Pagina 1 van 1

termostaat van 156

Geplaatst: zo nov 17, 2013 11:59
door pistolepaultje1
Hoi collega's
Heb gisteren de termostaat eens uitgebouwd en dacht hem schoon te maken.
Op de eerste plaats hij was helemaal schoon hij bleef gewoon doorlaten .
De klep ging wel goed open en dicht maar bleef doorlaten , dus voor iedereen die dit zelfde idee heeft bespaar je de moeite ik heb dus ook maar een nieuwe besteld het schoonmaken gaat niet en heeft geen effect.
Dus bespaar jullie de moeite.
Mvg.
Paul
:)

RE: termostaat van 156

Geplaatst: zo nov 17, 2013 12:59
door easyrider
Hoi Paul,

Bij een 156 is de thermostaat niet een van de sterkste punten dus dit klusje ga je nog wel vaker doen.

RE: termostaat van 156

Geplaatst: zo nov 17, 2013 14:12
door pistolepaultje1
Hallo
Het is gelukkig geen grote klus maar het zit alleen moeilijk.
Bij mij zaten er ook nog van die shit slangen klemmen op.
Maar direct vervangen.
Mvg. Paul
:D

RE: termostaat van 156

Geplaatst: di nov 26, 2013 12:05
door pistolepaultje1
Hoi
Zo de thermostaat vervangen en alles weer lekker warm .
Tevens de storing van motormanagment van zelf weer uit heeft hier soms iemand van jullie ook die ervaring.
Kan het zijn dat er telang is gereden met een koude motor.
Mvg.
Paul

RE: termostaat van 156

Geplaatst: wo nov 27, 2013 20:57
door 0170Spider
het zou zomaar kunnen dat de thermostaat de oorzaak was voor je motormanagement storing. Waarschijnlijk is je probleem van het afslaan van de motor in bochten en bij afremmen ook over? Is zoals al gezegd een vrij standaard probleem bij de 156.

RE: termostaat van 156

Geplaatst: vr nov 29, 2013 10:29
door mark156
Vaak laat een thermostaat in ''koude'' toestand nog altijd een klein beetje koelvloeistof doorlopen, dit is juist belangrijk voor de werking van de thermostaat omdat deze bestaat uit een taps gevormde pen in een waselement; wanneer de was warm word zet dit uit en drukt de pen tegen de veerdruk in naar buiten, waardoor de thermostaatklep opent. Als er vanaf koude toestand geen flow van koelvloeistof langs de thermostaat is duurt het langer voordat de thermostaat opent, en kun je temperatuurpieken krijgen in de motor doordat de koelvloeistof die ''klem'' zit in het thermostaathuis niet evenredig opwarmt met de koelvloeistof die door de rest van het systeem stroomt.. althans, zoiets staat mij nog bij van mijn opleiding Motorvoertuigentechniek.. vergelijk het maar met de situatie die je krijgt als je een kamerthermostaat (dus in huis..) te dicht bij een verwarmingsradiator plaatst, of juist op een hele tochtige plek, dan merk je in huis (vooral als je net de CV hebt aangezet..) een ongelijke verdeling van de warmte in de kamer..

Oh ja, ik zag je laatste vraag over het hoofd, en ja, het kan zijn dat de storing zijn oorzaak heeft bij een kapotte thermostaat; de uitlaatgasregeling dmv de lambdasonde werkt pas vanaf een bepaalde temperatuur van de koelvloeistof, bij mijn 33 pas vanaf een graad of 60. Als de koelvloeistof niet goed op temperatuur komt blijft de motor in zijn opwarmfase hangen, verrijkt hij het mengsel en krijg je vervuiling(koolaanslag) in verbrandingskamers en verder door in de uitlaat, dus ook katalysator en lambdasonde vervuilen door een te rijk mengsel. Vaak geeft dit storingen op de lambdaregeling (uitlaatgas/mengselregeling) in het motormanagement..