do aug 08, 2013 23:43
Bij 16v TS altijd alles vervangen elke distributieriemwissel. Dus spanner, looprol, waterpomp (raad ik sterk aan). Idem voor multiriem en balansasriem.
Nokkenasversteller mag meestal ook gelijk bij distributiewissel vervangen worden als de motor bij koude start klinkt als een diesel.
Bij een CF1 en CF2 2.0 16v kun je nog overwegen de balansasriem weg te laten, dan pakt de motor wat feller op. Mogelijk nadeel is wat meer trillingen en rauwer motorgeluid.
Verder moet de distributiewissel gebeuren met speciaal gereedschap, niet iedere garage of beunhaas heeft die.
Als er geen nokkenasblokkeer tooltjes gebruikt worden, krijg je gegarandeerd een riem die niet op de juiste timing staat, en dat wil je niet.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk
