Pagina 1 van 3
"het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 09:36
door sebasP
Dit onderwerp past hier misschien niet helemaal, maar goed....
Ik had laatst een gesprek met iemand over "het nieuwe rijden", en de technieken die je hierbij kunt gebruiken.
De man waarmee ik sprak, en verbonden was met de marketing hiervan, vertelde me dat het het beste is om de auto het uitrollen naar een bocht of stoplicht niet in z'n vrij te zetten maar in de versnelling en hem gewoon op de motor te laten remmen.
Het lijkt mij juist logisch om hem in zijn vrij te zetten en de motor stationair te laten lopen en zo minder verbruik te hebben dan dat de motor toeren blijft lopen.
Het is toch zo dat de motor die wel toeren loopt maar waarbij het gaspedaal niet ingetrapt wordt gewoon inspuiting krijgt? En dus meer verbruikt dan dat hij stationair loopt?
Ik kan me wel voorstellen dat er wat te bedenken is waarbij de auto slim is en op momenten waarbij het niet nodig is de inspuiting kan stoppen maar vraag me af of dat in de praktijk echt gebeurt.
Klopt het nu wat ik denk, of wat deze meneer zei over het "uitrollen"?
RE: "het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 09:53
door Terence Q4
Dit klopt , bij motoren met elektronische inspuiting , wordt er geen brandstof ingespoten wanneer men gas loslaat en afremt op de motor.
Zodra het toeren onder ongeveer 1500 toeren komt , dan zal de motorcomputer overgaan op stationair regeling er wordt weer brandstof ingespoten.
RE: "het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 09:53
door marco-75
Ik heb mij laten vertellen als je de auto laat uitrollen in de versnelling dat de brandstoftoevoer stopt.
Zodra hij in de vrij komt er weer branstof wordt verbruikt.
Heb op het werk curcus nieuw rijden gehad.
RE: "het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 09:54
door JoorZ105
volgens mij klopt dat.
als ik de frod leasefiets laat uitrollen in de versnelling meldt de boordcomputer een actueel verbruik van 0,0.
in de vrijstand is het verbruik 0,2 (want dan moet er sap worden toegediend om het ding zelf draaiend te houden, in plaats van de dat de motor wordt aangedreven via de wielen zeg maar.
RE: "het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 10:36
door brolli21
Het is inderdaad waar,moderne injectie auto's sluiten de brandstof toevoer af als er op de motor geremd word.
Als ik het met mn 75 doe dan gebeurt dat NIET,getuigen het knetteren en knallen in de uitlaat
Re: RE: "het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 11:01
door alfaqv75
Het is inderdaad waar,moderne injectie auto's sluiten de brandstof toevoer af als er op de motor geremd word.
Als ik het met mn 75 doe dan gebeurt dat NIET,getuigen het knetteren en knallen in de uitlaat
dan gaat die regel niet helemaal op, een BMW 335i kan je ook laten ploffen (relais van de uitlaatklep eruit halen)
maar mijn skowda heeft ook 0 verbruik met afremmen op de motor en laag verbruik in zijn vrij...
komt bij mij wel de vraag:
helemaal geen benzine inspuiten bij afremmen op de motor, is er dan wel voldoende smering?
(neem een bergrit waarbij je dus gewoon een half uur kan dalen zonder veel gas te geven)
RE: "het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 11:06
door brolli21
Een 4takt word gesmeerd door olie uit het carter,niet door de brandstof,das alleen bij een 2takt(mengsmering)
RE: "het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 11:30
door AlfettaOwner
De 75 turbo heeft deze brandstofstopschakelaar ook, gas los en de benzine toevoer naar de injectors wordt onderbroken
RE: "het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 11:38
door Performa
Ok maar de klepzittingen worden dan niet meer gesmeerd/gekoeld kijk maar naar lpg voertuigen(flashlube) dus in het geval van lang bergaf uitbollen lijkt het me niet zo gezond hoewel de hele tijd op de rem duwen ook niet echt veilig is. Maar volgens mij in het gewone verkeer geen enkel probleem voor je motor.
Re: RE: "het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 11:39
door brolli21
De 75 turbo heeft deze brandstofstopschakelaar ook, gas los en de benzine toevoer naar de injectors wordt onderbroken
Dat betekend nog niet dat het werkt
Re: RE: "het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 11:45
door yuri 75 V6
Ok maar de klepzittingen worden dan niet meer gesmeerd/gekoeld
Mwoah, er vindt op dat moment geen verbranding plaats, dus koeling is niet zo'n issue.
RE: "het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 12:18
door erikalfista
Vorige week beroepsmatig een dag cursus gehad mbt het nieuwe rijden (touringcar) S'ochtends vrij rijden en s'middags exact hetzelde traject nog een keer maar dan het nieuwe rijden. Bij 1200 toeren schakelen en op tijd van het gas en uitrollen. Resultaat? Op een traject van 40 km 0.85 liter brandstof bespaard.En dan te bedenken dat ik ongeveer 80dzd km per jaar maak.Kassa voor de baas dus
RE: "het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 13:34
door sebasP
Ahhh, duidelijk. Dus bij een moderne auto geeft het motormanagement onder de 1500 toeren en geen gas geven gewoon geen impuls naar de injectoren?!
Maar hoe zit dat dan bij mijn jetronic, doet die dat ook?
Maar dan de volgende vraag, geeft het uit laten rollen zonder de koppeling in te trappen wel voordeel? De auto remt dan natuurlijk behoorlijk af op de motor. Je kan dus veel later van het gas dan dat je de koppeling intrapt en nog een ruime kilometer door rolt.......
Re: RE: "het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 14:08
door Robkg
Ahhh, duidelijk. Dus bij een moderne auto geeft het motormanagement onder de 1500 toeren en geen gas geven gewoon geen impuls naar de injectoren?!
Maar hoe zit dat dan bij mijn jetronic, doet die dat ook?
Maar dan de volgende vraag, geeft het uit laten rollen zonder de koppeling in te trappen wel voordeel? De auto remt dan natuurlijk behoorlijk af op de motor. Je kan dus veel later van het gas dan dat je de koppeling intrapt en nog een ruime kilometer door rolt.......
Het hele nieuwe rijden is veel meer dan alleen het laten uitrollen van je auto. Het is ook langzamer rijden, rustiger optrekken en eerder schakelen (zowel omhoog als omlaag). Je bespaart niet meer door te gaan "coasten" (het uitrollen door de auto in de vrij te zetten), dan dat je doet door van het gas af te gaan. Omdat je bij het eerste altijd nog wat stationair brandstof verbruikt en bij het laatste niet. Als er al een verschil is, dan zal dat minimaal zijn.
En dan is het altijd veiliger om meteen gas te kunnen geven als dat nodig is, ipv eerst de auto weer in de versnelling te moeten zetten.
RE: "het nieuwe rijden"
Geplaatst: ma nov 11, 2013 14:29
door GTA287PK
Ik vind het onderwerp "brandstofbesparing" best geinig, verfrissend, zo tussen Alfisten...