Pagina 1 van 2
Oliepomp 164 24V
Geplaatst: wo dec 25, 2013 16:44
door Gerben
Hallo,
Kan iemand mij vertellen hoe de aandrijving zit van de oliepomp van een 164 24 klepper.
Gaat dit ook gewoon via het tussen tandwiel(ontsteking tandwiel) zoals bij een 75 V6?
Is het ook gewoon een tandwielpomp?
Misschien heeft er iemand een foto waar hij me mee verder kan helpen.
Ik vraag me ook af of de opbrengst van een 24 klepper olie pomp groter is dan die van een 12 klepper?
Zou ik me wel voor kunnen stellen i.v.m de hydraulische stoters die een 24 klepper heeft.
Ik hoor graag of jullie wat weten of plaatjes hebben.
Gr Gerben
RE: Oliepomp 164 24V
Geplaatst: do dec 26, 2013 00:48
door DJ
Lees dit topic even door. Daarin komt de oliepomp van diverse V6'en ook ter sprake.
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=66835&start=0
Gr
DJ
RE: Oliepomp 164 24V
Geplaatst: do dec 26, 2013 11:12
door giuliettaevo
164 24v heeft dezelfde oliepijpleiding als een 12v. Dus met tussentandwiel via de distributie.de overbrenging is wel anders als bij een 75, pomp draait sneller rond. Ik geloof 1,5X zo snel. 164 12v QV en v6 Tv hebben dat ook.
Pomp draait sneller,opbrengst zal hoger zijn.
RE: Oliepomp 164 24V
Geplaatst: do dec 26, 2013 16:02
door Gerben
Oke bedankt al vast voor je bericht.
Het pomphuis lijkt op een plaatje ook anders dan van een 75V6 en er zit bij een 164 24V idd een losse aanzuigbuis aan, maar dat is eenvoudig aan te passen aan het carter van een 75V6
Die opbrengst is belangrijk, ik heb er nu een pomp van een 75V6 in zitten,de motor is van een 164QV zoals ik het nu heb.
Mijn idee is dus dat een pomp van een 164 24V meer opbrengst heeft i.v.m de hydraulische stoters.
Ik hoop dat iemand dat kan bevestigen.
Gr Gerben
RE: Oliepomp 164 24V
Geplaatst: do dec 26, 2013 18:32
door giuliettaevo
De internals van de pomp zijn grotendeels hetzelfde... Behuizing is idd anders.
makkelijkste is de aanzuigbuis aan te passen aan het carter dat je gebruikt. Dat heb ik met mijn transaxle v6-en ook gedaan. aanzuigbuis van de moderenre pompen is staal en makkelijk aan te passen.
Tandwielen in de kop wisselen is wel wat werk en kost een koppakking.
Even kijken welke tandwielen je hebt is simpel. De bovenkant van het tandwiletje onder het losse alu dekseltje dient net zo hard rond te draaien als de nokkenas. Gebeurt dat dan heb je de overbrenging van een 75 v6. Als hij sneller draait als de nokkenas heb je een aandrijving uit een 164 QV of 24v te pakken. Als je een stroomverdeler van een 75 of GTV6 zou gebruiken in combinatie met die 'snellere' overbrenging heb je ook een probleempje met je ontstekingstiming.

RE: Oliepomp 164 24V
Geplaatst: do dec 26, 2013 23:04
door Gerben
Ik zal idd eens naar dat tandwiel kijken.
Inmiddels heb ik ook een 164 oliepomp in handen en de tandwielen zijn even groot dus waarschijnlijk de opbrengst ook.
Ze zullen zoals jij zegt de opbrengst wel vergroot hebben door toepassing van een ander tandwiel.
Als ik dus al dat QV of 24V tandwiel er in heb zitten blijft er niet veel over om de opbrengst te vergroten.
Paul spruell motorsport heeft nog een soort open gaasje voor de oliepomp, geeft 250 procent meer flow, maar of je dat nou waar is
Ontsteking verhouding is bij mij geen punt, ik heb er dis bobines op zitten
Gr Gerben
RE: Oliepomp 164 24V
Geplaatst: do dec 26, 2013 23:27
door DJ
Vwb dat gaasje. Of de flow ook echt 250% groter word lijkt me zwaar overdreven, waarschijnlijk is de doorlaat 250% groter dan origineel...... Maar dat het een verbetering is tov origineel lijkt me duidelijk.
Pas op m'n werk ook nog iets dergelijks bij de hand gehad met een indraaineusfilter dat ze van nieuwbouw vergeten waren te demoneren......vond de oliepomp niet leuk.
Ik heb net z'on gaasje gekocht voor 4 cil oliepomp. Vorige keer heb ik zelf alle gaatje groter staan boren in het origineel, best veel werk.
Gr
DJ
RE: Oliepomp 164 24V
Geplaatst: vr dec 27, 2013 19:05
door Gerben
Nog even over die overbrenging in de cilinderkop voor de oliepomp.
Ik neem aan dat je de verhouding bedoeld tussen die twee tandwielen, die dus in de kop zitten onder je ontsteking.
Je bedoeld niet het tandwiel waar de riem overheen loopt.
Ik hoor het graag.
RE: Oliepomp 164 24V
Geplaatst: vr dec 27, 2013 21:31
door giuliettaevo
klopt helemaal. Het tandwiel dat aangedreven wordt door de distributieriem is in alle gevallen gelijk.
RE: Oliepomp 164 24V
Geplaatst: za dec 28, 2013 17:39
door Gerben
Nou ik heb beide tandwielen even opgehaald, helaas kan ik het niet checken in de motor omdat deze helemaal uit elkaar ligt en div onderdelen bij het revisie bedrijf liggen.
Het tandwieltje wat op de oliepomp as zit heeft 15 tanden, het wieltje wat op het aandrijf wiel zit heeft 10 tanden.
Het ziet er dus zo uit.

RE: Oliepomp 164 24V
Geplaatst: za dec 28, 2013 17:41
door Gerben
Heeft iemand misschien een 24V motor van een 164 uit elkaar liggen zodat hij even kan tellen?
Dat zou het erg makkelijk maken!
Ik hoor het graag
RE: Oliepomp 164 24V
Geplaatst: za dec 28, 2013 17:58
door giuliettaevo
Zal eens kijken of ik het tandwiel dat in de kop zit morgen kan tellen. Heb hier nog wel een losse 24v kop liggen. beide andere 24v blokken zitten in elkaar en dat wil ik liever zo houden.

RE: Oliepomp 164 24V
Geplaatst: za dec 28, 2013 20:50
door Gerben
Dat zou top zijn, bedankt al vast.

RE: Oliepomp 164 24V
Geplaatst: zo dec 29, 2013 21:13
door giuliettaevo
Tandwieltje op de as in de cilinderkop heeft 14 tanden... Dus het tandwiel dat op het korte asje zit in de cilinderkop.
het tandwieltje van de oliepompas had ik zo snel niet bij de hand om te tellen.
RE: Oliepomp 164 24V
Geplaatst: zo dec 29, 2013 21:56
door Gerben
Dus dat is idd al anders zoals jij al aangaf.
Het zou fijn zijn als je dat oliepomp tandwieltje ook zou kunnen vinden, dan kan ik de verhouding uitrekenen.
Mocht het dan een " snel" setje zijn, neem ik het graag van je over.
Ik hoor het graag.
Gr Gerben