Pagina 1 van 1
V6 op tijd zetten.
Geplaatst: wo aug 28, 2013 08:49
door matramurena
Ik heb weer eens een blunder begaan..... Wegens lekkage aan de mechanische spanner (omgebouwd vanaf een hydraulische) moest deze er weer af en later teryg gemonteerd.
Voor dat ik eraan begon heb ik de tanden van de nokkenas gemerkt ten opzichte van de riem zodat ik de riem terug kon plaatsen en er weer evenveel tanden tussen de twee poulies zou zitten. Bij het loshalen van de spanner zijn deze twee assen ook verdraaid en dus was het heel fijn dat ik deze merkjes had natuurlijk. Probleem is dat ik de merken niet had doorgetrokken naar het blok en ondanks dat ik de riem goed met de merken heb staan zit deze nu wel verschoven ten opzichte van de krukas..... Domdomdom!
Nu is de vraag; hoe kan ik zo gemakkelijk mogelijk een en ander weer goed op tijd zetten? Moeten de kleppendeksels er echt af? Ik had net alles netjes dicht zitten dus da's wel weer balen.
Martijn
RE: V6 op tijd zetten.
Geplaatst: wo aug 28, 2013 09:06
door ericj
Geen ervaring mee, maar je bent niet de eerste:
http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... #post49401
Ik zou zelf voor de zekerheid altijd de kleppendeksels lichten, de nokkenassen en askappen zijn gemerkt.
---
Eric
RE: V6 op tijd zetten.
Geplaatst: wo aug 28, 2013 13:04
door matramurena
Ik ga van de nood maar een deugd maken.... Kan ik gelijk de bedrading onder de inlaatbuizen weg werken...
Martijn
RE: V6 op tijd zetten.
Geplaatst: wo aug 28, 2013 17:57
door Jens Hoorn
Ik teken ze altijd heel secuur af, in het achterhoofd houdend dat ik bij twijfel ook altijd direct de kleppendeksels eraf zou halen
RE: V6 op tijd zetten.
Geplaatst: wo aug 28, 2013 21:23
door pe1ryx
als het een 12v is,verwijder je de kapjes die voor de nokkenassen zitten...
erachter vind je merktekens
Re: RE: V6 op tijd zetten.
Geplaatst: wo aug 28, 2013 21:40
door matramurena
als het een 12v is,verwijder je de kapjes die voor de nokkenassen zitten...
erachter vind je merktekens
Het is een 12v, maar welke kapjes zijn dit?
Martijn
RE: V6 op tijd zetten.
Geplaatst: wo aug 28, 2013 22:35
door high fidelitaly
kleppendeksels eraf is de meest precieze manier. de nokkenassen zijn gemerkt.
en dan cilinder op bdp zetten met meetklok
RE: V6 op tijd zetten.
Geplaatst: wo aug 28, 2013 23:41
door Alessandro
In de ditributiekappen zitten grote doppen ter plaatse van de nokenassen. (die bedoelt rob)
Dus die doppen eraf halen en dan zie je merktekens aan de kap, die moeten corresponderen met merktekens op de poelies.
Merkteken van de krukas heb je wel gevonden, denk ik? (stalen pen)
Stroomverdeler heb jij op de nokkenas zitten, volgens mij, dan zijn we met de drie eerder genoemde punten klaar met de merktekens.
RE: V6 op tijd zetten.
Geplaatst: do aug 29, 2013 07:54
door matramurena
Bedankt,
Ik heb de plastic kappen niet over de distributie heen zitten, dus die merktekens ook niet.. Deksels zijn er weer vanaf en de krukas en nokkenassen staan weer netjes zoals het hoort. Morgen maar weer terug opbouwen.
Martijn
RE: V6 op tijd zetten.
Geplaatst: do aug 29, 2013 07:58
door ericj
Op de plastic kappen heb ik nooit een merkteken gezien, maar dat is dus het principe van het sjabloon dat gebruikt wordt in de link die ik al gaf.
---
Eric
RE: V6 op tijd zetten.
Geplaatst: do aug 29, 2013 16:57
door matramurena
Tijdens het demonteren van de kleppendeksels is me nog wat ongewoons opgevallen.
In twee van de "pijpen" waar de bougies in zitten zat olie. Een daarvan had een klein beetje olie erin, de andere zag je nog maar net het topje van de bougie door alle olie die in die "pijp" zit. Zou dit komen omdat de rubberen ring die tussen deze pijp en het kleppendeksel zit niet goed afdicht? Lijkt me niet dat het uit de cilinders komt toch?
Martijn
RE: V6 op tijd zetten.
Geplaatst: do aug 29, 2013 17:19
door brolli21
Das een bekende kwaal,is inderdaad de pakkingsring.
RE: V6 op tijd zetten.
Geplaatst: vr aug 30, 2013 09:20
door matramurena
Ik heb de olie maar eruit gehaald en schoon gemaakt. Klein beetje vloeibare pakking erbij gesmeerd en nu hoop ik dat het dicht blijft.
Verder heb ik alles weer opgebouwd en de krukas gedraaid met de hand; ging goed. Op de startmotor draaid hij ook goed rond!
Maar vanochtend wou ik hem echt starten, dus benzinepomp aan en de sleutel omdraaien.... Starten, gelijk klimmen in de toeren en aflslaan....
Zelf ben ik bang dat ik ergens een lek heb in de luchtaanvoer, maar wat zou het nog meer kunnen zijn??
Had gehoopt vandaag de auto naar werk te rijden, dat zal dus op zijn vroegst maandag zijn....
Martijn
RE: V6 op tijd zetten.
Geplaatst: vr aug 30, 2013 10:50
door giuliettaevo
Klinkt als valse lucht of ergens een stekker gewisseld..