Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Vraagje V-bak 75

di jun 10, 2014 21:23

Mijn v-bak van de 75 Tb kraakt 1-2 en 2-3
Ga nu zelf proberen dat te verhelpen.
Net de bak uit elkaar gehaald, maar nu zie ik dat de ringen die om de synchro's schuiven aan de binnenkant versleten zijn.
Tenminste ik neem aan dat de "klem ring" de synchro is??? Ja ja eerste keer hè :?
Afbeelding
Kan je deze ringen (met aan de binnenkant de tanden) omdraaien? Of zijn die ook nieuw te koop?
Ik begrijp dat je met schakelen deze ringen over de "klem ring" schuift, zodat ze geleidelijk het zelfde toerental gaan draaien?!
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Alexander92
Junior Member
Junior Member
Berichten: 82
Lid geworden op: di sep 17, 2013 10:52
Locatie: Schipluiden

RE: Vraagje V-bak 75

di jun 10, 2014 22:03

Dit is inderdaad onderdeel van de synchronisatie inrichting in de bak.
De ring zou ik niet omdraaien, maar gewoon vervangen. Alles is op elkaar ingesleten, zo ook de rand waar de vork omheen glijdt.
Heden:
75 IE '92
Brera 2.2JTS '08

Verleden:
156 2.5 v6 '98
GT '05

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Vraagje V-bak 75

di jun 10, 2014 22:49

Dit is een schakelmof. ;)
Die kun je inderdaad omdraaien, maar dat gaat hier vast niet veel verbetering geven. (de eerste versnelling is wellicht ook al gevoelig, maar leg je zelden rijdend in, waardoor je er minder van merkt, dan bij de tweede (en derde) versnelling)
Je kunt vast wel zien of de mof van 5-R aan een kant nog ongebruikt is of niet. M.a.w. of de bak al eens 'gereviseerd' is.
Indien nog nieuw, kan je die wel omdraaien met de kant van 5 op de 4 en de ongebruikte kant op de 3.
Neem je voor 1-2 een nieuwe schakelmof en zet je de mof van 3-4 met de kant van 4 nu op de 5!
neem voor 1,2 en 3 een nieuwe synchromesh ring en zet de ring van 5 op 4 en de ring van 4 op 5.
Dat levert mijns inziens voor die situatie de beste prijs-kwaliteit verhouding reparatie op.

;)

(synchromesh en schakelmof slijten beiden, maar zijn niet 'op elkaar ingelopen' net als bij lagers en zuigers-bussen, dus kan je wél prima uitwisselen ;) )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: Vraagje V-bak 75

wo jun 11, 2014 05:52

Top, bedankt! Gaan we mee verder.
Eerst maar even wat prijzen opvragen.
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: Vraagje V-bak 75

wo jun 11, 2014 22:52

Nadat ik weer bijgekomen was van de prijzen :shock:
Mijn oude TS bak maar eens opgezocht, die schakelde prima.
Daar de synchro's van omgewisseld en de beste schakelmoffen uitgezocht.
Nu nog wachten op de keerringen en dan kan de bak weer dicht. :D
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Terug naar “Algemene Technische vragen”