Pagina 1 van 1
Wielstanden 105
Geplaatst: zo jun 08, 2014 13:29
door peter rijken
Wat zijn de ideale wielstanden voor 105 Giulia super voor op straat sporing camber caster wie heeft er ervaring mee gr. Peter
RE: Wielstanden 105
Geplaatst: zo jun 08, 2014 20:24
door vV
Hangt er vanaf wat er met de wielophanging gedaan is en wat je voor stuurkarakter wilt. En of je wat versnelde bandenslijtage een probleem vindt... Is persoonlijk namelijk. Daarnaast wat er kan oftewel zijn er instelbare camberarmen gemonteerd.
RE: Wielstanden 105
Geplaatst: ma jun 09, 2014 22:31
door AR823
Caster en camber kun je in principe niet afstellen of er moet iets krom zijn. Dan kun je misschien iets met vulplaatjes.
De sporing moet 3mm plus of min 1 toespoor zijn.
Let er op dat de spoorstangen op gelijke lengte staan afgesteld. Hart op hart 272 plus of min 8mm.
De verbindingsstang 540 plus of min 10mm. Daarna kun je fijn uitlijnen.
Re: RE: Wielstanden 105
Geplaatst: ma jun 09, 2014 23:06
door don515jz
Caster en camber kun je in principe niet afstellen of er moet iets krom zijn. Dan kun je misschien iets met vulplaatjes.
En ik maar denken dat het caster met de bovenste arm kon afstellen.
Als je volgens de fabrieksspecificaties wil afstellen dan is dat best veel werk.
De auto verzwaren met 45kg op de stoel, 25kg op de vloer (per zitplaats dus 280kg voor een vierdeurs Alfa en 140kg voor een 2 deurs model, zie plaatje), schokdempers los maken en de stabilisatorstang(en) los, uiteraard een volle tank + reservewiel en gereedschap aan boord.
Dan de wagenhoogte afstellen (vulplaatjes onder de veren, of andere veren). En dan pas kan je aan de wielstanden gaan werken.
Re: RE: Wielstanden 105
Geplaatst: di jun 10, 2014 08:20
door Zaagauto
Caster en camber kun je in principe niet afstellen of er moet iets krom zijn. Dan kun je misschien iets met vulplaatjes.
En ik maar denken dat het caster met de bovenste arm kon afstellen.
en ik ben de illusie rijker dat je met instelbare camberarmen daadwerkelijk het camber kunt instellen...
RE: Wielstanden 105
Geplaatst: di jun 10, 2014 09:27
door peter rijken
Thanks hier kan ik verder mee
RE: Wielstanden 105
Geplaatst: di jun 10, 2014 12:06
door berlinista
Ar823,
Als je alleen DENKT dat je t weet, post dan liever niet.
Alles is in te stellen,wel degelijk, en de korte spoorstangen moeten NIET dezelfde lengte hebben, maar 0,5cm verschil.
Peter,
Voor een rallyauto met GOEDE bussen, kogels etc, en harde casterstang rubbers
Sporing 2 a2,5 mm totaal, max caster, en indien mogelijk op jouw auto, voor op straat, max 1,5 graad negatief camber.
Indien geen verstelbare bovenste armen kun je nog alternatief 1,25 graad camber zetten.
Krappe sporing alleen bij goed of als nieuw onderstel, anders 3mm max toespoor aanhouden.
Rik
RE: Wielstanden 105
Geplaatst: wo jun 11, 2014 00:24
door AR823
Ik denk niks, ik citeer slechts het instructieboek van mijn Giulia. Het werkplaatshandboek van Brooklands spreekt van een verschil
tussen links en rechts gestuurde modellen, maar die 0,5cm valt binnen die 0.8cm tolerantie toch?
Ik wilde het niet te moeilijk maken, want hij moet eigenlijk ook nog in beladen toestand worden uitgelijnd.
RE: Wielstanden 105
Geplaatst: vr jun 13, 2014 06:49
door berlinista
Verschil lhd en rhd zit in welke van de twee korte spoorstangen 0,5 cmlanger moet zijn.
Ze moeten inderdaad beladen uitgelijnd. Echter een moderne lijnbank compenseert hiervoor.
Punt is dat de meeste uitlijners niet weten waar te beginnen met het verschijnsel 3 stuurarmen en 6 kogels.
Belangrijk is de basisafstelling, alle lengtes goed.
Vervolgens doet de lijnbank de rest.