Pagina 1 van 2

3e cilinder misfire

Geplaatst: vr jan 31, 2014 16:30
door Barryalfa17
hallo ik heb al een lange tijd 3e cilinder misfire heel vervelend als ik bij het stoplicht stil sta wat ik eraan heb gedaan is het volgende
8x nieuwe bougies (die zijn na een half jaar al helemaal bruin bij het witte gedeelde heel apart waren de platina versie)
4x nieuwe injector (koste een vermogen)
nieuwe kleppendeksel pakking
nieuwe egr klep
nieuwe nokkenas steller
lmm is goed hij heeft geen valse lucht

wat ik zelf denk is een kabelbreuk van me computer of ecu naar me bobine toe is zoiets makkelijk om zelf te vervangen het gaar hier om een
alfa roem 156 1.8 t.spark uit 2002

gr Barry

RE: 3e cilinder misfire

Geplaatst: vr jan 31, 2014 19:53
door Terence Q4
Zo te lezen heb je nog geen nieuwe bobine geprobeerd .

Wat je kan doen is bobine 3 en 4 even omwisselen en kijken of de storing op 4 nu Komt .

Gebeurd dit. Dan heb je een defecte bobine .
Blijft de storing op 3. Dan zul je de kabelboom even moeten doormeten.

RE: 3e cilinder misfire

Geplaatst: vr jan 31, 2014 20:11
door Barryalfa17
Sorry maar dat ben ik vergeten erbij te melden maar bobine had ik ook
vervangen. maar hij blijft misfire geven op 3e cilinder.

RE: 3e cilinder misfire

Geplaatst: za feb 01, 2014 11:15
door mark156
Check de ''bougiekabel'' eens van de ''secundaire bougie'', ook de doppen enzo of je er heel vaag doorslagpuntjes aan kunt zien (vaak klein wit uitgeslagen kringetje), of zie je misschien iets aan de aansluiting van de bobine waar de secundaire bougie van 3 aan is doorgelust, ik dacht cil.2?.. of heb je een complete ontstekingsrail vervangen? Zijn de bougiegaten zelf mooi schoon? Bij cilinder 1 staan ze nog wel eens halvol met motorolie en zo, misschien dat er bij jou iets bij 3 aan de hand is wat er voor zorgt dat de bougies geen goede massa kunnen maken? Weet je zeker dat het rubber manchet van inlaatspruitstuk op cil.3 héél is? Geen kleine lekkage toevallig in het uitlaatspruitstuk? Heb je de nieuwe injectoren met nieuwe o-ringetjes uitgerust?

Ohw ja, kijk even goed de kabelboompjes van de ontstekingsrail en van de injectoren na, ik heb wel eens ''droogtescheurtjes'' in de isolatie van die draadjes gezien, vooral op plekken waar ze een scherpe bocht maken..

RE: 3e cilinder misfire

Geplaatst: za feb 01, 2014 12:02
door Barryalfa17
bedankt mark voor de tips ik heb inderdaad nieuwe injectoren met nieuwe o-ringetjes erin gezet. ik heb alles gereinigd ik heb inderdaad af en toe last gehad van olie wat bij me bougies omhoog komt. is dat misschien de reden waarom de bouigies zo vies zijn. alle bougie kabels heb ik losgehaald van de hoofdbobines aansluiting schoongemaakt en kabelbreukjes gekeken van injectoren en van de bobine maar met het blote oog is dat niet te zien. en rubber manchet inlaatspruitstuk wat is dat precies.

RE: 3e cilinder misfire

Geplaatst: za feb 01, 2014 12:27
door mark156
Het inlaatspruitstuk zit op de injectorhouder (alu plaat met 4 korte buizen..) aangesloten met 4 rubber manchetten, die zie je als het goed is onder de brandstofrail zitten (manchetten zitten 2 klembanden omheen), daar zouden droogtescheurtjes in kunnen zitten, en je zou ook de pakking tusen kop en injectorhuis kunnen nakijken.. wellicht een keer back-fire gehad waardoor de pakking is beschadigd?

En zijn de bougies wel víes? Het is vrij normaal als de isolatorneuzen een kleurtje ''koffie-met-melk'' hebben, dan bedoel ik de neuzen van de centrale elektrode.. de isolatorstiften aan de buitenkant kunnen ook snel verkleuren, heeft enerzijds te maken met thermische belasting maar vervuiling met motorolie door een lekkende klepdekselpakking is ook mogelijk. Je zou met draaiende motor kunne kijken of je vonkdoorslag hebt door met een plantenspuit een fijne waternevel rond de ontsteking te spuiten, als-ie hapert weet je genoeg.. en de rubber hulzen die over de bougies schuiven, de hulzen die dus aan de bobines vastzitten, die willen nog wel eens vonkdoorslag geven, nummer 13 op de afbeelding..

Afbeelding

RE: 3e cilinder misfire

Geplaatst: za feb 01, 2014 13:34
door Barryalfa17
je komt met goede argumenten. volgens mij woon je best ver uit mijn buurt anders had jij misschien even kunnen kijken. dat verhaal met de planten spuit moetje dan gewoon over je bobine spuiten? en dan kijken of die hapert.

RE: 3e cilinder misfire

Geplaatst: za feb 01, 2014 13:54
door Barryalfa17
eigelijk zou ik dit onderdeel nieuw moeten hebben toch maar dan voor mijn model uiteraard

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr

RE: 3e cilinder misfire

Geplaatst: za feb 01, 2014 14:28
door Atte
Als je alles wat met elektronica (vooral het hoogspanningsgedeelte) in orde denkt te hebben gemaakt: compressietest, cilinderlektest of toerenvaltest uitvoeren. Is die 'misfire' overigens met behulp van een werkplaatstester (diagnosetester) vastgesteld of denk je dat het een misfire is?

Re: RE: 3e cilinder misfire

Geplaatst: za feb 01, 2014 14:59
door mark156
je komt met goede argumenten. volgens mij woon je best ver uit mijn buurt anders had jij misschien even kunnen kijken. dat verhaal met de planten spuit moetje dan gewoon over je bobine spuiten? en dan kijken of die hapert.
Yep, gewoon een hele fijne nevel, met draaiende motor.. je hoort dan bij doorslag dat de motor hapert, soms hoor je zelfs tikken, of zie je vonken... niet teveel spuiten, gewoon dat het net wat vochtig is.
En kijk nog eens die isolatiehulzen na, die aan de bobines zitten.. vonkdoorslag gebeurt hierbij vooral in het tapse gedeelte, op deze hoogte zit namelijk de elektr.aansluiting op de bougie.. De kabelboom die je laat zien is inderdaad degene die ik bedoel, waar de draadisolatie nogal eens van stuk gaat. Dat zie je vaak in krappe bochtjes waarin deze in het relief van het kleppendeksel ligt, mede omdat dit nogal warm word. Haal gewoon eerst eens voorzichtig dat tape van de kabelboom, te beginnen bij de stekkers op de bobines..

Loopt de motor ook beroerd, of stottert de motor alleen wat als je (onbelast) plotseling het gaspedaal ietwat intrapt (propjes gas geven...)? En wat Atte zegt, deze storing kán duiden op een probleem met de koppakking.. óf koolafzetting op met name uitlaatkleppen en zittingen zodat ze niet lekker sluiten, óf zelfs een ''verbrandde'' klep... maar ik zou eerst goed naar de ontsteking kijken, desnoods die hulzen verwisselen om te kijken of de storing op een andere cilinder komt..

En ja, ik woon niet echt in de buurt.. overigens moet ik ook diep in mijn geheugen graven hoor, ben tot 2004 als monteur werkzaam geweest voor Fiat/Alfa/Lancia-dealer, dus dat ligt alweer een tijdje achter me... Suc6 in ieder geval

RE: 3e cilinder misfire

Geplaatst: di feb 04, 2014 13:48
door Barryalfa17
heb zojuist vandaag weer even onder de motorkap gekeken injector machete na gekeken en even geluisterd met me oor vlak boven het blok.. en toen viel me op dat de 3e cilinder hoor je heel erg tikken en af en toe een kraak er tussendoor dan denk ik dat het me kleppen het probleem zijn maarja om nou zo een half blok uit elkaar te halen voor 1 klep. pfoeee dat kost wat, iemand suggesties?

RE: 3e cilinder misfire

Geplaatst: di feb 04, 2014 14:15
door Alexander92
Grote kans dat ik wel bij je in de buurt woon!
Ik werk ook bij de Alfa dealer. Misschien een idee om langs te rijden?

Groetjes!

RE: 3e cilinder misfire

Geplaatst: di feb 04, 2014 14:27
door Barryalfa17
als ik naar een dealer ga is het helemaal duur want het is wel een hele klus zo iets vervangen maar goed wat denk je zelf ?

RE: 3e cilinder misfire

Geplaatst: di feb 04, 2014 16:02
door mark156
even geluisterd met me oor vlak boven het blok
Wat je op deze manier ''hoort'' kun je bijna niks zeggen over óf en wát er aan de hand is... als je een geluid in de motor hebt, en je wilt weten waar het ongeveer vandaan komt, dan kun je dat beter als volgt doen; pak een dikke stevige schroevendraaier (liefst kruiskop), houd deze met de punt stevig op een plek die je beluisteren wilt, en houd vervolgens je hoofd tegen de grip van de schroevendraaier, beste in de holte die vlak vóór je oor zit, net boven je kaakgewricht, waar je bakkebaarden beginnen. Bij een goede garage hebben ze soms ook een koptelefoon met een sonde eraan, waarmee je op dezelfde manier geluiden kunt localiseren in een blok.

Motormechanische problemen opsporen zonder al teveel sleutelwerk kun je ook doen met een endoscoop.. lang niet álles, maar wel dingen die je dmv ''visuele'' controle kunt vaststellen, zoals een lekkende koppakking of een verbrandde/gebarsten klep..

RE: 3e cilinder misfire

Geplaatst: di feb 04, 2014 16:17
door KhaZ
Zit er op een TS motor een EGR?? Nee toch?