Pagina 1 van 1

functie dwarsbalkje bij tunnel onder 75

Geplaatst: ma mei 19, 2014 18:19
door TurboMarc
Waar dient deze voor?
Klein beetje stevigheid, montage uitlaat?
Voorkomen dat de as er vandoor gaat?

Heb daar iets meer ruimte nodig voor mijn uitlaat, ga hem dus aanpassen of eventueel verwijderen..

RE: functie dwarsbalkje bij tunnel onder 75

Geplaatst: ma mei 19, 2014 18:45
door DJ
Goeie vraag. Heb ik me ook al eens afgevraagd. Van alles een beetje?
Alleen om de uitlaat aan te hangen beetje overdreven stevig (4x M8 bout aan de body)
Tbv cardanas, dan had die wel wat verder naar voren mogen zitten. Zit nu vlak bij de middensteun van cardanas. En als cardanas echt besluit om op te stijgen gaat dit balkje denk ook geen indruk maken.
Tbv stevigheid, mwa, dan vind ik de constructie weer niet veel voorstellen. Maar vind ik wel meest logisch gezien de plaats en uitvoering.
Ding uiteindelijk bij m'n racer gewoon gedumpt, zat in de weg om de uitlaat mooi hoog weg te werken.
Rij nu al weer jaren lang probleemloos zonder rond. M'n racer is stevig genoeg, ook zonder dit balkje.

Gr
DJ

RE: functie dwarsbalkje bij tunnel onder 75

Geplaatst: ma mei 19, 2014 18:55
door AlfettaOwner
Bij de oude transaxles zit deze vast aan de carrosserie, me dunkt dat als het werkelijk helemaal niets zou toevoegen aan de torsiestijfheid ze zeker geen modificatie hadden toegevoegd bij de latere modellen.
Althans lijkt me niet dat het alleen voor het ophangen van de uitlaat gemaakt is :?

De racer zal op andere punten weer meer stevig zijn gemaakt waardoor het geen of nauwelijks toegevoegde waarde heeft?

Re: RE: functie dwarsbalkje bij tunnel onder 75

Geplaatst: ma mei 19, 2014 19:17
door DJ
Bij de oude transaxles zit deze vast aan de carrosserie, me dunkt dat als het werkelijk helemaal niets zou toevoegen aan de torsiestijfheid ze zeker geen modificatie hadden toegevoegd bij de latere modellen.
Althans lijkt me niet dat het alleen voor het ophangen van de uitlaat gemaakt is :?

De racer zal op andere punten weer meer stevig zijn gemaakt waardoor het geen of nauwelijks toegevoegde waarde heeft?
Eigenlijk wat ik ook bedoel, maar dan wat korter geformuleerd. :lol:

Racer staat ook op coilovers ipv torsiveren. Dus krachten op body zijn ook anders.

Gr DJ

RE: functie dwarsbalkje bij tunnel onder 75

Geplaatst: ma mei 19, 2014 20:01
door Gordon
Te zwak punt bij side impact? Het balkje zou misschien net kunnen voorkomen dat de tunnel te gemakkelijk inklapt en de cabinehoogte daardoor kleiner wordt - iets dat vrij vervelend zou kunnen zijn voor langere Noord Europeanen ("Duitsers") die niet heel veel ruimte tussen het dak en hun hoofd hebben.

RE: functie dwarsbalkje bij tunnel onder 75

Geplaatst: ma mei 19, 2014 20:28
door Richard75
Kijk maar is onder een Volvo.. :wink:
Of Google op SIPS

Re: RE: functie dwarsbalkje bij tunnel onder 75

Geplaatst: ma mei 19, 2014 21:03
door Maurizio
Te zwak punt bij side impact? Het balkje zou misschien net kunnen voorkomen dat de tunnel te gemakkelijk inklapt en de cabinehoogte daardoor kleiner wordt - iets dat vrij vervelend zou kunnen zijn voor langere Noord Europeanen ("Duitsers") die niet heel veel ruimte tussen het dak en hun hoofd hebben.
Dat is mijn ogen de enige waarvoor het zou kunnen helpen..... vandaar ook 4x M8...

RE: functie dwarsbalkje bij tunnel onder 75

Geplaatst: ma mei 19, 2014 22:56
door TurboMarc
Met de kooi constructie dus redelijk overbodig?

RE: functie dwarsbalkje bij tunnel onder 75

Geplaatst: ma mei 19, 2014 23:00
door AlfettaOwner
Scheelt weer een kleine halve kilo :lol:

RE: functie dwarsbalkje bij tunnel onder 75

Geplaatst: ma mei 19, 2014 23:06
door yuri 75 V6
Side impact stelde in die tijd nog niet zo veel voor hoor, althans, de wettelijke eisen daaromtrent. Voor zo ver ik weet was er toen nog geen sprake van een side pole test waarbij de auto zijwaarts tegen een slanke kolom aan wordt gecrasht, maar alleen een side impact waarbij de auto stilstaat, en er een grote kar met een groot frontaal opprvlak op de auto crasht. Dat frontale oppervlak is zo groot dat het dan de A- B- en C-stijlen in de regel wel mee zal pakken, waardoor er eigenlijk geen echte kans op knikken in de tunnel is.

Neemt niet weg dat ik eigenlijk ook niks anders kan verzinnen dan dat het een dwarsversteviging is voor een zijwaartse impact, maar dat is dan ook echt de enige bovenwettelijke toevoeging op het gebied van passieve veiligheid die Alfa in de 75 heeft meegenomen :lol:

Re: RE: functie dwarsbalkje bij tunnel onder 75

Geplaatst: ma mei 19, 2014 23:06
door Maurizio
Met de kooi constructie dus redelijk overbodig?
Als je een kruis achter je hebt (van linker zijde naar rechter zijde) in de kooi, zou je wel kunnen stellen dat deze overbodig is :lol: