159 1.9 16V JTD: motor en turbo reageren niet goed op gas
Geplaatst: zo apr 20, 2014 08:19
159 1.9 16V JTD: motor en turbo reageren niet goed op gas na reparatie
Ik heb wat geks, dat ontstaan is na een reparatie bij de Alfa dealer. As waterpomp was gebroken, heb langs de weg gestaan.
Symptomen zijn
- Motor mist koppel en reageert niet goed op gas, vooral bij flink gas geven
- Flink gas: als je bv op de snelweg 100km/u in de 5 rijdt en je geeft flink of vol gas om te accelereren dan is het koppel niet thuis. Wat vooral gek is: eerst loopt de turbodruk op (te zien aan de meter) maar de druk zakt direct weer weg tot ongeveer halverwege de schaal!! Ongeveer 2 seconden later loopt de turbodruk opnieuw op en dan pas wil de motor accelereren. Heel gek. Een soort 2 traps rakket met de turbodruk/motor management. Maar enkele seconden lang is het vermogen er dus niet. Daar valt niet mee te rijden.
- Ook onderin de toeren mist de auto wat koppel, dat is echter bij rustig rijden minder duidelijk te merken.
- Het lijkt ook alsof de auto een minder goede koude start heeft gekregen, dat kan echter ook liggen aan een wat zwakke accu (was al zwak maar heeft tik gehad want is bijna leeg geweest door 3 uur langs de weg staan).
Wat heeft dealer aan de auto gedaan?
As vd waterpomp was gebroken en daardoor distributieriem beschadigd en versprongen (niet gebroken). Motor bleek geen verdere schade te hebben, dit is getest. Wat is er gedaan:
- Waterpomp vervangen
- Distributie vervangen en opnieuw op tijd gezet
- Verstuivers (inspuit ventielen) gedemonteerd om lekkentest te doen (zag er zeer goed uit, geen compressie of lekverlies dus geen motorschade)
- Verstuivers terug gemonteerd met nieuwe leidingen (om lekken te voorkomen). Ik zie ook geen leksporen.
- Motormanagement reset (heeft wellicht in noodloop gedraaid) + inleren
Mogelijke oorzaken van gebrek aan vermogen/koppel
Er moet een directe relatie met de reparatie zijn, voor de reparatie was er volop koppel zowel hoog als laag in toeren. Dus ik denk aan:
1. Distributie niet goed op tijd gezet
2. Turbo regeling (er is niets aan de turbo gedaan, maar mogelijk zijn niet alle slangen of aansluitingen goed teruggezet want er is veel gedemonteerd aan de motor).
3. Motor management: er wordt iets niet goed geregeld, gekke is dat de trubodruk eerst even goed oploopt maar dan meteen weer terugzakt. 2 seconden later loopt de druk alsnog weer op. Wellicht niet goed gereset of ingeleerd?
4. Brandstofdruk/verstuivers: deze zijn natuurlijk lost geweest
5. Een andere aansluiting of sensor op de motor niet of niet goed aangesloten (er is natuurlijk veel los geweest).
Auto rijdt beroerd en de dealer heeft de auto al aan het diagnosesysteem gehad (rijdend) en kon niets ontdekken. Heeft me tot 5 mei naar huis gestuurd en wil dan turbo test doen. Ik heb twijfel of het wel aan de turbo ligt (want daar is niets aan gedaan bij de reparatie).
Graag jullie hulp !!!
Ik heb wat geks, dat ontstaan is na een reparatie bij de Alfa dealer. As waterpomp was gebroken, heb langs de weg gestaan.
Symptomen zijn
- Motor mist koppel en reageert niet goed op gas, vooral bij flink gas geven
- Flink gas: als je bv op de snelweg 100km/u in de 5 rijdt en je geeft flink of vol gas om te accelereren dan is het koppel niet thuis. Wat vooral gek is: eerst loopt de turbodruk op (te zien aan de meter) maar de druk zakt direct weer weg tot ongeveer halverwege de schaal!! Ongeveer 2 seconden later loopt de turbodruk opnieuw op en dan pas wil de motor accelereren. Heel gek. Een soort 2 traps rakket met de turbodruk/motor management. Maar enkele seconden lang is het vermogen er dus niet. Daar valt niet mee te rijden.
- Ook onderin de toeren mist de auto wat koppel, dat is echter bij rustig rijden minder duidelijk te merken.
- Het lijkt ook alsof de auto een minder goede koude start heeft gekregen, dat kan echter ook liggen aan een wat zwakke accu (was al zwak maar heeft tik gehad want is bijna leeg geweest door 3 uur langs de weg staan).
Wat heeft dealer aan de auto gedaan?
As vd waterpomp was gebroken en daardoor distributieriem beschadigd en versprongen (niet gebroken). Motor bleek geen verdere schade te hebben, dit is getest. Wat is er gedaan:
- Waterpomp vervangen
- Distributie vervangen en opnieuw op tijd gezet
- Verstuivers (inspuit ventielen) gedemonteerd om lekkentest te doen (zag er zeer goed uit, geen compressie of lekverlies dus geen motorschade)
- Verstuivers terug gemonteerd met nieuwe leidingen (om lekken te voorkomen). Ik zie ook geen leksporen.
- Motormanagement reset (heeft wellicht in noodloop gedraaid) + inleren
Mogelijke oorzaken van gebrek aan vermogen/koppel
Er moet een directe relatie met de reparatie zijn, voor de reparatie was er volop koppel zowel hoog als laag in toeren. Dus ik denk aan:
1. Distributie niet goed op tijd gezet
2. Turbo regeling (er is niets aan de turbo gedaan, maar mogelijk zijn niet alle slangen of aansluitingen goed teruggezet want er is veel gedemonteerd aan de motor).
3. Motor management: er wordt iets niet goed geregeld, gekke is dat de trubodruk eerst even goed oploopt maar dan meteen weer terugzakt. 2 seconden later loopt de druk alsnog weer op. Wellicht niet goed gereset of ingeleerd?
4. Brandstofdruk/verstuivers: deze zijn natuurlijk lost geweest
5. Een andere aansluiting of sensor op de motor niet of niet goed aangesloten (er is natuurlijk veel los geweest).
Auto rijdt beroerd en de dealer heeft de auto al aan het diagnosesysteem gehad (rijdend) en kon niets ontdekken. Heeft me tot 5 mei naar huis gestuurd en wil dan turbo test doen. Ik heb twijfel of het wel aan de turbo ligt (want daar is niets aan gedaan bij de reparatie).
Graag jullie hulp !!!