Pagina 1 van 2

2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

Geplaatst: do dec 26, 2013 21:58
door Jacco.vd.Zaag
Hallo forummers,

Ik zit met een paar vragen, en hoop deze te kunnen beantwoorden met jullie kennis en kunde!

In ieder geval. Je hebt de TS uit de 75. En een TS uit een 155. En een TS uit de 164. Allemaal 2.0 8v's..
Zie op veel sites, die bijvoorbeeld motoren leveren, dat er vaak een Twin Spark uit een 155 wordt gelepeld in een 75. Of een kop van een 155.
Ook de Denen, die met die IMSA's rijden, gebruiken 155 motoren. In mijn -simpele- ogen, is een TS een TS, maar schijnbaar zit er toch verschil in die blokken. Anders zouden ze net zo goed kunnen gaan voor een blok uit een 75, right?

Ook lees ik verhaaltjes, dat het intern met bijvoorbeeld een 164 TS (heb daarover nog niks gelezen van 155 TS) anders is. Iets kortere drijfstangen, en hogere zuigers? Weet niet precies hoe dat zit?

En waarom ik dit vraag? Ik heb nu de motor uit m'n eigen 75 gelepeld. Wil semi-racen met die auto, dus ben wel benieuwd wat het beste is, qua motorisch.
Misschien valt er ook wel het een en het ander te combineren, wat als resultaat heeft dat de motor een hogere of lagere compressie heeft? Misschien dat de ene cilinderkop meer flow dan de andere heeft?
Meer vermogen, meer koppel? Misschien andere voordelen?

Duss.. Brand los! Zal me zelf in de tussentijd ook verder gaan inlezen, maar misschien is het wel interessant om ook op het forum te delen! :D

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

Geplaatst: do dec 26, 2013 22:50
door giuliettaevo
Er zijn in feite 2 grote verschillen tussen deze blokken. Blokken met stroomverdelers en blokken met DIS bobines.

Blokken met stroomverdelers vind je in de 75 en de vroege modellen 164 TS. De DIS blokken liggen in de late 164 TS en de 155 TS.

De cilinderkoppen van de latere DIS modellen zijn iets beter qua kanalen, zie ook het boek van Jim Kartalamakis hiervoor.

Echter er zit ook een verschil in het onderblok waardoor het niet makkelijk is om een later DIS onderblok te gebruiken in een transaxle/105 serie bv. De oliepomp en het filtergedeelte zijn bv helemaal anders en komen absoluut niet goed uit. Ook de carterpan past niet. In de nieuwere blokken wordt er een iets langere slag gebruikt waardoor de inhoud ook iets groter is. Verder heb ik er nooit naar gekeken wat er precies anders is aan zuigers en drijfstangen.

Vandaar ook dat men voor de 75 e.d. nogal eens enkel de kop van een 155 gebruikt op een oud onderblok. :wink:

hoop dat je er wat aan hebt.

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

Geplaatst: do dec 26, 2013 22:56
door Gerben
Bij een 155 is de hoek van de inlaat idd gunstiger, die staat namelijk schuin op de cilinderkop, en bij een 75 is dat recht omdat het anders niet onder de motorkap past.

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

Geplaatst: do dec 26, 2013 23:20
door DJ
Onderblok van 155 is inderdaad lastig in een 75 te meubelen. Behalve reeds genoemde punten zitten ook motorsteunen verkeerd.
Krukas is ook iets langer dacht ik. En andere boutmaat voor bevestigingvliegwiel.
155 drijfstangen zijn stukje korter en zuigers zijn moderner lichter model.
Koelvlst uitstroom zit ook op een andere plek.
Maar alles valt op te lossen natuurlijk, als je genoeg moeite wilt doen.

Gr
DJ

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

Geplaatst: zo dec 29, 2013 22:07
door Ruben
Wat ik ook zie op de site van ebspares.co.uk; er zijn twee typen zuigers te koop voor de 75:

Met ronde bovenkant
Afbeelding

Met platte bovenkant
Afbeelding

Iemand het verschil?

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

Geplaatst: ma dec 30, 2013 07:54
door Stan75
Hoge compressie en lage compressie zuigers :wink:

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

Geplaatst: ma dec 30, 2013 20:36
door Bennie1970
De echte cilinderkop blijft de 75 TS variant. Waarom: omdat die meer "vlees" heeft om de inlaatkanalen te vergroten. De productieversie van de 155 is idd beter qua flow dan de 75, onaangeroerd.

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

Geplaatst: za jan 18, 2014 17:29
door Jacco.vd.Zaag
Dus kortom, een 155 kop, kan op een 75 onderblok geplaatst worden. Enige wat je dan moet doen is de (DIS?) ontsteking omzetten en verder is het perfect fit?

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

Geplaatst: za jan 18, 2014 19:05
door yuri 75 V6
Hoe zit het eigenlijk met 164-koppen? Die zijn veel makkelijker te vinden dan 155-koppen, me dunkt.

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

Geplaatst: za jan 18, 2014 19:10
door Jacco.vd.Zaag
En die koppen zijn ook hetzelfde natuurlijk... Daar heb je wel een goeie. Maar dan wél weer de motor uit de 2.0TS Super, die daarvoor waren ook met verdeelkappen, right?

Re: RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenli

Geplaatst: za jan 18, 2014 23:07
door DJ
Dus kortom, een 155 kop, kan op een 75 onderblok geplaatst worden. Enige wat je dan moet doen is de (DIS?) ontsteking omzetten en verder is het perfect fit?
Je moet sowieso aan het klw kunstelen want die komt bij 155/164 als je de kop in een 75 stopt aan de achterkant uit de kop.
Inlaat is ook anders, je moet iets febrieken wat onder de motorkap van een 75 past.
En er zijn vast nog een wat dingetjes bijna hetzelfde maar net niet helemaal.

Gr
DJ

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

Geplaatst: za jan 18, 2014 23:15
door giuliettaevo
injectiesysteem past ook niet en moet dus ook aangepast worden.

Persoonlijk zou ik eerder de route van Michel inslaan en gewoon drukvulling toepassen op een standaard 75 TS blok en kop... Makkelijker om vermogen te halen.

Re: RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenli

Geplaatst: za jan 18, 2014 23:29
door Jacco.vd.Zaag
Dus kortom, een 155 kop, kan op een 75 onderblok geplaatst worden. Enige wat je dan moet doen is de (DIS?) ontsteking omzetten en verder is het perfect fit?
Je moet sowieso aan het klw kunstelen want die komt bij 155/164 als je de kop in een 75 stopt aan de achterkant uit de kop.
Inlaat is ook anders, je moet iets febrieken wat onder de motorkap van een 75 past.
En er zijn vast nog een wat dingetjes bijna hetzelfde maar net niet helemaal.
Gr
DJ
Koelwater zal vast geen probleem zijn, een slang wat langer dan de ander, is het probleem niet.
Inlaat loopt inderdaad de andere kant op, naar het schutbord toe, misschien zelf iets fabriceren, of het zaakje aanpassen..
Nee, zal je altijd tegenkomen, dat iets nét niet helemaal past, daar heb je een punt.
En toch zie je er genoeg die het doen, een 155 kop erop zetten!
injectiesysteem past ook niet en moet dus ook aangepast worden.

Persoonlijk zou ik eerder de route van Michel inslaan en gewoon drukvulling toepassen op een standaard 75 TS blok en kop... Makkelijker om vermogen te halen.
Ja, dat klopt. Drukvulling is ook de makkelijkste optie. Maar ik weet niet wat lastiger is om voor elkaar te krijgen? Zeg niet dat een turbo erop zetten extreem moeilijk is, maar wat er allemaal omheen komt en dergelijke. Plus, atmosferisch heeft ook wel wat :lol:

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

Geplaatst: zo jan 19, 2014 18:22
door Dennis Otten
Maar krijg je een 164 motor uit de eerste serie ook relatief makkelijk in een giulia? De 75 blokken zijn toch moeilijker te vinden.

Re: RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenli

Geplaatst: zo jan 19, 2014 19:13
door giuliettaevo
Koelwater zal vast geen probleem zijn, een slang wat langer dan de ander, is het probleem niet.
Inlaat loopt inderdaad de andere kant op, naar het schutbord toe, misschien zelf iets fabriceren, of het zaakje aanpassen..
Nee, zal je altijd tegenkomen, dat iets nét niet helemaal past, daar heb je een punt.
En toch zie je er genoeg die het doen, een 155 kop erop zetten!

De meesten die een 155 kop monteren doen dat met throttle bodies of carbs in combinatie met een ander management.. Enkel een 155 kop op een 75 onderblok met de standaard inlaat e.d. gaat je niet veel opleveren denk ik. Dan heb je heel veel werk om alles passend te maken en aan te sluiten en vervolgens heb je weinig winst. :(

Drukvulling is ook de makkelijkste optie. Maar ik weet niet wat lastiger is om voor elkaar te krijgen? Zeg niet dat een turbo erop zetten extreem moeilijk is, maar wat er allemaal omheen komt en dergelijke. Plus, atmosferisch heeft ook wel wat :lol:

Alles hangt van jouw vermogenswens af. als je meer als 200 pk wilt gaan halen atmosferisch wordt het al snel duur terwijl je dat met een turbo vrij makkelijk kunt halen. Aanpassingen zoals een programmeerbaar management zijn in beide gevallen nodig. Waarschijnlijk kun je beter eerst je onderstel en remmen e.d. goed op orde maken en dan gaan kijken naar meer vermogen. Dat gaat je allemaal al genoeg geld en tijd kosten. :wink: