Waarop baseert de garage zijn advies? Op leeftijd en kilometrage, óf heeft een monteur iets gemerkt bij een beurt oid? Ik ben zelf ruim 8 jaar automonteur geweest, en mijn ervaring is wel zo dat slijtage/ouderdomsproblemen van de koppeling erg sluipend van aard kunnen zijn, waardoor veel berijders niet alert zijn op eventuele problemen.. daarvoor heeft de mens over het algemeen teveel ''aanpassingsvermogen''. Een opmerkzame monteur kan dan bijv., omdat deze niet gewend is aan de auto, wél problemen vroegtijdig opmerken, meestal aan de hand van het gevoel in het pedaal.. Ik zeg hiermee niet gelijk dat je het moet doen, het vervangen van de koppeling.. maar 3 ton is wel veel voor een koppeling, velen zijn dan al lang vervangen, en vooral het druklager heeft behoorlijk te lijden. Qua kosten weet ik niet precies waar je op uitkomt, ik meen te herinneren dat dit bij een 156 op zo'n 6 á 700 Euro uitkomt als alles meezit.. het ligt er sowieso ook aan wat je met de auto van plan bent, of je deze nog lang wilt houden of toch rondkijkt voor een vervanging, een nieuwe koppeling levert bij inruil van een 156 vaak minder op dan dat het kost. Het rsico wat je nu wél loopt is dat het door ouderdom ineens gedaan kan zijn met de koppeling (afbreken drukvingers, kapotlopen van het druklager) waardoor je strand, en dan moet de auto meestal geborgen worden, hetgeen ook kosten met zich mee kán brengen als je geen ''pechhulpverzekering'' (Wegenwacht-lidmaatschap bijv..) hebt.. Ik hoop dat ik je overweging hiermee wat kan ondersteunen?