Pagina 1 van 2

2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: di jul 23, 2013 22:17
door PVerdult
Voor het opknappen en onderhouden van mijn Spider uit 1976 ben ik van plan om samen met mijn broer een kolombrug aan te schaffen,
Mijn broer heeft een MG TD uit 1953.
Het liefst wil ik een 2 koloms brug omdat we dan de auto niet constant de brug op hoeven te rijden, de brug komt namelijk gewoon in de garage te staan.

Nu begin ik te twijfelen of het eigenlijk wel verstandig is om deze twee auto's op te pakken met een 2 koloms brug. Je leest nogal eens over de problemen met de "draagkracht" van de dorpels van de Spider, om over de TD nog maar te zwijgen.
Een 4 koloms brug levert het bovengenoemde probleem, dat je telkens de auto de brug op moet rijden, dat is voor het TD-tje ook niet echt gezond (die komt er namelijk op te staan)
Een smeerput is misschien een andere optie, hoewel we daar nog naar moeten kijken ivm de vloer, deze is van gewapend beton.

Wat is wijsheid en misschien zijn er nog andere opties?

Laat het me weten,

Groeten,

Piërre

RE: 2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: di jul 23, 2013 22:40
door DB
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een 4-koloms, omdat de voorste kriksteunen van een 105-serie soms roestig en verzwakt zijn. Ik heb het niet zo op 2-koloms bruggen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Als je een smeerput wil hebben, dan levert een Engels bedrijf een kant en klare oplossing met verlichting: http://mech-mate.co.uk/How-to-Fit-a-Pit.html Ze stonden in 2011 op Goodwood Revival en het ziet er erg goed uit. De vrouw van de eigenaar spreekt overigens Nederlands.


DB

Re: RE: 2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: di jul 23, 2013 23:02
door Matteomeubel
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een 4-koloms, omdat de voorste kriksteunen van een 105-serie soms roestig en verzwakt zijn. Ik heb het niet zo op 2-koloms bruggen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Als je een smeerput wil hebben, dan levert een Engels bedrijf een kant en klare oplossing met verlichting: http://mech-mate.co.uk/How-to-Fit-a-Pit.html Ze stonden in 2011 op Goodwood Revival en het ziet er erg goed uit. De vrouw van de eigenaar spreekt overigens Nederlands.


DB
Briljant, dat plastic ding.
Ik zit er ook over na te denken een putje te graven, in essentie komt dat op het zelfde neer als een 4-kolommer.
Paar weken terug in de DHZ garage een Clio van een twee-kolommer zien duikelen. Yep, die kunnen ook rotte dorpels/kriksteunen hebben......één rotte is voldoende voor een vrije duikeling heb ik toen geleerd......

RE: 2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: di jul 23, 2013 23:22
door frankalfa
Heb een 2-kolommer staan waar alles gewoon op gaat inclusief de spider4 (sz niet overigens, die is te laag om op te kunnen pakken)

Wat is je doel met de brug> alleen onderhoud en eens een wieletje wisselen of ook laswerk aan dorpels en bodemdelen/kriksteunen? In dat geval is een 4-kolommer wel handiger is mijn ervaring.
Smeerput is een goed idee als je geen plek hebt voor een brug, is mi altijd minder handig dan eender welk hefsysteem. En onder de 4 kolommer kun je trouwens nog een auto kwijt... :idea:

Grtz,fRank

RE: 2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: di jul 23, 2013 23:45
door giuliettaevo
Wij hebben allebij in de hobbyschuur, 4 en 2 kolomsbrug. Allebei hebben ze hun voordelen en hun nadelen.

Als je van plan bent om er een auto op te stallen zou ik een 4 kolommer nemen.

Voor onderhoud e.d. is een 2 kolommer praktischer, kun je veel makkelijker de wielen eraf halen e.d. Wij gebruiken die het meeste van de twee. :wink:

RE: 2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: di jul 23, 2013 23:45
door PVerdult
Om op het eerste antwoord terug te komen, een 4 koloms heeft niet mijn voorkeur omdat daar telkens de TD opgereden moet worden. Of het moet er een zijn met een minimale oprijhoogte.
Ik ga toch steeds meer naar de optie smeerput toe, al moeten we daar nog het een en ander voor uit moeten zoeken.

Onder de 4 koloms hoeft in elk geval vooralsnog niet een andere wagen onder geparkeerd worden, dus dat zal niet de hoofdreden worden. Maar het wordt wel meegenomen in de gedachte.

Over het soort onderhoud, vooralsnog zijn zowel de Spider als de TD nog in goede staat, maar je weet nooit wat de toekomst brengt. We praten dus over onderhoud in de breedste zin van het woord.

In elk geval gaan mijn haren steeds verder overeind staan als ik denk aan wat kan gebeuren als een van de auto's op een 2 koloms brug staat.
Het zal zeker helpen in het overleg met mijn broer.

P.S. Als het een smeerput wordt ben ik niet alleen aangewezen op de garage van mijn broer, die ongeveer 3x zo groot is en is voorzien van elektra, maar kan ik ook in mijn eigen garage terecht.

Voor zover bedankt, maar elk advies is nog steeds van harte welkom.

Groetjes,

Piërre

RE: 2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: wo jul 24, 2013 00:41
door Macaco
Een smeerput maken is wel een behoorlijke klus. Je zit bij het graven met het grondwater, zodra je daaronder komt gaan de zijkanten kapot tijdens het graven. Je moet het zelf doen, want een aannemer of klusjesman durft het niet aan of heeft er geen belang bij.

Een plastic bak erin klinkt leuk, maar zo'n ding moet echt super zwaar zijn als een gedeelte onder grondwaterniveau komt (makkelijk rekensommetje). Grondwater kan tot 60 cm onder maaiveld komen, maar kan in juni/juli dalen tot 1,70 m (dan graven dus).

Ik heb hem net een jaar klaar, bovenkant bodem 155 cm onder vloerbovenkant en 3,5 meter lang, met 3,5 cm dikke hardhouten vlonderplanken erop. Het was een veel grotere klus dan verwacht, maar ik ben er nu wel blij mee. Het grote voordeel vind ik dat ik met auto's alle kanten op kan in de garage, er staat me geen brug in de weg.

RE: 2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: wo jul 24, 2013 07:13
door Gtv4
Nog 2 optie's die niet genoemd zijn!

Vloer eruit en op 20 cm diep een 4 koloms brug plaatsen. Je hebt dan geen last van oprij hoogte,

Optie 2 een put graven van 80 cm diep en er een banden schaarbrug (met 1mtr hefhoogte) plaatsen op vloer hoogte.
Deze heb ik van de week 1 gekocht, ga deze (nog) niet in de vloer verwerken omdat ik de brug verplaatsbaar wil houden.
Heb ik teweinig bodem speling dan verleng ik het het oprij gedeelte.

Nadeel is dat je geen stalling voor een 2e auto hebt onder de brug.

RE: 2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: wo jul 24, 2013 08:08
door vV
als je niet telkens de auto op de brug wilt rijden als je parkeert kan je hem natuurlijk ook gewoon omhoog doen en de te parkeren auto eronder rijden.
Zwakke dorpels : als die optillen met een brug niet kunnen hebben moet je er ook niet mee rijden.
idem mbt de kriksteunen, bij een goede auto is dat gewoon goed en sterk, anders is er werk aan (en dan is de brug idd wel handig.
voorkeur voor 2 of 4 koloms, persoonlijk geen idee, maar ik ken in ieder geval 1 garage met ruimte voor maar 1 en die heeft een 2 koloms..

RE: 2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: wo jul 24, 2013 08:29
door alfaromeocars
Hierstaan 5 pagina's aan nuttige info voor je :-)

RE: 2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: wo jul 24, 2013 10:24
door PVerdult
Die 5 pagina's had ik inderdaad al gezien, het is een interessante discussie daar.
Het graven van een put zal niet zo'n probleem zijn, een schop in de hand is mij niet vreemd en we zitten beide op een droog stuk grond met een lage grondwaterstand.

Het idee om de brug omhoog te zetten en de auto eronder te parkeren is inderdaad een goede oplossing. ik zal eens nameten of de TD eronder kan.
Misschien doen we wel beide, een 4 kolommer in de ene en een smeerput in de andere garage.

RE: 2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: wo jul 24, 2013 12:04
door AR823
Een smeerput beperkt je nogal in je bewegingsvrijheid en is makkelijk voor olieverversen of uitlaat vervangen.
Maar voor sleutelen aan de ophanging of laswerk aan dorpels heb je er niets aan. Bovendien kun je bij brand enzo moeilijk ontsnappen.
Jouw oplossing is een 4 koloms met oprijplaten van dubbele lengte.
Ik heb ernstig verlaagde auto's in onderhoud en kunnen bij niemand de brug op. Bij mij nu geen enkel probleem dus zeker niet voor een TD.

RE: 2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: do jul 25, 2013 12:28
door HAAK28
Je hebt ook scharhefbruggen, die tot 1.90m tillen. Nadeel, er kan geen auto onder staan.

Als het qua ruimte in de garage kan zou ik echter voor een 2 kolommer gaan, daar kan je veel meer mee.

Bij andere bruggen, zit er altijd wel iets in de weg bij het sleutelen..

RE: 2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: do jul 25, 2013 15:18
door juultje
Heeft ook te maken met wat je gewend bent. Ik werk het liefst met een 4 koloms bij de oldtimers. Makkelijker oprijden. 2 koloms is nogal eens lastig bij verlaagde auto's en ze zijn er laag maar dan zijn ze over het algemeen ook erg duur. 4 koloms is ook makkelijk met stallen.
@HAAK bij een 2 koloms zit ook wel eens wat in de weg. de palen bijvoorbeeld als je aan de deuren van je bertone wilt werken

RE: 2, 4 koloms hefbrug of smeerput?

Geplaatst: do jul 25, 2013 20:12
door Tonio
Begrijp ik goed dat het niet alleen voor opknappen / onderhoud is maar ook voor stalling (want je zegt dat de MG er op komt te staan)? Dan lijkt mij een vierkolommer geschikter.

Waarom is de MG niet geschikt om op een brug te rijden, is die zo laag of de ophanging te zwak om drempels te nemen? Dat is wel op te lossen met langere oprijplaten of desnoods zonder de platen die bij de brug horen en veel langere "oprijplaten" die je zelf maakt van hout en voor de brug plaatst.
Op een tweekolommer hangt hij bovendien met de wielen permanent naar beneden uitgeveerd. Ik weet niet of dat nadelig is voor de schokdempers o.i.d. maar dan heb je i.i.g. genoeg hoogte nodig in de garage om er nog een auto onder te zetten.
Verder, bij een vierkolommer is het relatief simpel om tussen de rijbanen een lichte, uitneembare beplating aan te brengen. Heb ik zelf ook gedaan. Dan kan er nooit olie (of nog erger: remvloeistof.....) uit de bovenste auto op de onderste druppen.
Tweekolommers hebben vaak tussen de kolommen een dwarsbalk waar de hydrauliek doorheen loopt. Da's ook niet handig om met de Spider telkens overheen te moeten rijden. Tweekolommers zonder zo'n verhoging zijn er ook, maar die zijn veel duurder en dan zijn er nog aanpassingen in je vloer nodig.
Een tweekolommer is wel altijd handiger om onderhoudsklussen te doen aan de wielophanging en remmen, omdat de wielen dan meteen vrij hangen. Maar met een vierkolommer is dat ook best te doen als je een paar hoge assteunen erbij hebt, of een brugkrik die tussen de rijplaten hangt. (Het is maar hoe mooi je het wil maken en wat het mag kosten.)

Alles afwegende zou ik zeggen: een vierkolommer. Veel succes en wijsheid bij de keuze.......


.