Gebruikersavatar
ItalBelg
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di dec 22, 2009 03:27
Locatie: Brugge (België)

Casterstang - starre verbinding?

za okt 12, 2013 00:23

Na een breuk aan de casterstang van de rechter voorophanging van mijn Alfa 75 (draadstang kant chassis was zowat kaal geworden, waardoor de casterstang telkens los kwam), heb ik een casterstangkit van AR parts aangeschaft om gelijk de standaard rubbers up te graden naar de kogels.
Intussen zijn de nodige aanpassingen aan het chassis gebeurd (gaatjes om kogels vast te zetten geboord en behandeld). Na montage zal de casterstang aan de kant van het chassis nu vastzitten aan de kogel, waardoor er geen uitrekken of indrukken van rubbers meer is: geweldig! :thumbs:
De andere kant van de casterstang, de kant met het "platte" gedeelte en geboord gat, wordt gewoon met een bout en moer vastgezet aan de bovenarm van de ophanging, wat opzich eigenlijk ook een starre verbinding is: nog steeds geweldig! :driving: (zie ook foto van de uiteindelijke setup, eventjes geleend van de site van arparts.nl, dus inclusief fout gemonteerde casterstang: bocht hoort andersom te zitten...
Afbeelding
MAAR... :shock:
Het grote voordeel van de kogels tov de rubbers zou moeten zijn dat de caster niet meer afhankelijk is van de belasting op het wiel. Allemaal goed en wel wanneer de casterarm min of meer horizontaal blijft, maar wat als het wiel in- of uitveert? Dan verandert toch de hoek van de casterstang, en bijgevolg ook de horizontale afstand tussen de kogel en de bovenste draagarm van de ophanging, en dus toch ook de caster?
Misschien zoek ik het te ver, maar een ruwe schatting (even driehoeksmeetkunde van onder het stof gehaald) leert mij dat deze horizontale afstand variatie ten gevolge van in- en uitveren van het wiel gemakkelijk tot 5mm kan oplopen...
Mis ik iets of klopt mijn veronderstelling? Niet dat dit dramatisch is, het zal in ieder geval beter zijn dan met de originele rubbers...
Maar mijn grootste bezorgdheid heeft te maken met het vastzetten van de casterstang op de bovenarm van de ophanging. Zoals gezegd en ook te zien is op onderstaande foto (deze keer wel van mijn eigen 75 genomen), wordt het platte gedeelte van de stang met bout en moer gewoon vastgezet. Ook hier maak ik me zorgen bij het in- en uitveren van het wiel: dit kan toch niet anders dan serieus wringen als de bout en moer "normaal" vastgezet worden?
Bij mij zat er - behalve een rondel - in elk geval niets soepel in de bout-moet verbinding...
Afbeelding
Afbeelding
Moet ik deze verbinding misschien minder vast monteren en enkel rekenen op de splitpen om de moer op zijn plaats te houden, zodat de stang een zekere "kantelvrijheid" heeft? Tips?
Bottomline: Nu de standaard rubbers vervangen zijn door kogels dus ook de verbinding met de bovenste draagram star is, kan ik dus alleen maar veronderstellen dat alle flex enkel nog uit de rubber van de bovenste draagarm komt, zeker bij in- en uitveren.
Wat is de ervaring hiermee: kan die draagarm rubber daar tegen? En wat als ik deze rubber ook naar poly zou willen upgraden: nog meer stijfheid, maar dus nog meer wringkrachten?
Ik ben niet aan 't panikeren, hoor (dat lijkt alleen maar zo :schrik: ), maar ik vraag het mij toch af, voor ik straks alles defintief monteer...
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Casterstang - starre verbinding?

za okt 12, 2013 09:35

Bij mij zit het allemaal gewoon echt vast,en heb nergens problemen mee.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Casterstang - starre verbinding?

za okt 12, 2013 09:48

Het draagarmrubber vangt dat op. Evt rubber vervangen door een nieuwe is altijd goed. Poll heeft geen extra waarde daar volgens mij. Origineel rubber is erg stug en sterk, poll bestaat uit 2 helften en wil nog weleens los komen.
Bij oudere transaxles zit die stang zelfs vastgeklonken, geen speling dus.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

dickvdh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: za feb 19, 2011 22:10
Locatie: eijsden

RE: Casterstang - starre verbinding?

zo okt 13, 2013 09:22

volgens mij , loopt de hartlijn van de bovenste draagarmbus door het midden van de carterkogel. waardoor de bovenste draagarmspanning loos kan draaien om zijn as.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Casterstang - starre verbinding?

zo okt 13, 2013 09:39

volgens mij , loopt de hartlijn van de bovenste draagarmbus door het midden van de carterkogel. waardoor de bovenste draagarmspanning loos kan draaien om zijn as.
Inderdaad, je moet het samenstel van de draagarm en de casterstang eigenlijk zien als één driehoekige draagarm, zoals de onderste, maar dan met een stelmogelijkheid voor het caster. Dat er van origine van die gekke rubber 'sponsjes' in de casterstangen zitten is echt onbegrijpelijk, want daar krijg je bij remmen en optrekken juist een casterverandering, en dat wil je niet.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
ItalBelg
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di dec 22, 2009 03:27
Locatie: Brugge (België)

RE: Casterstang - starre verbinding?

zo okt 13, 2013 22:29

Allen bedankt vooor de reacties!
Heb deze namiddag dan maar het hele zaakje vast gemonteerd. Door de kogelkit van arparts is er sowieso enkel uitgesproken positief caster mogelijk (enkel langere catserstang mogelijk), wat op zich geen probleem is, aangezien ik deze afstelling toch van plan was.
De proefrit na installatie was OK: meer uitgesproken zelfcentrerende werking van de stuurinrichting ligt mij wel, zeker voor de stabiliteit bij hogere snelheden. Enig nadeel is dat bij scherp insturen het wiel lichtjes sleept tegen de wielschort achteraan, dus een kleine verdere fijnafstelling, eventueel met licht inkorten van de casterstangen, zal nog nodig zijn.
Zijn er mensen die de casterstang wat hebben ingekort na de upgrade met de kogels en zo ja, heb je dan de stang aan de kant van de kogel of aan de kant van de stang aan de bovenarm ingekort?
@dickvdh: dat van die "hartlijn van de bovenste draagarmbus door het midden van de carterkogel" kan ik niet helemaal volgen, maar dat zal wel aan mij liggen...
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Casterstang - starre verbinding?

ma okt 14, 2013 08:10

Vaak lukt het om de draad op de castor stang wat verder te snijden. Echter het juiste snij-ijzer vinden is nogal lastig.
Ik heb ook wel eens gewoon een stukje uit de castorstang geslepen en weer aan elkaar gelast.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
ItalBelg
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di dec 22, 2009 03:27
Locatie: Brugge (België)

RE: Casterstang - starre verbinding?

ma okt 14, 2013 17:55

Ik ben mischien niet duidelijk genoeg geweest, maar draad verder snijden op de casterstang zal niet helpen: het is gewoon de totale lengte van de casterstang - het gedeelte van de kogel + het gedeelte aan de bovenste draagarm - die te lang is om kleinere casterhoeken in te stellen met de bus. Dus wanneer de bus zo ingesteld is dat de koppen van de 2 gedeeltes die de casterstang uitmaken tegen elkaar raken, dan nog is de totale casterstang lengte op een paar mm na ongeveer het langste wat nog kan zonder risico dat "voorkant" van de demper in het gat van de bovenste draagarm gaat slepen bij in- en uitveren. Er is aan beide kanten nog over minstens 1 cm draad over, dat is dus het probleem niet. Dus vandaar mijn idee om de casterstang wat in te korten, liefst het gedeelte aan de kant van de bovenste draagarm, anders moet ik weer de kogel demonteren ('t was al genoeg prutsen om die te monteren).
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Casterstang - starre verbinding?

ma okt 14, 2013 18:11

Ik heb gewoon een centimeter of 2 van de stang gezaagd. Dan is er meer dan voldoende draad over en raken de draadeinden elkaar niet. Ik weet het, liever doen we het niet, maar bij deze modificatie ontkom je er niet aan volgens mij.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Casterstang - starre verbinding?

ma okt 14, 2013 18:33

Matteomeubel schreef
Ik heb gewoon een centimeter of 2 van de stang gezaagd. Dan is er meer dan voldoende draad over en raken de draadeinden elkaar niet. Ik weet het, liever doen we het niet, maar bij deze modificatie ontkom je er niet aan volgens mij.
Die 2 cm die je van de stang afzaagt maakt geen verschil in de bus.
Je casterstang incl. kogel/rubbers blijft even lang. :idea: Anders hoef je er geen stuk af te zagen.
daarbij heb ik ook het gat groter gemaakt, scheelt weer een centimetertje.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Casterstang - starre verbinding?

ma okt 14, 2013 19:16

Maakt geen verschil in de bus? :?

Als je 2 cm van de casterstang afzaagt wordt de totale lengte 2cm minder en dat was toch de bedoeling?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Casterstang - starre verbinding?

ma okt 14, 2013 19:52

Het werkelijke probleem, Jan geeft het al aan tussen neus en lippen door, is het gegeven dat er een vulplaat van een cm tussen de koets en de kogel moet.
Offf, zoals hij wel en ik niet heb gedaan, het gat groter boren.

Daarbij, ik heb het gemeten, is het draadeind aan de kogel al ietsie pietsie langer.

Dus, bij "in" draaien raken de uiteinden elkaar indien men: A) de vulplaat gebruikt en B) de draad niet inkort.

De lengte van de bus is irrelevant tot je teveel van een van de twee draaieinden afzaagt, dan komt de bus los bij "uit"draaien.
Het is wel weer een beetje te compenseren doordat de draad aan de kogel om zijn as kan draaien.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Casterstang - starre verbinding?

ma okt 14, 2013 19:56

Oeps, verkeerd uitgelegd :oops:
Het draadeind op de kogel is vanaf het aanlegpunt op de carosserie langer dan tussen dezelfde punten met rubbers.
Als je rubber vervangt door kogels worden dus de casterstangen te lang. Zaag je van het draadeind een stukje af, wordt je casterstang weer passend. De bus is alleen een paar centimeter opgeschoven t.o. van de totale lengte.

Gebruikersavatar
ItalBelg
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di dec 22, 2009 03:27
Locatie: Brugge (België)

RE: Casterstang - starre verbinding?

di okt 15, 2013 20:34

Nooit gedacht dat "inkorten van de casterstang" zoveel verwarring en interpretaties met zich zou meebrengen :?
Maar uiteindelijk zeggen we allemaal hetzelfde: het draadeind na installatie van de kogels valt langer uit dan met de originele rubbers, dus ietwat inkorten om weer op de originele lengte en bijhorende verstellingsmogelijkheden te komen is volkomen logisch.
Alleen jammer voor mij dat het dus logischer is om het draadeinde van de kogels wat in te korten ipv het andere gedeelte (de originele stang naar de bovenste draagarm). Ik heb namelijk niet echt zin om het hele zaakje weer te demonteren hiervoor.
Ach, de casterhoek staat nu wel wat op z'n maximum, maar dat vind ik wel OK en dat licht aanslepen tegen de wielkast bij bepaalde maneuvers krijg ik wel nog opgelost zonder inkorten van de stangen, dus ik beschouw dit topic voorlopig als gesloten.
Thx!
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”