Pagina 1 van 2

Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: za dec 21, 2013 14:21
door Han100
Beste Alfa liefhebbers,

Mijn alfa 147 1.6 (105 pk) met LPI uit 2003 met 300.00 km heeft de APK viergastest niet overleefd en is afgekeurd.
Behalve de Lambdawaarde geeft de viergastest op alle waarden een probleem, zowel stationair als op deellast (ca 3.00 toeren).CO2 zit op de rand.
Benzine en LPG waarden zijn min of meer gelijk, dus in de brandstoftoevoer zou het niet moeten zitten (denk ik dan).
De waarden op gas zijn Gas (stationair/deellast) en daarnaast voor de liefhebbers Benzine (stationair/deellast)
KOOLMONOXIDE (CO) --->0,36-0,51 % ---> 0,40-0,56%
KOOLDIOXIDE (CO2) --->13,07-13,15 % --> 14,24-14,30%
KOOLWATERSTOFFEN (HC) --->162-57 ppm --> 172-60ppm
ZUURSTOF (O2) --->0,92-0,63% --> 1,04-0,69%
Lambda --->1,028 -1,016 --> 1,029-1,012
Temp --> 18gr --> 15-16 gr
CO correctie ---> 0,40-0,56% ---> 0,40-0,56%
Motor start perfect en loopt stationair mooi stabiel. Wel treedt na de start (vooral Benzine) detonatie op en is het de eerste 2 minuten lastig toeren maken en houden (max 1.500-2.500) met neiging tot doodvallen. Benzine blijft met warme motor pingel gevoelig. LPG nauwelijks tot niet (maar soms niet geheel vrij). Verder is de topsnelheid laag (max 125 km), langzaam optrekken, verbruik 1 op 8,5 en lijkt de motor iets zwaardere geluid(brom). Motormanagement lampje brandt al jaren en af en toe is reset nodig ivm vele meldingen (veilige loop).
Vervangen zijn: Luchtmassa meter, Lambda sonde, pakking inlaat/uitlaat/gasinjectoren. Bougies 1 jaar met 10.000 km
Compressie is 1 op 12 (4 cylinders), distributie is op tijd gezet. Alfa is nu 140.000 km in mijn bezit.
De katalysator is niet vervangen en heeft door valse lucht een tijd lang verkeerd mengsel gekregen en kan defect zijn, maar ik vraag mij af of deze vervanging mij door de keuring gaat brengen ?

Heeft iemand een idee welk defect er nu nog kan zijn of wat aandachtspunten zijn ?
Ik ben erg benieuwd naar de reactie op dit forum. Alvast grote dank !

Re: Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: za dec 21, 2013 14:43
door Frits
Verder is de topsnelheid laag (max 125 km), langzaam optrekken, verbruik 1 op 8,5 en lijkt de motor iets zwaardere geluid(brom). Motormanagement lampje brandt al jaren en af en toe is reset nodig ivm vele meldingen (veilige loop).
Allereerst welkom ;-)

... ik zou naar iemand gaan met verstand van zaken....want doorklooien, met zomaar wat vervangen, dat is niet de weg die je moet nemen.

RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: za dec 21, 2013 15:02
door @PM
LPG lift mee op het inspuitsignaal van de originele computer. Zolang de auto op benzine niet goed loopt, zal hij ook op LPG niet goed lopen. Dus in de LPG-installatie zal het probleem niet zitten. Het is best mogelijk dat de katalysator defect is in de zin dat er iets is afgebroken binnenin waardoor de doorstroming blokkeert. Stationair hoeft er niet zoveel doorheen dus heb je er geen last van, waardoor hij dan wel mooi loopt.

Desondanks kunnen er natuurlijk tig andere oorzaken zijn die ik als relatieve leek ook niet kan bedenken en is het raadzaam om een specialist op te zoeken. In ieder geval: concentreer je op het correct lopen van de motor op benzine, dus geen gebok, fatsoenlijke prestaties zowel koud als warm en geen brandend motormanagementlampje, daarna zonodig het lopen op LPG (opnieuw) afstellen, daarna komt pas de APK!

RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: za dec 21, 2013 17:22
door Alessandro
Er kan zoveel aan de hand zijn.... maar IK zou beginnen met de lambdasonde te vervangen door eentje die zeker goed is (van een andere auto) of nieuw.
(goedkoop te vinden op ebay.uk, zoek op lambda sensor)

;)

RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: za dec 21, 2013 17:27
door Rob75
Als ik de waarden zo zie, is er een te arm mengsel. Co hoog, Lambda hoog en pingelen wijzen daarop.
De motor heeft 300.000 km (je schrijft 300.00?) op de teller.
Grote kans dat allerhande interne slijtage zorgt voor olieverbruik waardoor gecorrigeerd moet worden.

Ik zou eens naar een specialist gaan die de motor eens kan beoordelen aan een goede (Alfa) computer en zo een en ander kan uitsluiten. Een katalysator vervangen kan altijd nog.

Succes,

Rob

Re: RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: za dec 21, 2013 17:59
door sebastiaan
Als ik de waarden zo zie, is er een te arm mengsel. Co hoog, Lambda hoog en pingelen wijzen daarop.
De motor heeft 300.000 km (je schrijft 300.00?) op de teller.
Grote kans dat allerhande interne slijtage zorgt voor olieverbruik waardoor gecorrigeerd moet worden.

Ik zou eens naar een specialist gaan die de motor eens kan beoordelen aan een goede (Alfa) computer en zo een en ander kan uitsluiten. Een katalysator vervangen kan altijd nog.

Succes,

Rob
Ik ben het helemaal met Rob eens dat je naar een specialist moet. De rest is baarlijke onzin. Het ding draait misschien net een beetje arm (klein procentje zuurstof lambda 1,03). "corrigeren voor olieverbruik" is ook onzin.

Let wel dat als je naar een fatsoenlijke specialist gaat je van tevoren afspraken maakt mbt tot de maximale kosten. Als er echt al 3 ton op de klok staat kan simpelweg vervangen van de hele auto weleens de meest economische optie zijn...

Succes!

RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: za dec 21, 2013 20:19
door brolli21
Als ik de waarden zo lees,zou ik eerst eens een rondje flink gas gaan geven en de motor ff lekker heet stoken,en dan nogmaals CO meten,want kijkende naar de waarde is alleen de CO met verhoogd toerental reden tot afkeur.

RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: za dec 21, 2013 22:44
door giuliettaevo
Hebben die motoren op LPG niet vaak een luchtlekkage langs de lpg injectoren? Dan zou de motor ook armer lopen.

RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: zo dec 22, 2013 10:29
door HAAK28
Ik lees dat de katalysotor mogelijk defect is. Zou ik daar toch eens gaan kijken, want zonder goed werkende katalysotor is het moeilijk door de 4-gastest komen, zelfs op lpg...

Re: RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: zo dec 22, 2013 10:49
door Rob75
Ik ben het helemaal met Rob eens dat je naar een specialist moet. De rest is baarlijke onzin. Het ding draait misschien net een beetje arm (klein procentje zuurstof lambda 1,03). "corrigeren voor olieverbruik" is ook onzin.

Succes![/quote]

Corrigerren voor olie onzin? Lijkt mij niet. Is bij hoge kilometerstanden een onderzoekspunt wanneer je vreemde uitlaatgaswaardes krijgt. Net als valse lucht die door allerlei verdroogde slangen wordt veroorzaakt.

Ben het wel met je eens dat je hiermee naar een Alfa kenner moet (of een goed algemeen garagebedrijf).
De optie om eens flink gas te geven is ook een goede. Probleem is echter dat de auto nauwelijks toeren maakt / vermogen levert.

Groet,
Rob

RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: zo dec 22, 2013 15:11
door gtv-racer
Ik heb met mn 1.8 156 op lpg n keer last gehad van vervuilde kleppen bij die km stand. Een flesje injector reiniger op n kwart tank en de snelweg op was de reparatie. Goedkoop om iig n keer te proberen!

De motor presteerde toen ook waardeloos. Trok niet lage, top. Zou dit kunnen als je naar de waardes vande test kijkt?

RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: ma dec 23, 2013 15:22
door AR823
Bij mijn 156 was de inlaat-harmonicaslang de boosdoener. Na demontage waren er nogal wat haarscheurtjes aan de onderkant te zien.
Ook de andere inlaatslangen controleren. Op gas idd de injector-afdichtingen controleren.

RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: zo dec 29, 2013 18:17
door Han100
Inmiddels is katalysator vervangen en loopt de motor waanzinnig goed !
Trekt op als een tierenlier. Vanaf 3.000 toeren begint de motor echt snel op te trekken met een minuscuul klein beetje gaspedaal.
Echter, daardoor nog steeds probleem tijdens viergastest (te hoge CO op toeren. Stationair mooi met CO 0,07%) Dit wordt vooral veroorzaakt door sterk wisselend toerental. De motor reageert zo sterk op elke kleine pedaal beweging dat het heel moeilijk is om de auto op hetzelfde toerental te houden (bv. 3.000 toeren) en een beetje normale stabiele CO waarde te verkrijgen (varieert tussen 0,07-0,65%).
Het goede nieuws is dus dat de CO waarde voldoende laag kan zijn om de test te redden, maar het toerental niet stabiel te krijgen is (omdat motor zo direct reageert op kleine pedaalbewegingen).

Nu heb ik nog niet de 2e lambdasonde na de katalysator vervangen. Deze gaat dus al 300.000 km mee en zal dus niet meer optimaal functioneren en moet dus sowieso vervangen worden (staat max 160.000 km voor).
Mijn vragen:
a) Kan een wel goed functionerende 2e lambdasonde nog iets in de deellast (toeren) CO waarde doen ?
b) Kan een wel goed functionerende 2e lambdasonde zorgen dat de motor minder heftig op gaspedaalbewegingen reageert ?
c) Kan een (defecte) luchtmassameter zorgen dat de motor zo heftig op gaspedaalbewegingen reageert ?
d) Wat zou nog meer een veroorzaker kunnen zijn van de heftige gaspedaalbeweging (vooral na 3.000 toeren) ?

Graag hoor ikm van jullie !

Alvast grote dank !

RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: zo dec 29, 2013 20:32
door Rainier155
Is de auto al uitgelezen? Want dat zou ik als eerste doen voordat je uberhaupt wat gaat vervangen.

RE: Slechte viergastest (APK afkeuring)

Geplaatst: zo dec 29, 2013 21:20
door Bennie1970
Nee de 2e lambdasensor kan het niet zijn en heb je wel eens van de term leerprogramma gehoord?
Ik lees niet zo vaak hier, en zie nu je vraag en denk heeft dan echt iedereen over je opmerking "Verder is de topsnelheid laag (max 125 km)"heen gelezen?
Schrikbarend en verontrustend. :shock: Die opmerking geeft direct aan dat je Katalysator verstopt.

De hamvraag nu is wat zijn je Lamdawaarden? is de motor al zover dat hij terug geleerd heeft naar lambda= 1?
(zo nee ga eens een lekker stukje wisselend rijden en/of reset je ECU met een Alfatester zoals FIATECUscan)