Pagina 1 van 2
olielekkage krukas net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 21:28
door giulialex
Ik heb onlangs een 1600 goed (nou ja goed dan schreef ik hier nu niet) onder handen genomen en hij loopt fantastisch (al weet ik nog niet wat ie exact levert aangezien ik nog aan het inrijden ben)
Maar nu kwam ik er laatst achter dat ie wel erg veel olie verbruikt, zelfs voor het inrijden. Een blik onder de auto bezorgde mij hoofdpijn. Achter het afdekplaatje van het belhouse vandaan drupt het ernstig.
Wat nu?
-kering?
-pakking van het halve maanvormige plaatje?
-bout van het vliegwiel?
-te hoog oliepijl (hoel lang is een pijlstok voor een 1600 ik heb die van mijn vorige blok (2l kwam uit alfetta))
Ik ben natuurlijk sowieso niet blij aangezien ik weer de bak eronderuit moet halen om eens te kijken.
Heeft iemand ervaring met het meest waarschijnlijke probleem?
Tja heel veel vragen maar misschien geen onbekende problemen
Iets anders dat me opviel is dat de olie na een tijdje rijden waterdun wordt. Ik heb nu 10w40 gebruikt maar misschien moet ik ook wel toe naar 20w60 maarlekkage blijft lekkage. Wellicht loopt het blok ook wel wat warm omdat ie nog aan de arme kant staat wat betreft de carbs. Kop geflowd en trechters op de karbs (en nog niet aan toegekomen om grotere sproeiers te monteren d.w.z. als je die kan vinden voor solexen (ik denk dat het boren wordt).
Alvast bedankt
RE: olielekkage krukas??? net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 21:34
door ravado
ik gok op je achterste krukaskeerring. Heb je die er zelf ingetikt of heb je de oude laten zitten??
RE: olielekkage krukas??? net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 21:38
door Dottore M
Ja..zo heb ik ook nog een eigenhandig vern&*kte keerring op mijn verse TS blok. Daar moet je echt een gereedschapje voor hebben (stuk PVC pijp oid)
RE: olielekkage krukas??? net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 21:40
door giulialex
Nee ik heb hem er voorzichtig mee ingemonteerd (samen met de achterste hoofdlagerkap) en zelfs de randen nog in de siliconepakking gezet (net als dat hele blok van de achterste hoofdlagerkap.....
RE: olielekkage krukas??? net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 21:45
door ravado
huh? je zet toch eerst je hoofdlagers in elkaar en dan tik je de keerring erin (dat kan best met een hamer, als je het maar met beleid doet, Maarten!
)
of heb jij een andere wijze gehanteerd??
RE: olielekkage krukas??? net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 21:45
door Dottore M
Het gaat er meer om dat het randje dat op de as valt netjes zit. Als de stalen ring in de keerring een beetje verbogen is, zal dit nooit meer goed sluiten..
RE: olielekkage krukas net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 21:48
door giulialex
Maar dan nu bak eraf en nieuwe kering eri tikken? MMet een stuk pvc pijp? welke diameter moet je dan hebben?
RE: olielekkage krukas net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 21:51
door Dottore M
Eerst zeker weten dat het je keerring is ???
Over die pijp; dus precies of net iets groter dan/als je keerring. Het mooiste zou zijn als je twee diameters pijp in elkaar zou kunnen lijmen, maar het lijkt me sterk dat er zoveel keuze in is. Vlgs. mij hoef je trouwens geen vloeibare pakking tussen de keerring en de lagerkap/blok te doen.
Re: RE: olielekkage krukas??? net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 21:51
door @lfa@lgra
Nee ik heb hem er voorzichtig mee ingemonteerd (samen met de achterste hoofdlagerkap) en zelfs de randen nog in de siliconepakking gezet (net als dat hele blok van de achterste hoofdlagerkap.....
De kerring DROOG monteren. Siliconen kit( Die blauwe hittebestendige werkt ook als glijmiddel, en dat wil je juist niet op die plek.
Verder:
Zijn de halvemaanrubbertjes aan de achterzijde van je kom wel goed dicht?? Deze kun je wel rustig in de blauwe siliconen zetten. als deze dicht zijn is het zeker dat je achterste krukaskeerring eruit ligt.
Let op: Ik heb hetzelfde geintje ook gehad. Ik had toen eerst een grijskleurige keerring gemonteerd. Achteraf bleek deze bijna 1mm minder in diameter te zijn (Onder spanning gemeten natuurlijk) dan de nieuwe donkerrode, die dus wel goed was en nu nog steeds toppie zit. De grijze had gewoon onvoldoende klemkracht.
Suuk6.
RE: olielekkage krukas net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 21:54
door ravado
idd die rode zijn goed..
RE: olielekkage krukas net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 21:59
door giulialex
Nee, de gemonteerde kering is i.d.d. een rode. Doe paste op het oog ook wel goed rond de kruk. Wat bedoel je meet twee halvemaanvormige.... Ik ken alleen de halvemaantjes in de kop en dat metalen plaatje vlak boven de krukas (aan de achterkant)
RE: olielekkage krukas net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 22:04
door @lfa@lgra
Die halvemaantjes zitten in de kop achter je nokkenassen en zijn goed bereikbaar als je de kleppendeksel er ff afhaalt, maar je kunt aan de achterzijde van de kop wel zien of ze lekken.
Je hebt dus wel een goede kerring maar mogelijk is hij tijdens de montage wat scheef gaan zitten en dan pers je hem gewoon iets samen. ( En gaat ie dus na verloop van tijd lekken. IIG NIET opnieuw gebruiken maar een nieuwe erin. ( Als ie lekt natuurlijk
)
RE: olielekkage krukas net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 22:12
door giulialex
Uiteraard heb ik natuurlijk het hele blok al nagelopen. mijn eerste hoop was dat het inderdaad aan de achterkant van de kop zou lekken of bij de oliedrukmeter....het hele blok is van buiten kurk droog. Olie komt echt uit het bell-house.
Maakt het eigenlijk nog uit hie die halvemaanvormige ringen waar de bouten van het vliegwiel in tappen gemonteerd worden? want daar heb ik ook mee zitten prutsen voordat ik beet had...(uiteindelijk weet ik dus niet hoe ze precies zitten.
RE: olielekkage krukas net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 22:19
door ravado
die bouten vh vliegwiel kan ie niet op lekken. Ik geef de oorzaak aan je silicone gebruik bij montage van de krukaskeerring....zoals @@ reeds schreef.
RE: olielekkage krukas net gereviseerd blok
Geplaatst: wo okt 26, 2005 22:22
door @lfa@lgra
AH;
Die halvemaanvormingen ringen die JIJ bedoelt zijn GLIJLAGERS en zitten op het derde krukaslager. Deze "ringen"kun je niet willekeurig monteren, want aan een van de zijden zit lagermetaal en de andere zijde is gewoon staal. Deze lagers dienen om de radiale speling van je krukas op te vangen.
Deze moeten echt goed zitten. (er zijn overmaten leverbaar volgens mij.
Bij twijfel: Caterpan eronderuit en jezelf ervan overtuigen dat ze goed om zitten zodat je geen staal/staal contact hebt.
Als je zeker weet dat het blok achter de kop droog is dan rest de krukaskeerring, jammer maar helaas. ( Je ruikt wel motorolie en geen bakolie he??)