Hoppy
Newbie
Newbie

1.9 JTDm (terug) Vermogenspiekje bij optrekken

wo okt 16, 2013 14:46

Hey allemaal,

Heb sinds enige tijd terug last van een bepaald probleempje...had dit jaartje geleden al eens aangehaald op een ander forum maar niet echt veel wijzer uit geworden.

Als ik met m'n GT vlot optrek in lage versnelling (vooral in 2 voel je het goed) dan heeft de motor snel veel kracht tot ong. 2000tpm, dan valt dit eventjes weg en dan gaat de motor zeeer lekker verder.
Het bouwt dus niet mooi op... eventjes een piekje dan een dipje en dan pas goed.. (sorry voor vage beschrijving).
Het is vooral als ik 1500 tpm rijdt en dan een stevige dot gas geef, dus bv bochtje uit en dat vlot wille wegsjezen. Bij rustige rijstijl gaat alles smooth...

Heb de auto dan dit voorjaar laten chippen had er dan niet meer zoveel last van...maar komt nu dus terug.
Toen bij Squadra dit probleem ook aangehaald en die heeft dan op z'n computer wat dingetjes 'opgenomen' en zo kon je zien dat de turbodruk niet mooi opbouwt.
Bij gasgeven op lage toeren stijgt de druk te snel, waardoor de computer deze wil bijregelen maar zo de druk eventjes te ver terug laat zakken, dus respectievelijk piek en dip.
Op de computer kon je zien dat dit in iedere versnelling was, maar je voelt het vooral in 1, 2 en 3.
Stephan zei dat het de computer was die het zaakje niet mooi kon afregelen...
Na het chippen heb ik het niet meer echt gemerkt, maar denk dat dit eerder ligt aan de buitentemperatuur want nu het terug kouder begin te worden krijgt ze het terug.

Dan begin ik te denken dat het toch niet aan de computer ligt?
Volgens mij is het iets mechanisch, maar wat...mijn kennis is onvoldoende om recht een onderdeel aan te wijzen maar zou zowat alles kunnen zijn dat met regeling van turbo te maken heeft?

Motor is standaard uitgezonderd massimo en EGR dicht.
Wat zou volgens jullie het probleem kunnen zijn?

Bog75
Full Member
Full Member

RE: 1.9 JTDm (terug) Vermogenspiekje bij optrekken

wo okt 16, 2013 15:25

wat probleem is, is gissen voor mij.

Mijn 159 had het ook in ieder geval. Je hebt de 16 klep versie naar ik aanneem. Was voor mij in ieder geval een van de redenen dat ik het geen fijne auto vond. Iedere keer een dip en ervoor en erna een klap aan koppel. Doseren met hard doorrijden was niet makkelijk genoeg.
Bert en Juul

Rainier155
Guru
Guru

wo okt 16, 2013 16:07

En je hebt geen slippende koppeling ofzo?
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Bog75
Full Member
Full Member

wo okt 16, 2013 16:22

Ik niet in ieder geval. Heb de eerst 52000 km op gezet.
Bert en Juul

Hoppy
Newbie
Newbie

wo okt 16, 2013 17:28

Heb inderdaad de 16-klepper.
Auto rijdt voor de rest echt top, rustig rijden gaat zoals het hoort, en als je echt doorrijdt kom je niet onder de 2000tpm.
Eenmaal de turbo op gang is gaat-ie echt als de brandweer! (leuke uitdrukking :) )
Het is juist het moment dat de turbo 'er in' komt dat niet alles even vloeiend aanvoelt.

Heb half jaartje geleden toen ik terug kwam van Squadra enkele keren een slippende koppeling gehad, maar nadien nooit niet meer.
En het is niet dat de paardjes op stal blijven hoor :driving:

Terence Q4
Member
Member

wo okt 16, 2013 18:51

Turbo druk verhaal geloof ik meteen , want zoals je het beschrijft was dat ook mijn eerste gedachte.

2 dingen buiten de ECU om kunnen dit veroorzaken.

1: je turbodruk wordt vacuüm geregeld, het gebeurt doormiddel van een regelvacuumklep, het gebeurt wel eens dat deze niet fijn meer werk2n of kapot gaan , dik regelklepje hang naast je luchtfilterhuis en zitten een paar vacuumslangen aan , heb deze toendertijd ook vervangen bij mij GT.

2: je turbodruk wordt niet geregeld door zogenaamde waste-gate , maar door een variabele schoepenwiel , wat in de turbo zit.
Deze versmeren door de roet en kunnen dan moeilijker verstellen of zelfs vast gaan zitten met vervelende storingen als gevolg.

Het vacuumregelklepje vervangen is relatief goedkoop , klepje zelf kost niet zoveel.
De variabele schoepen kun je laten reinigen , echter moet hiervoor de turbo gedemonteerd worden.
Er zijn ook al middeltjes wat wat de schoepen kan reinigen doormiddel van het in de inlaat te spuiten , maar of dit werkt weetik niet .

Hoop dat je met deze info iets kan.
-Giulietta 2.0 "82.
-159 Sw

Bog75
Full Member
Full Member

do okt 17, 2013 08:08

Voor de duidelijkheid, mijn auto had dit fabrieksaf rond 2200 rpm. Was een 2007 SW. Het scheen erbij te horen. Erboven ging ie idd als de brandweer, echt soepel rijden is het niet m.i. Ik heb het ook bij andere auto's met de motor gemerkt. De oudere hebben het niet (bv in de 156) de nieuwere na de herziening ook niet.
Bert en Juul

Hoppy
Newbie
Newbie

do okt 17, 2013 10:16

Dat vacuumregelklepje had ik al eens wat beter bekeken maar denk niet dat je hier iets aan kan testen?
De bediening van het schoepenwiel van de turbo heb ik ook al eens wat aan bewogen, maar gaat redelijk fors en wil er niet te veel kracht op zetten. Zou dit kwaad kunnen?
zo kan ik de turbo eventueel al uitsluiten...

Heb ook al eens turbodruksensor en LMM proper gemaakt maar had geen invloed...

Bog75, had jij ook de 16v? vind dit voor de rest wel een geweldige motor!

rednal
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do okt 17, 2013 21:24

Geen zo goed als verstopt roetfilter?
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Bog75
Full Member
Full Member

Re: RE: 1.9 JTDm (terug) Vermogenspiekje bij optrekken

do okt 17, 2013 22:44

Dat vacuumregelklepje had ik al eens wat beter bekeken maar denk niet dat je hier iets aan kan testen?
De bediening van het schoepenwiel van de turbo heb ik ook al eens wat aan bewogen, maar gaat redelijk fors en wil er niet te veel kracht op zetten. Zou dit kwaad kunnen?
zo kan ik de turbo eventueel al uitsluiten...

Heb ook al eens turbodruksensor en LMM proper gemaakt maar had geen invloed...

Bog75, had jij ook de 16v? vind dit voor de rest wel een geweldige motor!
Ja, op zich prima, jammer dat auto niet zo soepel handelt als een 156. Verder ok, heb er 4 jaar in gereden.
Bert en Juul

Hoppy
Newbie
Newbie

Re: RE: 1.9 JTDm (terug) Vermogenspiekje bij optrekken

do okt 17, 2013 22:59

Geen zo goed als verstopt roetfilter?
Dacht dat GT's geen roetfilter hadden - de mijne allesinds niet :wink:

Hoppy
Newbie
Newbie

di okt 22, 2013 11:49

Nog even wat reacties afgewacht maar is stil geworden hier :)
Ga me zo een nieuwe drukomvormer aanschaffen en zien wat er gebeurd...

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

di okt 22, 2013 16:20

Misschien dat het volgende helpt. Het komt uit het elektronische handboek voor een 156, maar deze zal niet fundmenteel anders zijn dan de GT motor.

De eerste test is om tijdens het starten te kijken naar de vaccuumbekrachtiging van de schoepenverstelling. Eigenlijk direct na het starten moet de hevel (vlotjes) ca. 1 cm bewegen.
Daarnaast (op veel VW fora waar gelijksoortige turbo's worden gebruikt) moet de bediening met de hand redelijk makelijk gaan.
Mocht bovenstaande niet lekker gaan, dan zal waarschijnlijk de verstelling vervuild zitten en dus te traag omschakelen en het effect veroorzaken dat je merkt. Eigenlijk heeft Squadra dat dus ook gemeten.

Daarnaast kan het nog de Pierburgklep zijn die niet helemaal netjes afregelt en dit te vroeg doet. Ik weet niet of je zelf de turbodruk kunt meten, maar je zo moeten kunnen zien dat de turbo tussen 2000 en 3500 toeren op 2 bar wordt afgeregeld.

Kortom, best iets om te testen en daarna verder te zoeken.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Hoppy
Newbie
Newbie

wo okt 23, 2013 10:51

Dus bij het starten kijken op de turboschoepen worden gemanipuleerd... zal er eens naar kijken

Kan spijtiggenoeg mijn turbodruk niet uitlezen, kennen jullie goede uitleestoestelletjes? (liefst niet te duur)
Een turbodrukmeter is ook wel leuk maar heeft een redelijk hoog sjakiegehalte 8)

Hoppy
Newbie
Newbie

wo nov 06, 2013 19:08

Het heeft eventjes geduurt, maar er zit een nieuwe turbodrukomvormer in de auto...
Zal zo snel mogelijk mijn bevindingen met jullie delen, hoop dat het is opgelost!

EDIT: het piekje is weg!
Alles verloopt nu soepeltjes, vermogen bouwt mooi op.

Voor de volledigheid een fototje van wat er vervangen is:
Afbeelding

Terug een heerlijke rijmachine nu! :driving:

Terug naar “Algemene Technische vragen”