
Herkent iemand dit en wat er aan gedaan kan worden?
RE: Mito stuurgedrag
Geplaatst: wo jul 24, 2013 15:58
door ebbr
Ja diegene die je ge-quote hebt dus
Al is mijn beschrijving juist andersom. Op hoge snelheden levert een tikje aan het stuur juist meteen reactie (te veel ook in D). Dit is niet zo te doseren als een ouderwetse stuurstang met feedback: vandaar dat ik rijden met 225km/u (want ja dat haalt 'ie: moet hij dan ook veilig kunnen) levensgevaarlijk vind en soms de controle totaal verlies.
-Op winterbanden is het nog erger al vanaf de 160.
Bij mij ook alles uitgelijnt: nieuwe stabs-stangetjes voor, andere banden van Pirelli's naar Dunlop sport (wel beter), maar nog steeds
zoekerig. (zo omschrijf ik het). Testritten in andere MiTo's of Giulietta's leveren bij mij hetzelfde gevoel op overigens....
RE: Mito stuurgedrag
Geplaatst: wo jul 24, 2013 16:33
door frankie
Altijd lastig die electronische stuurbekrachtiging, toch een beetje onnatuurlijk gevoel...Ik vind het persoonlijk trouwens in de Giulietta alweer een stuk beter dan in een Mito.
RE: Mito stuurgedrag
Geplaatst: wo jul 24, 2013 19:56
door Jan M
@ebbr,
Bij ons is het net andersom, op lage snelheid stuurt hij echt strak. Een rotonde is geen probleem.
Maar bij snelheden van 100 tot 110 op de cruisecontrol ben je bezig de auto tussen de witte lijnen te houden.
130 is helemaal niet prettig rijden.
@frankie
Heb 1x in een Giulietta gereden maar op legere snelheid. Is niet te vergelijken.
Iemand een suggestie?
RE: Mito stuurgedrag
Geplaatst: wo jul 24, 2013 20:07
door Rainier155
Volgens mij gewoon de karakteristiek van elektronische stuurbekrachtiging die je omschrijft.
Mijn ma heeft een Fiat Punto uit 2002 gehad met elektrische stuurbekrachtiging, heb ik destijds regelmatig lange afstanden hele stukken constant 140-170 km/h mee gereden door verschillende weersomstandigheden. Kan ik me ook herrineren dat het sturen stukken gevoeliger was, maar dat was ook een kwestie van wennen.
Ik reed zelf destijds een autootje zonder stuurbekrachtiging, dus dan merk je echt gelijk een wereld van verschil.
RE: Mito stuurgedrag
Geplaatst: wo jul 24, 2013 21:11
door Rob75
We hebben een Lancia Ypsilon (2005) die min of meer hetzelfde onderstel heeft inclusief de elektrische stuurbekrachtiging. Wat me daarbij opvalt is het volgende:
- bij lage snelheid sterke bekrachtiging (ook zonder City stand)
- eenmaal op snelheid (ca > 40 km/h) neemt de bekrachtiging merkbaar af.
- op hogere snelheid merk je vertraging tussen stuurbeweging en sturen van de auto.
Ik denk dat dat laatste met een sportieve brede band al snel leidt tot overcorrigeren met het genoemde effect. Als de auto gewoon netjes rechtuit rijdt is het misschien verstandig het stuur losjes vast te houden, laat de auto zelf de rechte lijn bepalen. Bij dit soort auto's is het bijna onvermijdelijk dat ze nogal gevoelig zijn voor spoorvorming. Ook dan niet proberen te corrigeren, maar laat de auto het spoor volgen of ga net uit het midden van de weg rijden.
Succes,
Rob
RE: Mito stuurgedrag
Geplaatst: do jul 25, 2013 15:15
door Jan M
Beste meedenkers,
Vandaag weer bij de dealer geweest
De werkplaatschef is met vakantie en hij is de man met verstand van elektronica, want dat zal het probleem waarschijnlijk zijn.
@Rainier155 @Rob75
Bij ons juist minder (niet) gevoelig. Het midden heeft een brede band waarin er helemaal niets gebeurt.
Na de vakantie houd ik je weer op de hoogte van de vorderingen.
Groeten,
Jan.
RE: Mito stuurgedrag
Geplaatst: vr jul 26, 2013 20:35
door ebbr
En als dat verholpen is reageert hij weer als de mijne, das dus ook niks
RE: Mito stuurgedrag
Geplaatst: za jul 27, 2013 16:25
door 8cken
Welke velg maat heb je steken? Heb ook een mito. Een mito is een wagen die altijd aandacht vraagt
. Het heeft een sportief karakter, ik moest er ook aan wennen int begin. Soms nog altijd. Maar de velg maat doet veel. 17"is de maximum voor een ideaal weg gedrag.
RE: Mito stuurgedrag
Geplaatst: ma jul 29, 2013 10:39
door ebbr
Geen idee wat Jan heeft. Ik rij elk geval op 17" waarbij gedrag al iets beter was door van Pirelli's PZero af te stappen en naar Dunlop's SP Sport te gaan.
-Heb ook een 105PK met 16" staal en wieldoppen gereden poosje, omdat de MiTo ander baklagers kreeg : maakt niets uit nog steeds dat onzere gevoel bij hogere snelheden.
Maar ook eens met Jan, op B-wegen en landweggetjes is het weggedrag fenomenaal...het lijkt dus echt een compromieloze auto waarvan je moet houden. Ik heb ook een haatliefde relatie met mijn TB
RE: Mito stuurgedrag
Geplaatst: ma jul 29, 2013 17:33
door Jan M
ebbr
8cken
Is een Mito JTDm met 88pk met 215/45x17" op voorspraak van de dealer Bridgestone Turanza.
Deze heb ik ook onder de 75 en daar doen ze het goed.
De jongste zoon zegt dat hij stuurt als een playstation. Ik kan daar niet over meepraten, dat was meer zijn speeltje.
Zelf ben ik ook nog verder aan het zoeken geweest en merkte het volgende:
Als de auto stilstaat met contact uit kan ik het stuur 3cm links en rechts bewegen zonder dat de wielen meesturen.
Zet ik het contact aan, is er een koppeling tussen stuur en wielen, ze sturen mee met het stuur.
Ik vermoed bijvoorbeeld dat boven een bepaalde snelheid deze koppeling vervalt.
Dat is namelijk wat ik voel als ik in een rechte lijn op de rijksweg rijd met constante snelheid,
dat ik het stuur eerst een een paar graden moet draaien voordat de wielen meesturen.
En gelukkig ben ik niet de enige die het voelt.
De chromen ringen rond de lampen voor en achter worden nog vervangen door titaniumkleurige, gelijk aan die van de velgen.
(en ook nog een Squadra schip, maar eerst het stuurgedrag maar)
RE: Mito stuurgedrag
Geplaatst: di jul 30, 2013 15:40
door 8cken
Dan is er toch iets goed fout. Heb al een jaar en een half mijn mito. 1.4 135 Pk en stuurgevoel is goed. Je mag wel niet vergeten dat het een lichte wagen is en dan de ophanging een doorsnee ophanging is. Gewone mcpherson. Niet te vergelijken met de dubbele wishbones van de gt, 147.enzovoort. Heeft er veel 'mee te maken ! Kom er elke dag mee in contact. Garagist
RE: Mito stuurgedrag
Geplaatst: di jul 30, 2013 17:16
door Edwin alfa
Het hoeft niet perse iets elektrisch te zijn hoor! Wij hebben een Alfa Romeo 159 3.2 station. Die had ook de vertraging in de besturing. Als je dan over een versmalde weg reed, bij werkzaamheden was het vooral lastig.
Je bleef maar stuurcorrecties geven. Auto ook 3x bij de garage geweest en het werd maar niet beter. Uiteindelijk hebben de monteurs verder gekeken dan de elektronica.
En het hele gebeuren werd veroorzaakt door een bout die niet helemaal vast zat, in het stuurhuis. Dus misschien moet je tegen de garage zeggen dat ze ook eens het mechanische gedeelte even nalopen.
Succes in ieder geval!!
RE: Mito stuurgedrag
Geplaatst: di jul 30, 2013 19:11
door Jan M
Edwin alfa,
Ga dit zeker meenemen.
RE: Mito stuurgedrag voorlopig opgelost!
Geplaatst: vr sep 06, 2013 15:23
door Jan M
De Mito is afgelopen dinsdag bij de garage geweest en in overleg zijn er standaard maat banden op smalle (onooglijke) velgen onder gezet.
Rijdt nu heel erg goed. Afgesproken dat we er nog een 2-3 weken mee blijven rijden en dan wordt er voor een definitieve oplossing gekeken.
Voorlopig dus een positief bericht.
Squadra zit er ook in, verbetering is vooral voelbaar op lage toeren. De motor vond het voorheen niet leuk als je onder de 1500t/min kwam.
Nu kan je rustig zakken tot 1000t/min waarna de motor weer goed oppakt. Ook eenverbetering dus.