Pagina 1 van 2

remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: za feb 08, 2014 13:49
door frankalfa
Wil de voorremmen van de Bertone wat upgraden (de huidige set up lijkt er voor de show op te zitten zeg maar.. :lol: )

Hoe was t ook alweer met de ombouw naar 75TS brembo klauwen op 1300/1600 fusees?

Opel Monza schijven omboren en een spacer draaien oid?

Wie weet t exacte verhaal, indien mogelijk met maten en tekening (ja ik ben lui :oops: )

Blijft spijtig voor zulke dingen dat Alfaspeed off air is... :(

Grtz,fRank

RE: remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: za feb 08, 2014 14:00
door GTA287PK
"spacertjes" tussen de TS klauwen halen en het past zo op een (1600) fusee Frank ! (hooguit ietse pas vijlen) En dan "gewoon" massieve Brembo's erop. Remt mieters op de racert/het circuit, dus met de goeie blokkie's zeker ook op straat !

RE: remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: za feb 08, 2014 14:06
door @lfa@lgra
Op 1300 1600 fusee icm massieve 2 literschijf kun je een ts Brembo zetten als je het tussenstuk uit de klauw haalt.
Je hebt dan plenty remvermogen, meer is zelfs voor een Squadra niet nodig mits je goede remblokken monteert. Bv SBS carbon.

Wil je voor de looks een geventileerde schijf dan een monza schijf nemen en het tussenstuk in de Ts klauw laten zitten. Omboren is dan een vereiste n tussen de schijf en de naaf dien je een 9.5 mm dikke spacer te maken. Model hiervan is identiek aan de naafzijde van de schijf zelf. Dikte absoluut 9.5 mm ivm de juiste schijfcentrering tov de remklauw.

Datwast. :wink:

RE: remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: za feb 08, 2014 16:27
door vV
Frank, als het niet goed remt ligt het ergens anders aan dan aan de set up op zich. Met goede blokken , frisse leidingen en vloeistof moet het op zich best ok remmen namelijk..75 klauw is op een 1600 fusee wel de makkelijkste oplossing een groter blok en schijf te kunnen zetten.

Re: RE: remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: za feb 08, 2014 17:11
door Zaagauto
Frank, als het niet goed remt ligt het ergens anders aan dan aan de set up op zich. Met goede blokken , frisse leidingen en vloeistof moet het op zich best ok remmen namelijk.
Daar valt weinig aan toe te voegen denk ik...

Slechte blokken, zompige slangen, kantjeboord HRC en verzadigde vloeistof blijft met Brembo's net zo slecht remmen als met ATE's...

Volgens mij zit 95% van te behalen verbetering in goede blokken en alle componenten helemaal up to spec.

Was het niet zo dat een standaard blok voor een Brembo zelfs een kleiner remoppervlak heeft dan een standaard ATE blok? Dan ga je dus alleen iets voordeel halen met een lager afgeveerd gewicht... en dat voegt sowieso niks toe aan de vertraging... maar als jij DAT verschil gaat voelen... dan zou je al lang op het ereschavot der F1 staan...

In mijn ogen dus een schromelijk overschatte "downgrade" want je wilt eerder meer oppervlak dan minder gewicht... maar het klinkt wel retekewl natuurlijk...

Het wordt een ander verhaal als je naar geventileerde schijven gaat maar zelfs dat geldt alleen als je constant koelingsproblemen hebt... en als je die op straat oploopt... hmz....en een geventileerde schijf is weer veeeeel zwaarder dan een massieve schijf zodat het gewichtsvoordeel weer opgeheven wordt...

RE: remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: za feb 08, 2014 17:26
door frankalfa
Dank voor de heldere (en schromelijk uitvergrote om vooral je punt maar aan te tonen Jack :twisted: :lol: ) info heren, kan ik wat mee! :thumbs:

Eenmaal op de brug vanmiddag voor inspectie blijkt dat eerder genoemde oplossingen al noodzakelijk gaan zijn, schijfoppervlak is maar voor pakweg 60% gebruikt, dus zuigers vast en ouwe olie etc erin.
Maar ja die alu brembootjes van een 75 liggen er nu toch al bij... :wink:

Grtz,fRank

Re: RE: remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: za feb 08, 2014 17:33
door Zaagauto
(en schromelijk uitvergrote om vooral je punt maar aan te tonen Jack :twisted: :lol: )
Korte versie:

Niet doen
wromnieh dan?
Gewoon
wrom gwoon?
Nou, gwoon, nieh doen...
Moar kwil wetuh wrom nieh
Gwoon, nieh doen
Ja moar...
etc
etc
etc
:P

Hou toch op met die ouwe meuk joh! :twisted:

RE: remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: za feb 08, 2014 21:54
door giuliettaevo
Harder remmen?
- meer oppervlakte.
- meer remdruk op de blokken.
- meer arm/ hefboom.(klauw verder naar buiten brengen bv. dmv grotere schijf)

Het kan dus best zijn dat je met een kleiner remblok harder kunt remmen als met een groter remblok. :wink:

Goede remblokken zijn het belangrijkste. En als je met exotische (meestal dure) remblokken gaat rijden kun je heel ver gaan voor het tekortschiet. Raceremblokken werken meestal niet goed voor op straat, die hebben wat hitte nodig om echt hard te remmen.

de grotere 2.0 massieve remschijven gebruiken met TS brembo's zonder blokjes ertussen is de meest gebruikte oplossing geloof ik. Grotere arm, lichtere klauwen helpt in ieder geval. :)

Binnenkort moet ik ook iets aan de remmen voor mijn Giulia gaan doen, dat zal wel meer aangepast worden denk ik. :oops:

Re: RE: remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: za feb 08, 2014 22:35
door bert308
Harder remmen?
- meer oppervlakte.
Tis al lang geleden maar volgens wat ik bij natuurkunde geleerd heb, is dit niet waar...bij gelijke kracht op het remblok kun je het blok wel 2x zo groot maken, maar de druk per vierkante cm wordt dan 2x zo klein, de wrijving blijft hetzelfde (remblok slijtage zal minder zijn, dat wel).
Hoewel ik maar 1 (min of meer) rijklare auto heb, ben ik blij dat ze alle 5 aluminium klauwen rondom hebben of gaan krijgen, gietijzeren klauwen zijn voor boten. Bind er een touw aan en gooi in het water als anker...om ook maar eens een mening uit te vergroten 8)

RE: remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: za feb 08, 2014 23:47
door giuliettaevo
Dat klopt inderdaad.. :oops: Het grotere remoppervlak bied je dan wel langere levensduur voor de remblokken en een betere bestendigheid tegen ontstane hitte. :)

Beste oplossing blijft het vergroten van de diameter van de schijven. :wink: Moderne auto's hebben dan ook bijna allemaal joekels van schijven erop zitten.

Alu klauwen zijn een stuk lichter en ik vind het ook een stuk fijner om mee te werken als die vervloekte schuivende stalen klauwen. :) Mooi setje Brembo's van een 166 heb ik nog wel liggen en kan ook op de 105.. :twisted:

Re: RE: remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: ma jun 16, 2014 18:56
door stanman
"spacertjes" tussen de TS klauwen halen en het past zo op een (1600) fusee Frank ! (hooguit ietse pas vijlen) En dan "gewoon" massieve Brembo's erop. Remt mieters op de racert/het circuit, dus met de goeie blokkie's zeker ook op straat !
Nu heb ik nog zo'n setje Brembo TS klauwen liggen, maar kan ik het tussenstuk er zo tussenuit halen en vervolgens weer vastschroeven?
Ik wil met de remmen natuurlijk geen risico nemen, en geen pakking i.o.d. "vergeten"...

RE: remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: ma jun 16, 2014 20:14
door GTA287PK
Ja hoor ! Wel ff nieuwe O--ringetjes ertussen doen, (that's all) dan kan het "gewoon" weer op elkaar !

RE: remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: di jun 17, 2014 07:04
door DJ
Zit er wel genoeg draadlengte op te bouten als de vulstukjes weglaat?
Heb zelf ook wel eens TS brembo's vulstukjes tussen vandaan gehaald maar weet niet meer of ik nu de bouten heb vervangen.
Verder is het behoorlijk recht toe recht aan. Mits de bouten uberhaupt los willen....
Als ze niet los willen >> imbuskopjes eraf boren.

Gr
DJ

Re: RE: remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: di jun 17, 2014 09:03
door GiuliaCorse
Zit er wel genoeg draadlengte op te bouten als de vulstukjes weglaat?
Gr
DJ
Ja

Re: RE: remconversie 105 voor; hoe zat t ook alweer?

Geplaatst: di jun 17, 2014 10:38
door frankalfa
Zit er wel genoeg draadlengte op te bouten als de vulstukjes weglaat?
Gr
DJ
Ja
Ehm, nee. Ff verse scoren bij Fabory oid (12.9)

Grtz,fRank