Pagina 1 van 3
roestbescherming GT (937)
Geplaatst: wo dec 04, 2013 23:41
door @PM
Van de week heb ik eens m'n GT op de brug gezet, en daarbij heb ik enige beginnende roestvorming aan de bodem geconstateerd. Ik hoefde er niet eens voor te steken zoals ik weleens lees over 156s, het spul wat er tegenaan gesmeerd is bladdert gewoon af.
Nu is er nog redelijk eenvoudig wat aan te doen, maar wat is de beste procedure bij een moderne auto? Staalborstel erlangs, losse rommel eraf en dan iets van tectyl, dinitrol, ertegenaan? Of eerst een roestomvormer? Moet er ergens ook nog een laag gewone verf overheen om de zaak netjes af te sluiten?
RE: roestbescherming GT (937)
Geplaatst: do dec 05, 2013 10:04
door mark156
Hey man, rot voor je.. (en dat bedoel ik dus niet dubbelzinnig
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
, sorry voor de woordspeling..) Om op jouw vraag terug te komen, ik heb van de zomer een zelfde geintje gehad bij mijn 33.. nu had ik nog een blikje anti-roestverf van Hammerite in de schuur staan, dit heb ik over de roest gesmeerd met een bokkenpoot op de plaatsen waar de ori.bodembescherming losgelaten had.. die oude meuk heb ik toen even weggestoken met een plamuurmes en staalborstel..
Ik zou adviseren om er een anti-roestmiddeltje op te smeren, en dan afwerken met tectyl.. Ik heb hier ergens ook nog wel eens gezien dat iemand (was dat Alfachirurg?..) nadat hij stukjes had ingelast gewoon simpelweg ijzermenie op het blanke metaal smeerde, en daarna afwerken met tectyl, ik weet alleen niet of je menie ook over ''harde'' roest kan smeren(kan wel, maar gaat het eronder niet weer rommelen?). Ik zou blank metaal sowieso niet direct met tectyl afwerken, ik vind het altijd een prettig idee als er nog iets tussen zit..
RE: roestbescherming GT (937)
Geplaatst: do dec 05, 2013 10:09
door Joel
Nu aanpakken.
Als je het budgetvriendelijk zelf wilt doen en niet al te moeilijk doet, ga dan naar een wasstraat en spuit alles goed schoon van onder. Liefst haal je van te voren zoveel mogelijk plastieken kappen en schilden enzo weg. Dan overal waar je bij kunt haal je de loslatende zooi met idd een staalborstel weg en zorg je dat wagen goed droog wordt.
Vervolgens haal je 4kg Mike Sanders vet (
http://www.mike-sander.nl) en dit spuit je overal op en in (behalve op uitlaat en remschijven).
Dan houdt ie het minstens de komende 10 jaar wel, beetje afhankelijk van hoeveel roest er nu zit en hoe secuur je het zelf doet. Op zich werkt deze methode ook op reeds aangeroeste delen.
Als je het perfect wilt en je rijdt veel in de winter, dan rijd je even naar Hamburg en laat je het doen bij TimeMax. Dan krijg je 20 jaar garantie. Zie hier een voorbeeld:
http://www.timemax.de/rostschutz-fur-schwere-falle
Er zijn nog tig andere manieren om het zelf te doen maar die kosten onevenredig veel meer tijd, geld en moeite zonder een significant beter resultaat. Vaak zelfs slechter.
RE: roestbescherming GT (937)
Geplaatst: do dec 05, 2013 10:18
door mark156
Hey Joel, is dat vet van Mike Sanders net zoiets(of op basis van..) paraffine? Het lijkt een beetje op de zooi die Peugeot op haar nieuwe auto's spuit ter behoud tijdens opslag.. Als zo'n Peug dan rijklaar word gemaakt bij een dealer haal je dit er weer af en dan poets je de auto netjes op.. Ik heb een aantal jaar bij een Peug-dealer gewerkt, dus vandaar...
RE: roestbescherming GT (937)
Geplaatst: do dec 05, 2013 16:42
door erikalfista
Ben benieuwd wat het bouwjaar en km stand van de GT is.
RE: roestbescherming GT (937)
Geplaatst: do dec 05, 2013 17:04
door n0sTRa
Mijne is uit 2004 en heeft ook de nodige aandacht nodig om niet binnen 2 jaar de gaten te mogen dicht bakken.
RE: roestbescherming GT (937)
Geplaatst: do dec 05, 2013 18:28
door high fidelitaly
ik ben nu mijn 33 in de RX 5 en RX10 aan het zetten (is wel volledige restauratie) ook de ophangingsdelen ben ik aan het doen.
de holle ruimtes spuit ik in met ML
weet niet wat het na een aantal jaren gaat doen, maar vind het super produkten. zowel de gebruiksvriendelijkheid als het mooi uiterlijk ervan.
de RX5 hecht bijzonder goed op de roest.
n.b. bitumen heb ik er met houtbeitel afgestoken (gaat veel makkelijker dan plamuurmes) dan met slijptol met stalen borstel erover heen. "rotte" klus, maar dan is de bodem mooi kaal
RE: roestbescherming GT (937)
Geplaatst: do dec 05, 2013 19:16
door mark156
Hey HF, mag ik jou (en anderen) een tip geven? Ik zie regelmatig dat mensen de holle ruimten behandelen met een product, en dat lijkt me niet echt verkeerd, maar ik zou wel even opletten dat je na het behandelen van bijv. dorpels en dergelijke de afwateringskieren even doorprikt om te voorkomen dat er regenwater in de dorpel kan blijven staan (als je dat zelf al niet had bedacht, hoor.. in dat geval, heb ik niets gezegd, maar misschien voor anderen even een aandachtspuntje..)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oh ja, voor makkelijk afsteken van oude meuk helpt het ook om het warm te maken met een fohn/verfstripper..
RE: roestbescherming GT (937)
Geplaatst: do dec 05, 2013 20:21
door Rainier155
Ik zou er zelf niet mee aan de slag gaan, maar een keer een bericht of belletje doen naar Alfachirurg.
Re: RE: roestbescherming GT (937)
Geplaatst: do dec 05, 2013 20:44
door high fidelitaly
Ik zou er zelf niet mee aan de slag gaan, maar een keer een bericht of belletje doen naar Alfachirurg.
hij weet er inderdaad wel raad mee
(ook mijn 155 is er gepasseerd Rainier
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
)
Re: RE: roestbescherming GT (937)
Geplaatst: do dec 05, 2013 20:46
door high fidelitaly
Hey HF, mag ik jou (en anderen) een tip geven? Ik zie regelmatig dat mensen de holle ruimten behandelen met een product, en dat lijkt me niet echt verkeerd, maar ik zou wel even opletten dat je na het behandelen van bijv. dorpels en dergelijke de afwateringskieren even doorprikt om te voorkomen dat er regenwater in de dorpel kan blijven staan (als je dat zelf al niet had bedacht, hoor.. in dat geval, heb ik niets gezegd, maar misschien voor anderen even een aandachtspuntje..)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oh ja, voor makkelijk afsteken van oude meuk helpt het ook om het warm te maken met een fohn/verfstripper..
inderdaad zeer belangrijke tip (ik heb er aan gedacht, maar goed voor iedereen die het leest)
RE: roestbescherming GT (937)
Geplaatst: do dec 05, 2013 23:37
door @PM
Dank voor de reacties.
Nu aanpakken was idd het idee. Juist omdat het nu, op het eerste gezicht in elk geval, nog oppervlakkig is en ik de diensten van Alfachirurg (hopelijk nog) niet nodig heb. Het is nog lang niet zo erg als bij die Toyota uit de link van Joel, ik denk dat "aangeroest" de juiste omschrijving is. Aan de andere kant als dat dan 20 jaar meegaat... we zitten nu op iets meer dan 9 jaar (en 127.000 km) om meteen even antwoord te geven op de vraag hoe oud de auto is.
Mike Sanders, da's toch dat spul dat je eerst moet verhitten in de frituurpan en dan met een spuitpistool moet aanbrengen? Klinkt ook nog best bewerkelijk
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
(en alsof het een grote bende wordt, gaat de eigenaar van de brug blij mee zijn...)
Tot zover:
-Hammerite/tectyl
-Mike Sanders
-uitbesteden aan TimeMax
-RX5/RX10
-uitbesteden aan Alfachirurg
Keus genoeg
![Think :-k](./images/smilies/eusa_think.gif)
RE: roestbescherming GT (937)
Geplaatst: vr dec 06, 2013 00:51
door Rainier155
Alfachirurg doet ook preventieve behandelingen. En mocht er toch (klein) laswerk noodzakelijk zijn (dat weet je pas als je de hele bodem kaal hebt) dan kan hij dat ook gelijk aanpakken.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Je kunt ook zelf eerst de bodem kaal maken, en dan vervolgens de rest uitbesteden.
RE: roestbescherming GT (937)
Geplaatst: vr dec 06, 2013 09:28
door vV
Probleem bij een GT is dat die van binnen af fabriek behoorlijk volgespoten is met pur...recent mogen aanschouwen bij een racer in opbouw en daar schrik je behoorlijk van.
anti roest behandelen doe je van binnen uit, alleen vrees ik weinig kans door die pur dat het overal goed komt.
is het alleen oppervlakkig dan goed schoon en droogmaken, en dan zijn er diverse middelen om het weer netjes bedekt te krijgen.
Re: RE: roestbescherming GT (937)
Geplaatst: vr dec 06, 2013 11:26
door Rob75
Probleem bij een GT is dat die van binnen af fabriek behoorlijk volgespoten is met pur...recent mogen aanschouwen bij een racer in opbouw en daar schrik je behoorlijk van.
Lijkt op een gevalletje "de geschiedenis herhaalt zich". In een ver verleden hebben ze dat ook bij Sudjes gedaan om roest te voorkomen. Gevolg was dat er meer roest kwam en nog gevaarlijk ook.
Groet,
Rob