Pagina 1 van 1
33 op contact laten staan; start niet meer
Geplaatst: vr feb 14, 2014 19:31
door wingrider
Hallo, ik heb een hardnekkig probleem wat zich wel eens voordoet.
Omdat de 33 geen accesoirestand in het contactslot heeft, en ik niet elke keer weer terug naar de auto moet om de radio uit te zetten,
staat deze niet op de continustroom, maar op het contactslot.
Daardoor laat ik bij een file het contactslot aan staan en de motor uit>
ik weet dat je hierdoor de kans loopt dat je je bobine opblaast< maar ik merk steeds meer dat hierdoor
de auto een hele tijd niet meer start>
Vandaag hebben ze me van de snelweg af moeten slepen.
Iemand een idee waar ik het probleem kan zoeken ?
Jos
RE: 33 op contact laten staan; start niet meer
Geplaatst: vr feb 14, 2014 20:37
door Performa
starter draait wel rond motor geeft geen kick -> Bobijn wordt warm en zorgt er voor dat een slecht contact in de spoel helemaal geen contact meer geeft. Btw motor uit in een file? Nergens goed voor tenzij je pakweg langer dan 10minuten moet stilstaan.
Starter draait niet--> startrelais(bevat ook een spoel) defect
Of heb je een 33 Econetic bluemotion efficient dynamics met standaard start stop misschien?
RE: 33 op contact laten staan; start niet meer
Geplaatst: vr feb 14, 2014 22:45
door wingrider
Je probeert te starten, maar de startmotor draait niet rond, en geeft ook geen hoorbare klik.
Nou die 10 minuten stilstaan in de file die haalde ik ruimschoots.
Waar ik aan twijfel is het contactslot zelf of de electronica die daar achter zit.
Wanneer ik heel langzaam het contactslot verdraai naar de startstand gebeurt er ook niets.
RE: 33 op contact laten staan; start niet meer
Geplaatst: zo feb 16, 2014 11:38
door Performa
Kan je testen door met dikke draad rechtstreeks van de plus op de batterij naar de "kleine" plus aansluiting op je starter te verbinden. (opgepast met lange mouwen en dat de kabel niet tegen massa komt)
RE: 33 op contact laten staan; start niet meer
Geplaatst: do feb 20, 2014 10:42
door Alfa eL
Niet meer willen starten met een warme motor had ik ook steeds last van. Ik zet m nooit zo snel uit in de file, maar ik had het steeds als je bijvoorbeeld een tijd hebt moeten zoeken in de stad waardoor de boel erg warm wordt. Neem aan dat jij m ook niet gelijk bij het eerste beetje file afzet, dus dat zal wel overeenkomen.
Toen had ik maar verzonnen om net als bij de 75's gebeurt een extra startrelais te gaan plaatsen om maar wat te proberen, maar eerst heb ik het kleine schuifstekkertje op de startmotor vervangen. En sindsdien eigenlijk geen problemen meer gehad.
Gewoon even dat schuifje afknippen en een nieuwe er op, contactje op de starter een beetje opschuren en klaar.
RE: 33 op contact laten staan; start niet meer
Geplaatst: di feb 25, 2014 22:21
door wingrider
Dat zou best een zo kunnen zijn.
Toen ik wat aan de bekabeling naar de startmotor gerommeld had startte hij wel.
Maar waarom het stekkertje bij een warme motor geen stroom doorlaat en bij een koude wel vind ik nog altijd vreemd.
Ik ga dat stekkertje toch eens vervangen door een nieuw binnenwerk.
Bedankt.
Jos
Re: RE: 33 op contact laten staan; start niet meer
Geplaatst: di feb 25, 2014 22:42
door Matteomeubel
Dat zou best een zo kunnen zijn.
Toen ik wat aan de bekabeling naar de startmotor gerommeld had startte hij wel.
Maar waarom het stekkertje bij een warme motor geen stroom doorlaat en bij een koude wel vind ik nog altijd vreemd.
Ik ga dat stekkertje toch eens vervangen door een nieuw binnenwerk.
Bedankt.
Jos
Het stekkertje is niet zozeer het probleem. De flexibele draad bestaat uit vele dunne draden en bij de aansluiting met de stekker ontstaat daar na verloop van vele jaren draadbreuk.
Door nu A) de stroomsterkte te verlagen of B) het stekkertje af te knippen en daardoor alle draden weer opnieuw aan te sluiten ondervang je deze storing.
Een dunne draad kan immers door de weerstand warm worden en onvoldoende geleidend zijn en ook door de motortemperatuur kan dit worden verergert.
RE: 33 op contact laten staan; start niet meer
Geplaatst: di feb 25, 2014 23:36
door Robkg
Waarom zet je de auto uit? Is je koelfan kapot? Of waterpomp?
Want een Alfa is gemaakt voor Italiaanse temperaturen, die zal niet snel overheet raken in Nederland. Kan me alleen voorstellen dat je het doet om brandstof te besparen, maar een stationair draaiende auto verbruikt misschien 1 tot anderhalve liter brandstof per uur.