Pagina 1 van 2

2.4 JTD

Geplaatst: vr aug 16, 2013 21:03
door Edwin alfa
Hallo Forum-leden.

Ik heb binnenkort een diesel nodig. En ik wil wel graag Alfa blijven rijden. Dus dacht ik aan een Alfa 156 of 166. Maar je ziet ze op internet eigenlijk alleen maar met
hoge km-standen. Nu is de vraag wat kunnen die blokken aan. Volgens mij is 200,000 + km voor een 2.4 JTD minder erg dan een 1.9 JTD of zie ik dat verkeerd?

Wat zijn verder klachten of mankementen van de 1.9 JTD/2.4 JTD.

Alvast bedankt.

Gr Edwin

RE: 2.4 JTD

Geplaatst: vr aug 16, 2013 21:45
door Richard Kremer
Dat je veel alfa diesels ziet met hoge kilometer standen geeft al aan dat het goede motoren zijn. Mijn ervaring is dat de carrosserie vaak slechter is

Ik zou rustig een durven kopen die tussen 200.000 en 250.000 km erop heeft staan mits er wel het een en ander aan onderhouds historie bekend is.

RE: 2.4 JTD

Geplaatst: vr aug 16, 2013 22:07
door marcos015
Heb er ooit een gekocht met 245.000 op de teller en hem in 1,5 jaar tijd naar de 302.000 gezet. Naast de oliebeurtjes (erg belangrijk!!) en een EGR vervanging niets maar dan ook niets meegemaakt, alleen maar lol :D .
Vaker gehoord dat de 1.9 JTD's een van de sterkste diesels ooit gemaakt zijn, mits op tijd zijn beurtjes hebben gehad. Dus een tip: koop er eentje met aantoonbare onderhoudshistorie!

Gr. Marc

RE: 2.4 JTD

Geplaatst: vr aug 16, 2013 22:29
door Edwin alfa
Oke, Km zegt dus niet veel. Kan dus gerust een kopen met wat meer km's.

Hoe zit het verder met onderhoud van zo'n 2.4 JTD. Ik heb een nette 156 gezien 2.4 JTD. En hoe zit dat met distributiewissel om de hoeveel km?

RE: 2.4 JTD

Geplaatst: vr aug 16, 2013 22:35
door Matteomeubel
Is geen 156 of 166, maar dit modelletje was onze beste onderhoudsvrije auto ooit. En bij deze kun je wel ff doorsturen, qua km stand.

Re: RE: 2.4 JTD

Geplaatst: vr aug 16, 2013 23:06
door frankalfa
Oke, Km zegt dus niet veel. Kan dus gerust een kopen met wat meer km's.

Hoe zit het verder met onderhoud van zo'n 2.4 JTD. Ik heb een nette 156 gezien 2.4 JTD. En hoe zit dat met distributiewissel om de hoeveel km?
Normaal onderhoud met goede olie en fatsoenlijk warmrijden (en turbo ff af laten koelen voor je de motor af zet) maken een jtd tot een fijne km vreter. 1.9 jtd is al een fijn blok, de 2.4 is een klap vlotter maar wel wat dorstiger. 1.9 16v is beste compromis tussen vermogen en rendement.
Om egr gezeik te voorkomen dicht je die af, daar heb anders maar last mee.

Interval voor de Dr-iem is 100000km of 4 jaar meen ik, uiteraard vervang je dan ook de looprollen en waterpomp direct mee.

Grtz,fRank

RE: 2.4 JTD

Geplaatst: za aug 17, 2013 08:29
door jan1300
Deze heeft maar 187000 gelopen!

gr Jan

RE: 2.4 JTD

Geplaatst: za aug 17, 2013 09:14
door Freek
Heb mijn 166 JTD destijds probleemloos naar de 300.000 gereden. Had op dat moment geen noemenswaardig olieverbuik. Tijdig onderhoud en warmrijden is wel van belang.

RE: 2.4 JTD

Geplaatst: za aug 17, 2013 09:14
door Gtv4
Destijds mijn 1.9 16v gekocht met 160 dkm en 3,5 jaar oud, gereden naar 300.000 en 7,5 jaar oud.
Na de 225dkm zijn de onderhoud kosten wel gestegen.
Grootste kosten waren het massa vliegwiel met koppeling, defecte injector en turbo 2x gereinigd. (maar dat kost niets als je dat zelf doet) :wink:

Wielophanging compleet vervangen net over de 2 ton en ook helemaal geen last meer gehad van rammeltjes. (alle draagarmen stabilisator + koppelstangen schokbrekers en veren)

De 16v is echt een fijne en betrouwbare motor, bij de 3 ton stond ik voor de keus om verder te gaan sleutelen en dan wss de turbo + alle injectors te vervangen en tevens weer de distributie wisselen, of iets nieuws terug kopen. Heb gekozen voor iets nieuws. :)
Te weten dat b.v. de startmotor dynamo EGRklep en nog heel veel andere (slijtage gevoelige delen) nog steeds origineel waren!

Uiteraard heb ik weer een JTD terug gekocht. :idea:

Re: RE: 2.4 JTD

Geplaatst: za aug 17, 2013 09:40
door Alfavaganza
Om egr gezeik te voorkomen dicht je die af, daar heb anders maar last mee.
Komt hij dan nog wel door de APK? Ik lees die tip regelmatig en ik zit daar ook heel hard over te denken. Hij heeft nog nooit zo lekker gereden als toen de egr het een tijdje niet deed. Maar volgens mijn garage moest dat gerepareerd worden omdat hij anders niet door de APK kwam. Weet iemand hoe dat zit?

RE: 2.4 JTD

Geplaatst: za aug 17, 2013 09:46
door brolli21
Egr afdichten is voor de APK een beetje een gevalletje wat niet weet wat niet deert.
Voor voertuigen vanaf 2006 is dat trouwens anders,als je dan een foutcode hebt op je EGR,dan is het wel afkeur,maar alles voor 2006 moet gewoon geroet worden,en als dat goed is,maakt het niet uit of de egr wel of niet werkt ;)

Re: RE: 2.4 JTD

Geplaatst: za aug 17, 2013 10:01
door Alfavaganza
Egr afdichten is voor de APK een beetje een gevalletje wat niet weet wat niet deert.
Voor voertuigen vanaf 2006 is dat trouwens anders,als je dan een foutcode hebt op je EGR,dan is het wel afkeur,maar alles voor 2006 moet gewoon geroet worden,en als dat goed is,maakt het niet uit of de egr wel of niet werkt ;)
Ok duidelijk. Thanks. Mijn wagen is trouwens van 2006, dus net binnen de nieuwe regeling.

RE: 2.4 JTD

Geplaatst: za aug 17, 2013 19:18
door frankalfa
Egr bij squadra laten afdoppen, is inclusief wissen/verwijderen foutmelding... :wink:

Grtz,fRank

Re: RE: 2.4 JTD

Geplaatst: zo aug 18, 2013 13:17
door Edwin alfa
Deze heeft maar 187000 gelopen!

gr Jan
Deze 156 heb ik ook al gezien, was wel een van de favorieten.

Deze had ik ook onder favorieten. http://www.vaartland.nl/occasions/47591 ... td-ti.html


http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 81&asrc=st

Re: RE: 2.4 JTD

Geplaatst: zo aug 18, 2013 13:58
door jan1300
Deze heeft maar 187000 gelopen!

gr Jan
Deze 156 heb ik ook al gezien, was wel een van de favorieten.

Deze had ik ook onder favorieten. http://www.vaartland.nl/occasions/47591 ... td-ti.html


http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 81&asrc=st

De eerste lijkt een aantrekkelijke auto maar let op bij geimporteerde auto's is het makkelijk om de km stand wat mooier te zetten dus moet er bij die 156 een sluitende km registratie via het onderhoudsboekje zijn.
Anders is de kans aanwezig dat er mee geknoeid is.

De tweede zou ik persoonlijk overslaan!
Vind hem niet mooi.

Die ik je getipt heb das vind ik een mooie auto in een kleur die je niet te vaak ziet en bij een heel betrouwbaar adres!
Het enige wat ik er minder mooi aan vind is het interieur maar dat is geen probleem setje leer koop je al onder de €500 is misschien wel over te onderhandelen.

gr Jan