Pagina 1 van 3

Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: wo mei 28, 2014 23:44
door Hans33sw
Ik heb een 1700 16v op dubbele 40er webers die zijn sappen krijgt via een facet silvertop competetition pomp.
Brandstofdruk is iets lager dan een red top (6-7 vs 6-8psi), opbrengst lager (132 vs 152 L/u). De silvertop competition zou grofweg tot 200 pk goed moeten gaan.
In de wandelgangen wordt gesproken dat een 1700 16v op carbs ongeveer 150pk doet. Om niet te overmoedig te doen en omdat er toch "maar" 8mm leidingen onder de auto zitten heb ik gekozen voor de silvertop comp pomp, op boerenverstand, zonder enige verdere kennis.

Nu zit ik met het probleem dat bij langer volgas rijden de pomp het niet bijbeent. De auto heeft dan weer even rust nodig om "op adem" te komen (vlotterkamers vullen) en dan is ie er weer. Er moet dus meer benzine heen...

Maar voordat ik er een zilvertop comp synchroon naast zet, of overschakel op een red top, wil ik graag wat meer onderbouwd de keuze maken. Toch sneu als je weer €130 aan iets uitgeeft wat weer niet blijkt te werken...

- hoe kan het dat een 1700 blokje zo achterlijk veel verbruikt?
- hoe kun je bepalen wat voor opbrengst carbs gebruiken (kan dat überhaupt einfach)?
- hoe voorzien jullie je 150+pk nordjes van benzine?


Aanvullende info: pomp zit zo dicht mogelijk bij de brandstoftank tegen het reservewiel blik aan. Retour is aangesloten. Pomp is gestuurd via een inductie relais (ook gebruikt in lpg installaties).

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: wo mei 28, 2014 23:59
door Frits
Heb dat probleem wel eens gehad bij een 1.3S, toen bleek het benzinefilter goed verstopt te zitten ( oorzaak roestige tank )
Wellicht even kijken of als de brandstofpomp loopt, de opbrengst bij de motor goed is....gewoon een jerrycan vol laten lopen, kun je timen ;-)

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: do mei 29, 2014 00:13
door Hans33sw
Leidingen zijn nieuw, filter voor de pomp is schoon, in de pomp is schoon, na de pomp is schoon.
Heb vandaag gepraat met iemand met gelijke problemen in 2 van zn 16v carbs auto's en weet dat bert308 bijvoorbeeld met 2 pompen rijdt.

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: do mei 29, 2014 00:32
door bert308
In mijn 16v ombouw topic, in de jaren 00 van deze eeuw, kreeg ik inderdaad het advies van de illustere ReesCees om zeker niet de originele mechanische pomp te gebruiken. Bestelde toen een elektrische via Ebay UK en die was goed tot 150 pk, voor de zekerheid er maar 2 gepakt. Nooit problemen gehad met te weinig benzine en ik heb mijn portie Autobahn jagen gedaan, meedoen met de big boys 180-200 heuvel op heuvel af is kicken, hoewel de Audi´s en BMW´s waarschijnlijk gewoon woon/werk verkeer deden. Evengoed was het verbruik 1 op 10 ongeveer. Als je volgas zou rijden, optimistisch 220 per uur en de pomp levert 135 per uur, zou dat 1 op 1,7 zijn (tank leeg na 80 km) dus dat zal het niet zijn. Ik heb de pompen in de motorruimte zitten en niet bij de tank, wellicht dat de weerstand in de leidingen de uiteindelijke druk bij de carbs te laag maakt. Onlangs had `stof` alhier hetzelfde probleem met zijn 16v Sprint hier http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic.php?p=880929

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: do mei 29, 2014 00:52
door Hans33sw
Grazi! Dat topic had ik helemaal over het hoofd gezien!
Toch leuk dat er niet een geplaveide weg naar Rome ligt maar dat we die allemaal wat proberen te ontdekken :P

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: do mei 29, 2014 15:24
door bert308
Overigens heb ik ook de retouraansluitingen op de carbs afgedopt, dus geen benzineretour naar de tank. Wellicht geeft dat ook wat meer netto opbrengst in de carburateurs zelf.

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: do mei 29, 2014 20:49
door thomfr
Aanzuigvolume van pomp is beperkt. Zet hem (laag, onder de auto) dicht bij de tank en dan ziet de wereld er waarschijnlijk al weer heel anders uit.
Thom
Ps: je hebt toch wel een fatsoenlijke massa aansluiting gemaakt en het geheel met 2,5mm2 kabels aangesloten.

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: do mei 29, 2014 20:55
door Hans33sw
Thom, pomp zit bij de tank, is met 2,5mm2 aangesloten.
Hing eerst in de motortruimte en dat maakte inderdaad al een verschil. Zit er nu alleen een beetje mee dat ik zo 123 geen fraaie plek onder de auto heb om de 2e pomp te monteren, of de hele bende moet de reservewielbak in gaan. Maar die wil ik dan naar binnen toe wel afsluitbaar maken! Dat wordt puzelen ;)

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: vr mei 30, 2014 07:34
door DJ
Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat pompopbrengst te klein zou zijn. (132 ltr brandstof verbruik per uur??)
Bij mijn weten zijn EL benz pompje voor carb's niet bedoeld om met retourleiding te gebruiken. Daarom is de druk vrij laag, ivm kunnen sluiten pompopbrengst door vlotternaald.
Tenminste de ene keer dat ik een dergelijk pompje heb gemonteerd (spica > carb's ombouw) heb ik de retour leiding verwijderd.
Bert heeft de retour ook afgedopt lees ik.
Lijkt me simpeler en goedkoper dat eerst eens te proberen.
Bij de carbs die ik in m'n handen heb gehad zit in de aanvoer/aansluit banjoaansluiting ook nog een filtertje. Deze ook gecontroleerd?
Afstelling vlotter / bediening vlotternaald in orde bij beide carb's?

Gr
DJ

Re: RE: Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: vr mei 30, 2014 09:08
door Frits
Bert heeft de retour ook afgedopt lees ik.
Lijkt me simpeler en goedkoper dat eerst eens te proberen.
Retourleiding even tijdelijk dichtdrukken (Klemmetje), heb je zo getest. Hoef je helemaal niets te demonteren en af te doppen :-)

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: vr mei 30, 2014 13:03
door Hans33sw
Ik kan zo 123 nog niet op een sluitende theorie komen waarom dr retour zou moeten worden afgedopt. Immers als de vlotterkamer ook maar iets leeg begint te lopen dan moet de pomp bijvullen. Wellicht dat er tijdens dat proces er iets terug loopt de retour in aangezien die volgens mij niet via een klepje oid afgesloten wordt.
de carbs heb ik volledig ultrasoon gereinigd en gereviseerd. Filtertje daar is nog fresh.
Had nog een berichtje terug van biesheuvel en die konden zich het eigenlijk ook niet voorstellen.

ik ga zo eerst eens een testrit doen met de retour dicht. Dat dichtzetten is zo gepiept, alleen jammer dat dat warmrijden zo'n tijd duurt..

to be continued!

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: vr mei 30, 2014 13:26
door vV
retour op zich hoeft geen probleem te zijn (er zijn diverse merken die het hebben met reden van voorkomen van vapour lock meen ik) maar dan moet de weg naar de vlotterkamer wel de minste weerstand geven, wat ik begrepen heb moet er dan een restrictor in de retourleiding zodat dat de weg met de meeste weerstand is.
Helemaal afblokken kan ook, heb nog nooit een retourleiding op een carb-motor gehad.

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: vr mei 30, 2014 15:45
door Hans33sw
Wel, zonder retour maakt geen verschil.

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: vr mei 30, 2014 16:59
door Zaagauto
Wat heb je tussen de pomp en de carbs zitten?

Filter met ingebouwde drukregelaar? Waar staat die op afgesteld?

Wat is uberhaupt de benzinedruk net voor de carbs?

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

Geplaatst: vr mei 30, 2014 18:04
door Hans33sw
Filter zit voor de pomp en na de pomp in de leiding (beetje overdone, maar heb ooit de tank eens leeg gereden en dat gaf zoveel meuk dat ik nu liever een extra zekerheid heb voor de carbs). Drukregelaar heb ik er tussenuit gehaald. Heb helaas geen brandstofdrukmeter, wordt daar bijna wel tijd voor...