Pagina 1 van 3
tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper ombouwen
Geplaatst: di mar 04, 2014 00:32
door blackbox
ik heb een motor van een motronic in mijn auto met jetronic computer-kabelboom gedaan.
alles is het zelfde aan de motor behalve de ontsteking. Ik heb dan ook alleen de ontstekingsmodule omgewisseld.
Ik heb de ontstekingsmnodule van de oude jetronic gebruikt.
De motronic had een blauwe 3 polige aansluiting en de jetronic een zwarte (geel stekkertje) 2 polig.
het gaat om een 75. zeg maar van een QV naar America.
nu krijg ik hem niet gestart.
krijg ik hem zo wel aan de praat?
ik zit in omgeving purmerend
bvd
RE: tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper ombouw
Geplaatst: di mar 04, 2014 13:25
door giuliettaevo
Bij een motronic zit er niets in de stroomverdeler,enkel een vaste rotor op de as. De motronic ecu bepaalt zelf het ontstekingstijdstip en gebruik geen modules of vervroegings mechaniek oid.dit is dus niet uitwisselbaar met een jetronic systeem.
Ook de kabelboom en zo ongeveer alle andere injectiedelen verschillen tussen de jetronic en de motronic.
RE: tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper ombouw
Geplaatst: di mar 04, 2014 13:28
door blackbox
het tandwiel in de kop zou dus hetzelfde moeten zijn.
bvd
RE: tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper ombouw
Geplaatst: di mar 04, 2014 13:51
door yuri 75 V6
Wat een warrig verhaal. Over welk tandwiel hebben we het hier in hemelsnaam, en wat heeft het met de ontsteking te maken? Zoals al opgemerkt: L-Jetronic kabelboom en 'computer' op Motronic hardware (injectoren, luchtweger etc) gaat hem niet worden.
RE: tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper ombouw
Geplaatst: di mar 04, 2014 14:25
door blackbox
sorry hoor.
het is een 2.5 liter uit een milano .
het enige verschil wat ik zie is de aansluiting van de ontsteking. ik heb de oude ontstekingsmodule erin gezet zodat het stekkertje past.
ik bedoel het tandwiel waar de ontstekingsmodule in klikt. dit is een 9 of 10 tands wieltje die weer op het tandwiel gekoppeld is die door distributieriem wordt aangedreven.
als jij zegt dat de injectoren (altijd) anders zijn dan moet ik deze vervangen. ze zijn grijs, net zo als bij de oude motor.
ik ben geen monteur en heb in een weekend de motor helemaal omgebouwd.
ik ga voor de zekerheid de injectoren ombouwen.
bedankt voor je reply
nb: mijn vraag was gebaseerd op de 75 qv en america omdat dat meer herkenning heeft dan een milano.

RE: tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper ombouw
Geplaatst: di mar 04, 2014 16:57
door yuri 75 V6
Helemaal snappen doe ik het nog steeds niet: is het nu de bedoeling dat de motor op de L-Jetronic 'computer' gaat draaien (want: L-Jetronic kabelboom)? Dan zul je alle bijbehorende L-Jetronic onderdelen op en aan de motor moeten knopen (koudstartinjector, injectoren, verdeler, luchtweger). Als je over wilt naar Motronic zul je die kabelboom en bijbehorende hardware nodig hebben. Mix&match is geen optie.
RE: tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper ombouw
Geplaatst: di mar 04, 2014 20:33
door giuliettaevo
Om te kijken of je tandwiel klopt moet je simpelweg de motor een volle omwenteling ronddraaien. De rotor moet dan precies een halve omwenteling gemaakt hebben.
Overigens heeft alleen de 164 12v QV, de 164 24v, de 155 v6 en de v6 Tb een ander tandwiel voor een sneller draaiende oliepomp, zou dus goed moeten zijn.
Het verhaal is mij verder ook niet heel duidelijk...
Een 3.0 met 2,5 computer en luchtweger e.d. loopt natuurlijk niet optimaal....

Re: RE: tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper om
Geplaatst: di mar 04, 2014 20:44
door yuri 75 V6
Een 3.0 met 2,5 computer en luchtweger e.d. loopt natuurlijk niet optimaal....

... maar hij loopt, zo lang beide maar L-Jetronic zijn. Een Motronic/Jetronic combinatie loopt nooit. Maar alle gekheid op een stokje: ik heb het donkerduistere vermoeden dat het Milano-blok in de auto ligt nu. En da's een 2.5. Met L-Jetronic. Zou dus moeten lopen. Desnoods knoop je de ontsteking etc van het vorige blok over, maar lopen zal-ie dan wel.
RE: tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper ombouw
Geplaatst: di mar 04, 2014 21:59
door giuliettaevo
om het verhaal nog spannender te maken zoekt de topicstarter nu ook nog een andere motor...

RE: tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper ombouw
Geplaatst: di mar 04, 2014 22:05
door blackbox
hij liep, de milano motor, en knalde 1km verderop.uitelkaar. hij liep maar ik moest de ontsteking een kwart vroeger draaien.... vreemd
kan weer opnieuw beginnen.
de motor heeft totaal geen compressie.
ben naar huis gealeept.
zowk nu 3liter bussen... en qv zuigers
blok zou goed zijn. 3dagen voor niks gewerkt
RE: tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper ombouw
Geplaatst: di mar 04, 2014 22:15
door yuri 75 V6
Er van uitgaande dat je die bussen in je Milano-blok wilt plaatsen: is het wel een drieliter (da's mega-zeldzaam in deze contreien, een Milano 3.0). Anders heb je nog geen donder aan je drieliter-bussen, maar dat wist je vast al.
RE: tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper ombouw
Geplaatst: di mar 04, 2014 22:22
door blackbox
de 2.5 was voor tijdelijk. ik rij al 6ton met een 3liter.
en nu ga ik maar mijn 3liter opbouwen...
RE: tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper ombouw
Geplaatst: di mar 04, 2014 22:29
door giuliettaevo
Als je een Milano motor had ingebouwd slaat dit hele topic nergens op aangezien dat absoluut geen Motronic motor is...
Ben het spoor echt bijster nu...
Succes met opbouwen, ik hoop voor jou dat dat niet eindigt in een plof.

in al je postings heb je mij in ieder geval al bewezen dat je absoluut niet weet waar je mee bezig bent...
RE: tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper ombouw
Geplaatst: di mar 04, 2014 22:35
door blackbox
op de milano motor zat een zelfde onstekingsmodule als op de 75 qv. ik ging er dus vanuit dat de 2.5 motor een motronic zou moeten hebben omdat de jetronic kabelboom niet past.
duzz
RE: tandwiel motronic anders dan jetronic? 12 klepper ombouw
Geplaatst: di mar 04, 2014 22:38
door yuri 75 V6
Het ontbreken van een BDP-sensor en bijbehorende tandkrans en het wel aanwezig zijn van een koudstartinjector gaf je niet het idee dat die aanname onjuist zou kunnen zijn? No offense, maar dan moet je misschien inderdaad zelf geen motor willen opbouwen.