Pagina 1 van 6
Injectie of ombouwen
Geplaatst: wo aug 21, 2013 21:02
door Sonny
Ik ga in een spider uit de vs laten restaureren. Ben nieuwsgierig wat de adviezen zijn mbt de motor. Injectie laten of ombouwen tot een dubbele carberateur.
RE: Injectie of ombouwen
Geplaatst: do aug 22, 2013 09:22
door Zaagauto
Waarom zou je willen ombouwen? Dat overweeg je met de koets toch ook niet?
RE: Injectie of ombouwen
Geplaatst: do aug 22, 2013 18:53
door Ton
Ik proef uit de vraag dat het wel eens een spica-injectie zou kunnen zijn .
RE: Injectie of ombouwen
Geplaatst: do aug 22, 2013 20:35
door Jens Hoorn
Carburateurs erop, tenzij het al een Motronic is
RE: Injectie of ombouwen
Geplaatst: do aug 22, 2013 22:02
door Zaagauto
Als het Spica is, mooi laten zitten... alleen wel zorgen dat er ALLEEN iemand aan schroeft die weet wat ie doet... er is namelijk niks mis met een Spica installatie... alleen maar met mensen die fout "draaien"...
Re: RE: Injectie of ombouwen
Geplaatst: do aug 22, 2013 22:11
door Matteomeubel
RE: Injectie of ombouwen
Geplaatst: vr aug 23, 2013 09:01
door Zaagauto
Re: RE: Injectie of ombouwen
Geplaatst: ma aug 26, 2013 19:47
door Sonny
Wel hoor. Krijg veel adviezen over ombouwen. Vandaar mijn vraag. En ja koets gaan we zeker aanpassen. Btw wordt door prof aan gesleuteld.
Thanks voor de suggesties.
RE: Injectie of ombouwen
Geplaatst: ma aug 26, 2013 20:01
door vV
Doe eens gek en laat de spica zitten. Heb je straks een auto die bijna niemand heeft.
Anders op zoek naar een mooi setje solexen.
Ombouw komt iets meer bij kijken dan velen zich realiseren, en een goed afgestelde spica loopt wel mooi.
RE: Injectie of ombouwen
Geplaatst: ma aug 26, 2013 20:57
door Zaagauto
Ik vraag me af waar mensen dat advies tot ombouwen dan op baseren?
Vast niet op eigen ervaringen want de meesten die zich nu met 105jes bezighouden hebben nog nooit een 4-cilinder Spica van dichtbij gezien en baseren zich op ervaringen uit het verleden toen elke "giovanni" aan die dingen liep te draaien en ze verklooide...
Uiteraard aangenaam om te weten dat er een "prof" aan sleutelt maar ik denk zo maar dat er in heel Nederland maar 2 mensen rondlopen die een Spica weer goed neer kunnen zetten... dus vertrouw niet teveel op mensen die "prof" genoemd worden... want recentelijk rezen mij de nekharen ook weer ten berge over carrosserie-advies... pfffff.....
Een ander voorbeeldje is de zo verguisde Berlina automaat... op het BB worden die door zogenaamde experts tot de grond toe afgebrand en als ik dan weer instap heb ik toch echt het idee at ze er nog nooit mee gereden hebben... of er zelfs nog nooit eentje gezien hebben...
Laat je dus niet gek maken... laat je niet in de luren leggen... vraag second opinions etc... ze waren in die jaren bij Alfa Romeo echt NIET gek en wisten wel wat ze in productie namen.... en vV zegt het ook... een Spica kan ECHT mooi lopen!
Komt nog bij dat originaliteit steeds zwaarder gaat tellen... hoe meer autootjes er verknoeperd worden, hoe meer er gekeken wordt naar hoe een karretje uit de fabriek rolde... en een goed lopende Spica zal altijd meer waard zijn dan een omgebouwde... want een ongebouwde blijft altijd maar een omgebouwde...
RE: Injectie of ombouwen
Geplaatst: ma aug 26, 2013 21:40
door Bog75
Mij ontgaat de complexiteit van de spica. Dit is toch een mechanische brandstofpomp? Plunjers aangedreven met een 3d nokkenas?
Bij sommige 911jes tot 72 zit vaak een bosch pomp, dit is zo'n concept. Moet wel door specialist aangepakt worden, maar daar zijn er meer van. Eenmaal goed afgesteld loopt het extreem goed, kan geen carb tegenop.
Ik weet niet hoe de voorraad onderdelen etc is, kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ditniet goed te fixen is.
RE: Injectie of ombouwen
Geplaatst: ma aug 26, 2013 22:19
door DJ
Afkeer van spica van veel mensen is niet gebaseerd op technisch inzicht maar op mee lullen wat "iedereen" zegt.
Spica of mechanische brandstof injectie met 3 d regelnok en nog wat compensatie's is in de basis een veel mooier en beter systeem dan carb's.
Uit praktische overwegingen is ombouwen naar carb's vaak wel een goed idee. Mensen die echt iets met carb's kunnen zijn er al niet zo heel veel en en vwb spica nog veel minder. In montreal kringen moeten wel mensen met verstand van zaken te vinden zijn. Ook qua onderdelen voorziening.
Wes Ingram in de USA in de grote spica expert bij mijn weten. Wellicht zijn er meer/anderen dichter bij huis.
Er heeft hier een tijd iemand op het forum gezeten die wel gewoon spica op z'n ex usa spider heeft laten zitten. Hij was er tevreden over.
Dubbele naam volgens mij, iets met Hein. Kwam ergens uit de randstad.
Overigens, van veel spica > carb conversies die ik tot nog toe heb gezien kreeg ik pijn aan m'n ogen. Wat een pruts werk. Netjes ombouwen naar carb's komt ook nog meer bij kijken dan je in eerste instantie ziet.
Mocht je overwegen spica te handhaven. (waarom niet als het goed functioneert?) ik heb (originele) technische documentatie over spica om de boel om te onderhouden.
Gr DJ
RE: Injectie of ombouwen
Geplaatst: ma aug 26, 2013 22:19
door Zaagauto
De complexiciteit van Spica is er wel degelijk met z'n thermostaatjes etc en eigenlijk teveel stelmogelijkheden... en eerlijk is eerlijk... ik zou er ook zelf niet aan gaan draaien...
Onderdelen zijn soms schaars en niet goedkoop... maar die jacht maakt het ook wel weer leuk.
Ik denk oprecht dat er in NL 2 mensen zijn die het truukje beheersen maar als ie eenmaal goed loopt, houdt ie dat ook lang vast.
Re: RE: Injectie of ombouwen
Geplaatst: ma aug 26, 2013 22:20
door DJ
Mij ontgaat de complexiteit van de spica. Dit is toch een mechanische brandstofpomp? Plunjers aangedreven met een 3d nokkenas?
Bij sommige 911jes tot 72 zit vaak een bosch pomp, dit is zo'n concept. Moet wel door specialist aangepakt worden, maar daar zijn er meer van. Eenmaal goed afgesteld loopt het extreem goed, kan geen carb tegenop.
Ik weet niet hoe de voorraad onderdelen etc is, kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ditniet goed te fixen is.
Spica is inderdaad net zo iets.
Gr
DJ
RE: Injectie of ombouwen
Geplaatst: za aug 31, 2013 12:21
door Sonny
Fijn om te zien dat zo veel alfisten hun ervaringen en meningen willen delen.
Wat je ook hier ziet. Zo veel mensen zo veel meningen. Zelf heb ik geen technische kennis en ga af op de profs die er mee aan de slag zijn. In dit geval dus het ombouwen van de orginele injectie. Ja dan het verhaal van orgineel op de lange termijn. Voor mij is dit geen belegging maar passie voor de spider. Maak hem dus zo zoals ik hem het mooiste vind. In dit geval de een usa car van oorsprong maar dan gerestaureerd naar een europese uitvoering.