Pagina 1 van 1
Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem
Geplaatst: wo okt 30, 2013 23:20
door Alfa33_1.7
één van mijn 33's 1.7 heeft een probleem. Ik had zelf het vermoeden dat het eventueel met de ontsteking te maken had, maar na vervangen van bougies rotor en verdelerkap gedraagd de motor zich nog precies het zelfde. Ook de bobine uitgewisseld gehad met een exemplaar wat zeker weten goed zou moeten zijn.
Probleem is dat het erop lijkt dat de motor niet op alle cylinders loopt en er knallen in het uitlaat zijn te horen.
Bij gas geven bouwt de motor moeilijk in toeren op, en bij constant gas geven valt deze geheel terug in toeren met een hoop geplof tot moment van afslaan als niet even gas terug wordt genomen op moment van.
Het is Jetronic, enige wat ik nu nog kan bedenken, zijn bougie kabels, lucht massa meter, benzinedruk regelaar, of de inspuitventielen. Dus dit zal ik nog gaan uitsluiten, maar wie herkent dit en of heeft nog andere suggesties voor de oorzaak van dit probleem.
Auto rijd niet dagelijks, maar staat gestald boven op mijn brug, waarvan deze weleens af en op moet als ik wat te doen heb aan één van mijn dagelijks in gebruik zijnde 33's.
Alvast dank voor reactie
Gegroet, Rogier
Re: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem
Geplaatst: do okt 31, 2013 08:44
door alfaqv75
Bij gas geven bouwt de motor moeilijk in toeren op, en bij constant gas geven valt deze geheel terug in toeren met een hoop geplof tot moment van afslaan als niet even gas terug wordt genomen op moment van.
Het is Jetronic, enige wat ik nu nog kan bedenken, zijn bougie kabels, lucht massa meter, benzinedruk regelaar, of de inspuitventielen. Dus dit zal ik nog gaan uitsluiten, maar wie herkent dit en of heeft nog andere suggesties voor de oorzaak van dit probleem.
lambda sonde, valse lucht, brandstofpomp, brandstoffilter
bougiekabels checken door planten spuiten in het donker, zie je het snel genoeg
lmm, stekker lostrekken, dan moet deze in noodloop gaan (loopt ie dan wel goed?)
laat hem eens uitlezen
RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem
Geplaatst: do okt 31, 2013 09:31
door Rob75
Ik sluit me aan bij bovenstaande. Verdacht zijn valse lucht, injectoren, massapunten, brandstoffilter en brandstofpomp.
LMM bij deze motoren is erg betrouwbaar en een defecte lambdasonde levert nog wel een rijdende auto. Ik vermoed als eerste valse lucht of vervuilde injectoren.
Succes,
Rob
RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem
Geplaatst: do okt 31, 2013 18:09
door Alfa33_1.7
Beste mede alfisten,
lucht massa meter losnemen levert een niet te starten motor op, omdat onder andere de brandstofpomp dan niet meer gaat draaien.
En een labda sonde die niet meer werkt levert inderdaad niet het gedrag op waarvan ik last heb.
Gegroet, Rogier
Re: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem
Geplaatst: do okt 31, 2013 19:17
door Het-Licht
laat hem eens uitlezen
Een 33 Jetronic ?
Re: RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem
Geplaatst: vr nov 01, 2013 11:11
door Alessandro
En een labda sonde die niet meer werkt levert inderdaad niet het gedrag op waarvan ik last heb.
Algemene noot: Op voorhand mogelijke oorzaken uitsluiten, ZOU een vlotte en juiste diagnose wel eens kunnen tegenwerken..... (ja, dat overkomt iedereen een keer, ook mij
)
Ik zou toch ook eens de verwarmingsdraden van de lambda lostrekken, je weet nooit......
RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem
Geplaatst: vr nov 01, 2013 19:57
door boessie
Hoe lang zit de brandstof al in de tank ?
Probeer eens met wat vers sap.
Gunther
RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem
Geplaatst: vr nov 01, 2013 23:41
door Alfa33_1.7
Deze avond van alles uitgesloten luchmassa meter maakt geen verschil andere bougie kabels geen verschil.
De labda sonde aansluiting losgehad en ook de voeding
Electrische aansluiting Injectoren losgehad per cylinder en of per paar.
Dit is voor elke cylinder wel te merken, maar eigenlijk maar bij één cylinder goed te merken. Dus mogelijk toch eens andere injectoren proberen, maar dat is wel even schroeven, waarbij mogelijk ook geen verbetering. En weer een benzine rommeltje gaat geven, maarja ik weet het nu toch echt niet meer.
Overigens heb ik last van backfire in de inlaat. Mijn verwachting is dan dat er toch echt iets met het ontstkingstijdstip niet klopt, of de motor heeft schade aan de kleppen (of vuil afzettting). Iemand anders nog suggesties.
Re: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem
Geplaatst: za nov 02, 2013 09:01
door alfaqv75
laat hem eens uitlezen
Een 33 Jetronic ?
RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem
Geplaatst: za nov 02, 2013 10:12
door Rob75
Als ik het zo lees heb je alles al bekeken op valse lucht na. Controleer eens me remmenreiniger op de diverse punten of je een verschil in lopen merkt.
Als je de ontsteking vermoed, doe dan eens een basis controle of deze op tijd staat. Als de basis klopt is de rest meestal fine tuning, maar levert wel een goed draaiende motor op.
Wat ook nog verdacht is, is een versprongen nokkenas. Dus wellicht ook handig om meteen te controleren.
Het Bosch foutzoekschema neemt altijd eerst twee dingen ter controle: ontsteking en mechanische toestand motor. Daarna gaan ze pas zoeken in het injectiesysteem.
Succes,
Rob
RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem
Geplaatst: ma nov 04, 2013 08:27
door Italman
Mijn ervaring met dergelijke verschijnselen kwam eenmaal uit op verwisselde bougiekabels (stom van mij), maar dat kan bijna niet gezien de auto gezond draaiend op de brug is gezet?
Ofwel op versprongen distributie inderdaad, maar dat moet dan tijdens het starten gebeurd zijn?
Snel te controleren voor je idd heel de injectie eraf schroeft
Groeten en succes!
RE: Alfa33 1.7 8v Jetronic motor probleem
Geplaatst: di nov 05, 2013 00:02
door Bennie1970
Even mijn boerenlogica:
Je ontsteking is nu wel ok, me dunkt, dus is je mengsel niet goed (ok of je compressie). Maar je mengsel kun je vrij eenvoudig controleren met: je Lambdasensor.
En dat staat ook op dit forum:
http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic.php?t=23913
Wel lijkt het me beter eerst de diagnose te stellen voordat je gaat schroeven.
Om maar eens met de meute mee te gokken, als je wel op één injector behoorlijke toeren terugval hebt en op de andere 3 niet dan zouden die 3 injectoren best wel eens verkleefd kunnen zijn of vervuild.
De retourleiding (benzine) dichtknijpen zou dan verbetering in de stationairloop moeten geven.
My 5 cents