Pagina 1 van 2

Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: zo feb 16, 2014 11:26
door peterpj
Ik ben de eerste eigenaar van een alfa 156 1.8 ts 310000km Mijn koppeling is nog nooit vervangen en de garage raadt me aan om dit nu te doen. Ik merk zelf niets van slijtage of schakelproblemen. Wat is wijsheid. Vervangen of wachten en hoeveel kost dat ongeveer bij een alfa 156 1.8?

RE: Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: zo feb 16, 2014 13:17
door high fidelitaly
waarom zou je een koppeling vervangen als je er nog niks aan merkt?

als het een goede chauffeur is geweest (voetje niet op pedaal houden) zal dit niet nodig zijn.

indien koppeling nog goed is, maar lawaai maakt of zwaar aanvoelt (drukgroep/druklager) best wel koppeling vervangen.

kostprijs om en bij de 500euro

RE: Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: zo feb 16, 2014 13:33
door GTA287PK
De vraag of de bestuurder met zijn hoef op het pedaal heeft gereden is met maar één eigenaar snel beantwoord.. Meer dan 3 ton met één koppeling is niet bepaald weinig. Maar als je niets merkt dan merk je niets en waarom zou je dan niet doorrijden ? Als je niets hoort/voelt kun je nog even proberen of de koppeling begint te slippen, als je met behoorlijk toeren van het gas gaat en het vervolgens weer vol intrapt. Zo ja weet je dat je "aan de beurt" bent/komt en kun je het beter op het eerste de beste moment laten doen wat je "uitkomt" (financieel en/of qua tijdstip)

RE: Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: zo feb 16, 2014 14:26
door mark156
Waarop baseert de garage zijn advies? Op leeftijd en kilometrage, óf heeft een monteur iets gemerkt bij een beurt oid? Ik ben zelf ruim 8 jaar automonteur geweest, en mijn ervaring is wel zo dat slijtage/ouderdomsproblemen van de koppeling erg sluipend van aard kunnen zijn, waardoor veel berijders niet alert zijn op eventuele problemen.. daarvoor heeft de mens over het algemeen teveel ''aanpassingsvermogen''. Een opmerkzame monteur kan dan bijv., omdat deze niet gewend is aan de auto, wél problemen vroegtijdig opmerken, meestal aan de hand van het gevoel in het pedaal.. Ik zeg hiermee niet gelijk dat je het moet doen, het vervangen van de koppeling.. maar 3 ton is wel veel voor een koppeling, velen zijn dan al lang vervangen, en vooral het druklager heeft behoorlijk te lijden. Qua kosten weet ik niet precies waar je op uitkomt, ik meen te herinneren dat dit bij een 156 op zo'n 6 á 700 Euro uitkomt als alles meezit.. het ligt er sowieso ook aan wat je met de auto van plan bent, of je deze nog lang wilt houden of toch rondkijkt voor een vervanging, een nieuwe koppeling levert bij inruil van een 156 vaak minder op dan dat het kost. Het rsico wat je nu wél loopt is dat het door ouderdom ineens gedaan kan zijn met de koppeling (afbreken drukvingers, kapotlopen van het druklager) waardoor je strand, en dan moet de auto meestal geborgen worden, hetgeen ook kosten met zich mee kán brengen als je geen ''pechhulpverzekering'' (Wegenwacht-lidmaatschap bijv..) hebt.. Ik hoop dat ik je overweging hiermee wat kan ondersteunen? :roll:

RE: Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: zo feb 16, 2014 20:17
door peterpj
@mark 156 Inderdaad de monteur vertelde me hetzelfde wat jij zei. Hij voelde wel wat slippen, speling.. De garage is gespecialiseerd in Italiaanse merken dus ik neem aan dat ze het wel weten. Misschien moet ik het doen. Ze vragen ongeveer Zl2000 dat isi +/- E 500. (ja ik zit in Warschau) Ik ben van plan nog heel lang met deze auto door te rijden. Bedankt voor alle antwoorden

RE: Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: zo feb 16, 2014 20:49
door Rainier155
Ik zou eerst maar is de wielkasten achter de voorste schokdempers en de bodem maar is goed laten controleren op roest... ik heb 156's gezien met minder als 2ton op de teller waar de gaten her en der invielen.
Zomaar investeren in een auto met veel km's zonder die aandachtspunten te controleren zou ik niet aanraden.

RE: Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: ma feb 17, 2014 09:57
door peterpj
@Rainier155 De auto heeft absoluut geen roest. Doorgeroeste bodemplaat wordt in de APK trouwens afgekeurd. In principe is een 156 een prima auto wat roest betreft. Ik vervang wat kapot is als het echt nodig is.

Re: RE: Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: ma feb 17, 2014 10:05
door GTA287PK
@Rainier155 De auto heeft absoluut geen roest. Doorgeroeste bodemplaat wordt in de APK trouwens afgekeurd. In principe is een 156 een prima auto wat roest betreft. Ik vervang wat kapot is als het echt nodig is.
Inderdaad, een 156 wil príma roesten !!!! Jij hebt dan echt een u-niek exemplaar...

RE: Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: ma feb 17, 2014 10:28
door yuri 75 V6
Mijn 156-ervaring is nog maar zeer beperkt, maar het 14-jarige exemplaar wat ik hier ter sloop heb staan is feitelijk verder heen dan de gemiddelde 20-plus-jarige 75 die ik hier heb staan of gehad heb. Toeval?

RE: Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: ma feb 17, 2014 10:40
door GTA287PK
Nou, nee. Gezien het "geboortejaar" van het model én hoe "men" ook toen al thuis was in roestpreventie e.d. is de roestbestendigheid van een 156 op zijn zachts gezegd niet zo goed. Hoe het komt ?? I don't know. Of de achterliggende gedachte zou moeten zijn dat een volume/succesnummer snél "opgerot" ( :blue_lol: ) moet zijn voor het volgende volume/succesnummer..

RE: Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: ma feb 17, 2014 11:43
door peterpj
vreemd, iedereen vertelde me altijd dat de 156 geen roestbak is. Dit was om de slechte naam van alfa te zuiveren na de alfa sud debacle. Ik denk er wel over om de auto te laten tectyleren, zeker na jullie opmerkingen. Maar mijn exemplaar wordt iedere keer weer als hij op de brug staat gecomplimenteerd voor de goede staat.

Re: RE: Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: ma feb 17, 2014 11:56
door Rainier155
@Rainier155 De auto heeft absoluut geen roest. Doorgeroeste bodemplaat wordt in de APK trouwens afgekeurd. In principe is een 156 een prima auto wat roest betreft. Ik vervang wat kapot is als het echt nodig is.
Heb je er zelf onder gekeken en met een schroevedraaier gestoken op de zwakke punten? De roest zit meestal onder de tectyl laag, en blijft lang verborgen totdat de stukken eruit vallen. Met een beetje schroevedraaier prik je er dus vaak zo doorheen.
En tja een 156 met 3 ton op de teller, zonder roest op de bekende plekken geloof ik pas als ik het zelf zie... anders heb je inderdaad een unieke 156. :roll:

RE: Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: ma feb 17, 2014 17:22
door peterpj
wel ik heb de achterdorpel onder de deur laten lassen met een nieuw stuk. Daar was de auto doorgeroest, maar na controle waren da andere dorpels nog intact.
Op welke plaatsen moet ik dan prikken?

RE: Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: ma feb 17, 2014 17:51
door peterpj
Overigens Ik heb een auto met 0.7mm plaatwerk( denk ik), je hoeft geen bodybuilder te zijn om daar een gat met een schroevendraaier in te prikken, ook zonder roest. Aan de andere kant heb je geen scherpe schroevendraaier nodig om een gat te prikken in een bodem die wel rot is.

RE: Koppeling 156 1.8 1999

Geplaatst: ma feb 17, 2014 17:52
door GTA287PK
Bijgaand "mijn" zwakke plekken: de "hoeken" voorin (zeg daar waar je koppelingspedaal zit, en de plek aan de bestuurderskant), verder de hele "dorpel-lijn", eigenlijk ook de hele bodem, en de binnenkant van de chassisbalken in de motorruimte. En dwars onder de achterbumper/einde kofferbak. enzovoorts enzoverder...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat je straks niet verbaasd/verbijsterd bij je eigen auto staat te kijken... Dit/deze plaatjes zijn namelijk vrij "normaal".. 8)