Pagina 1 van 1

stabilisatorstang voor 105

Geplaatst: ma nov 25, 2013 15:56
door gta.replica
Er zijn verschillende stabi te koop en de een is gelast rvs de ander gebogen . Is de gelaste van rvs nu ook goed bruikbaar of moet je gewoon voor de gebogen verenstalen gaan. Die is uiteraard iets kostbaarder.

RE: stabilisatorstang voor 105

Geplaatst: ma nov 25, 2013 19:55
door vV
Waar is het voor? Leuk straatgebruik, trackdays of full race?
Er zijn trouwens nog meer versies naast die twee die je noemt.

RE: stabilisatorstang voor 105

Geplaatst: ma nov 25, 2013 20:38
door gta.replica
Walter

Het is voor een circuit dag en lekker voor op straat.

Gr Arie

RE: stabilisatorstang voor 105

Geplaatst: ma nov 25, 2013 21:08
door vV
Hoe dik wil je of moet je , in relatie tot de veren en dempers? Oftwel wat is zon beetje de setup.

RE: stabilisatorstang voor 105

Geplaatst: ma nov 25, 2013 21:40
door GiuliaCorse
Als je nog geen veren hebt, is de AH set-up wel het gemakkelijkste en veruit goedkoopste oplossing.

RE: stabilisatorstang voor 105

Geplaatst: ma nov 25, 2013 22:06
door gta.replica
Er zit een intrax set onder uit de midden jaren negentig. Gasdruk Instelbaar.
Zoek nu een stabi van 27_29 mm..
Die gelast rvs lijkt mij wel ok alleen twijfel ik of het geen verenstaal moet zijn voor het beste effect.

RE: stabilisatorstang voor 105

Geplaatst: di nov 26, 2013 08:35
door Maurizio
Die gelast rvs lijkt mij wel ok alleen twijfel ik of het geen verenstaal moet zijn voor het beste effect.
RVS of verenstaal (uitgaande van dezelfde geometrie) maakt qua stijfheid nauwelijks iets uit.
Het design (de vorm) zijn bepalend in de stijfheid, ronde doorsnede is de beste vorm voor torsie, rechthoekig (hoogkantig) voor buiging.
Sterkte is natuurlijk ook een ander verhaal als je verenst tov rvs vergelijkt.

RE: stabilisatorstang voor 105

Geplaatst: di nov 26, 2013 12:54
door gta.replica
Dus de stabi met de gelaste rechthoekige delen op een stuk rvs rond of pijp is gewoon goed

Re: RE: stabilisatorstang voor 105

Geplaatst: di nov 26, 2013 13:17
door Maurizio
Dus de stabi met de gelaste rechthoekige delen op een stuk rvs rond of pijp is gewoon goed
Dat kun je niet direct zo stellen, het kan goed zijn :lol:
Ten eerste alleen naadloos getrokken pijp of rond staf en natuurlijk moeten de lassen bestand zijn tegen de krachten.

Maar uit mijn voorgaande opmerking kun je halen dat de gelaste (pijp & rechthoekig) effecienter met het materiaal omgaat.

RE: stabilisatorstang voor 105

Geplaatst: di nov 26, 2013 14:22
door berlinista
Bedenk, hoe dikker , in principe hoe meer onderstuur. Althans op een 105.
Dus wat Walter zegt, wat is je setup. Want wat je voor kwijt kan wordt met name bepaald door wat je achter hebt zitten. Tevens, voorbeeld, op mijn voorgaande Berlina had ik 350kg eibach veren. En intrax dempers. Die had voor op straat heel geen dikke stabi nodig. Met een dikke erbij alleen maar onderstuuuuuuuuuuuuuuuuurrrrr
Rol zat er niet in met die veren.
Dan, als je koets cq stabi/radiatorbalk niet in heel goede conditie is, dan merk je niks van een zeg 35mm stabi. Diie doet dan niks maar je body flext gewoon.

Er is dus niet zo een twee drie een antwoord te geven.