Pagina 1 van 1
Voorspanning wiellager 116
Geplaatst: ma mei 26, 2014 08:24
door Dottore M
Uit mijn projecttopic: ik blijf twijfelen over het protocol voor het aandraaien van wiellagers. De officiële procedure voor de SZ laat m.i. te weinig spanning op de lagers. Uit mijn hoofd; het lager 'zetten' onder ±25Nm, een paar keer het wiel ronddraaien, dan lossen, op 5-10 Nm vastzetten en weer 90° lossen. Dan weer vast naar het eerste gaatje voor de splitpen. De ring achter de moer moet je dan kunnen draaien met een schroevendraaier.
Ik heb het lager nu onder meer voorspanning gezet zodat ie mooi rondgaat, maar de ring kan ik niet zomaar bewegen. Als ik zou moeten schatten welk moment (ik heb geen momentsleutel die 10 Nm kan meten), denk ik 20 Nm, zeg maar vastzetten met twee vingers op de ratel
Wat zijn de meningen hierover?
RE: Voorspanning wiellager 116
Geplaatst: ma mei 26, 2014 08:49
door giuliettaevo
Bij al mijn transaxles waar ik de lagers van los heb gehad heb ik het als volgt gedaan;
Moer aandraaien tot het lager voelbaar zwaarder gaat lopen en dan zover terugdraaien dat de splitpen weer past en het wiel weer lekker draait.
Meer op gevoel als op moment in mijn geval dus.
Re: RE: Voorspanning wiellager 116
Geplaatst: ma mei 26, 2014 08:52
door Dottore M
Bij al mijn transaxles waar ik de lagers van los heb gehad heb ik het als volgt gedaan;
Moer aandraaien tot het lager voelbaar zwaarder gaat lopen en dan zover terugdraaien dat de splitpen weer past en het wiel weer lekker draait.
Meer op gevoel als op moment in mijn geval dus.
Zo is het mij ook geleerd en zo heb ik het ook nu weer gedaan, maar ik zag gisteren pas dat dat niet in overeenstemming met het workshop manual is.
Re: RE: Voorspanning wiellager 116
Geplaatst: ma mei 26, 2014 11:13
door Matteomeubel
Bij al mijn transaxles waar ik de lagers van los heb gehad heb ik het als volgt gedaan;
Moer aandraaien tot het lager voelbaar zwaarder gaat lopen en dan zover terugdraaien dat de splitpen weer past en het wiel weer lekker draait.
Meer op gevoel als op moment in mijn geval dus.
Zo is het mij ook geleerd en zo heb ik het ook nu weer gedaan, maar ik zag gisteren pas dat dat niet in overeenstemming met het workshop manual is.
Ik heb de workshopmanual gevolgd en toen had ik één lager wat rammelde als ik hier over de kasseien reed en een lager wat net te strak stond.
Ergo: lekker op gevoel én goed de zijdelingse speling controleren na een stevige rit. Eventueel dan de centrale moer een kwart aandraaien.
RE: Voorspanning wiellager 116
Geplaatst: ma mei 26, 2014 21:48
door dickvdh
wiellagers van 116 voor stel ik af volgens fabriek gegevens zoals in hanes manuel staat beschreven alleen draai ik de moer zover door dat ik geen speling meer voel en dan terug tot 1e gaatje. nu heb ik de kleinste maat speling op het lager zitten. Er moet iets speling voelbaar zijn in koude toestand
de eerste keer vast op een moment van 25 nm is al een voorspanning op de lager. de term vast en dan een kwartslag los is heel grof want hoe vast is vast. Bij te vast maak je mooie afdrukken van je lager lolletjes op je lagerring vandaar dat die 25nm wel belangrijk is .
RE: Voorspanning wiellager 116
Geplaatst: ma mei 26, 2014 21:48
door dickvdh
wiellagers van 116 voor stel ik af volgens fabriek gegevens zoals in hanes manuel staat beschreven alleen draai ik de moer zover door dat ik geen speling meer voel en dan terug tot 1e gaatje. nu heb ik de kleinste maat speling op het lager zitten. Er moet iets speling voelbaar zijn in koude toestand
de eerste keer vast op een moment van 25 nm is al een voorspanning op de lager. de term vast en dan een kwartslag los is heel grof want hoe vast is vast. Bij te vast maak je mooie afdrukken van je lager lolletjes op je lagerring vandaar dat die 25nm wel belangrijk is .
RE: Voorspanning wiellager 116
Geplaatst: di mei 27, 2014 00:23
door alfatheo
manual handboek geeft 25nm, maar bij geen vervangen ring achter rollager kan hij te warm lopen en smelten tot gevolg. Zet lager vast 25nm, , 90gr. terug, neem platte schroevendraaier en kijk of sluitring tussen moer en lager nog naar links/ rechts te bewegen is door hem iets opzij te drukken, zet dan lager iets vaster tot er BIJNA geen speliing meer in de ring zit, dus niet vaster als 90 gr. vooruit, dit moet de speling compenseren. Bij lager vervangen is het wenselijk (must) de rolring ook te vervangen. succes.
RE: Voorspanning wiellager 116
Geplaatst: di mei 27, 2014 08:09
door DJ
Ik heb het 1 keer volgens manual gedaan en toen was de lager speling ook veel te ruim. Sindsdien doe ik het al jaren ook op gevoel. Nog nooit problemen opgeleverd.
Gr
DJ
RE: Voorspanning wiellager 116
Geplaatst: wo mei 28, 2014 07:17
door Rob75
De Haynes manual geeft een handigheidje in het geval je geen momentsleutel hebt:
- met de hand de moer zo aandraaien dat net alle speling weg is. Dan de splitpen monteren.
Misschien dat je er iets aan hebt.
Groet,
Rob