GeeJee
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 17:43
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Carbs Giulia reviseren?

ma jun 16, 2014 21:30

Beste Alfisti,
Mijn Giulia Super 1300 uit 1972 is niet zo'n gretige starter als ik wel zou willen. Hij is uitgerust met twee dubbele Webers en ik vraag me af of ik baat zou hebben bij een revisie van deze carburateurs.
Koud: de carburateurs zijn altijd leeg als ik wil starten nadat hij een paar dagen stil heeft gestaan. De elektrische benzinepomp moet altijd een halve minuut ratelen voordat ie stopt. Daarna geeft hij elke vijf seconden een tik, ook als de motor niet loopt. Starten gaat moeizaam. Het meeste respons krijg ik als ik het gaspedaal loslaat, maar zonder af en toe intrappen wordt het ook niks. Volgens mij is de ontsteking helemaal okee. Als ik het contact bij koude motor aanzet, zodat de vlotterkamers zich vullen, en vervolgens weer uit, blijkt na een dag of wat toch alle benzine weer te zijn verdwenen.
Warm: als ik binnen enkele minuten nadat ik de motor heb uitgezet opnieuw start gaat het (vrij) goed. Maar als hij langer dan een kwartier heeft gestaan, moet ik het gaspedaal helemaal vloeren en flink doorstarten om hem aan de praat te krijgen. Op warme dagen kan het zelfs heel lang duren voordat hij ook maar een kuchje geeft. Laatst ontstond er kennelijk benzinedamp in de uitlaat, die daar ontplofte. Heb ik last van vapor lock?
Kortom: ik vraag me af of een carburateurrevisie deze problemen zou verhelpen of dat er volgens jullie iets anders aan de hand moet zijn.
Vorige:
146 1.4 (lpg), 156 1.8 TS 2001 (lpg)
Huidige:
Giulia Super 1.3 1972 en Giulietta 1.4 Turbo 2010 (lpg)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Carbs Giulia reviseren?

ma jun 16, 2014 22:29

Vapour lock komt bij Alfa Nord's slechts voor bij uitzonderlijke hitte is mijn ervaring. (in 12 jaar tijd slechts één keer meegemaakt!)

Dat carb's 'leeglopen' is normaal, benzine verdampt al bij kamer temperatuur!

Wat doet jou aannemen, dat de ontsteking 100% in orde is?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

GeeJee
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 17:43
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Carbs Giulia reviseren?

ma jun 16, 2014 22:35

Ik kan moeilijk geloven dat het normaal is dat de benzine verdampt in de vlotterkamers. Die staan toch niet in verbinding met de openlucht?
De ontsteking is goed afgesteld. Nieuwe puntjes, nieuwe bougiekabels, nieuwe verdelerkap. Een oude rot heeft een systeem ingebouwd waardoor de bougies tijdens het starten een hoger voltage krijgen dan als ie loopt (hoe dat precies werkt, ben ik even kwijt).
Vorige:
146 1.4 (lpg), 156 1.8 TS 2001 (lpg)
Huidige:
Giulia Super 1.3 1972 en Giulietta 1.4 Turbo 2010 (lpg)

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

RE: Carbs Giulia reviseren?

ma jun 16, 2014 22:57

Ik zou beginnen met 100% zeker zijn dat ontsteking goed staat en zorgen dat de carbs stationair goed zijn afgesteld.
Daar zit bij het starten toch het ´eerste´ probleem.

Hoe rijdt ie verder als ie gestart en warm is, hangt ie goed aan het gas, loopt ie mooi etc. Dat is ook wel handig om te weten.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Carbs Giulia reviseren?

ma jun 16, 2014 23:16

De ontsteking is goed afgesteld. Nieuwe puntjes, nieuwe bougiekabels, nieuwe verdelerkap.
Tot zo ver, zeg ik oké, plausibel.
Een oude rot heeft een systeem ingebouwd waardoor de bougies tijdens het starten een hoger voltage krijgen dan als ie loopt (hoe dat precies werkt, ben ik even kwijt).
Sorry, hier haak ik echt even af..... ik weet niet wat het is en wat de bedoeling hiervan is, maar ik heb hier (gezonde?) argwaan => hogere spanning, waarom?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

RE: Carbs Giulia reviseren?

ma jun 16, 2014 23:20

Staan de vlotterkamers dan echt droog (controleren door dekseltje met vleugelmoer open te doen) ?
Tankbeluchting verstropt ?
Probeer anders eens na het afzetten van de motor de flexibele brandstofleiding dicht te nijpen met bv een griptang,
dan ben je zeker dat er geen benzine terug naar de tank kan vloeien.
BTW: vlotterkamers staan wel degelijk in verbinding met buitenlucht (via luchtfilter)

Gunther

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: RE: Carbs Giulia reviseren?

ma jun 16, 2014 23:23

De ontsteking is goed afgesteld. Nieuwe puntjes, nieuwe bougiekabels, nieuwe verdelerkap.
Tot zo ver, zeg ik oké, plausibel.
Een oude rot heeft een systeem ingebouwd waardoor de bougies tijdens het starten een hoger voltage krijgen dan als ie loopt (hoe dat precies werkt, ben ik even kwijt).
Sorry, hier haak ik echt even af..... ik weet niet wat het is en wat de bedoeling hiervan is, maar ik heb hier (gezonde?) argwaan => hogere spanning, waarom?
De voorschakelweerstand tussen contactslot en bobine wordt in stand 50 (startmotor bediend) overbrugd zodat er tijdens het starten een hogere spanning beschikbaar
is voor de primaire wikkeling van de bobine.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Carbs Giulia reviseren?

di jun 17, 2014 10:56

Ik zou maar ff de slangen vervangen..

Het " klikken " van de pomp klopt .

Ennn het is ouwe techniek....dus die moet je aan de praat brengen als die koud is .

Doet jouw choke het ?

En natuurlijk heeft het altijd zin om de carbs te reviseren want dan kan je die al uitsluiten als zijnde problematisch.
Laatst gewijzigd door Dominic op di jun 17, 2014 11:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Carbs Giulia reviseren?

di jun 17, 2014 10:58

heb je geen vacuum lek?
carb rubbers ok? (spuit er bij lopende motor remreiniger op....als je toerental veranderd => vervangen!)
indien solex: geen lek langs gasklepas? (ook hier geldt remreiniger erop spuiten....)
vacuum slang naar rembekrachtiger niet te oud? (moeilijk te checken. Beter precentief vervangen.

Daarnaast nog wat mogelijke oorzaken.
Als de acceleratiepompjes niet werken is starten (zeker koud) ook heel moeilijk. Carbs eraf en kijken of ze iets doen als je de gasklepas draait. (met peut in de vlotterkamer) Tijdens het rijden ook merkbaar aan langzaam oppakken onder in de toeren en daarna pas doortrekken.
Timing Ontsteking is al genoemd: ff checken met de lamp erbij.
Zelf ook wel eens interferentiestoring gehad door eenloshangende overbodige kabel die om de bobinekabel was gewikkeld om hem "weg te werken".
Sproeiers niet verstopt?
Check de kleur van de bougies eens om te beoordelen?
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

GeeJee
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 17:43
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Carbs Giulia reviseren?

di jun 17, 2014 11:34

Bedankt voor alle tips!
Vanmorgen heb ik het volgende gecontroleerd. Als ik de tankdop openmaak, hoor ik geen zuigend geluid. Tankontluchting lijkt me dan in orde. De vlotterkamers waren ongeveer halfleeg. Misschien moet ik nog maar weer eens op zoek naar beter passende ringetjes die de inspectiedekseltjes afsluiten. Tot nog toe heb ik ze niet kunnen vinden. Alle sproeiers waar ik bij kan zijn brandschoon.
De voorste bougie is lichtgrijs van kleur, de achterste is donkerbruin. Is dat normaal?
Om de bobinekabel zit een zwarte kous, waarschijnlijk om interferentie te voorkomen. Hij raakt hier en daar wel het motorblok.
Toen ik vanmorgen startte: sleutel omdraaien, paar keer trappen, vroem! Zal je net zien :)
Als de motor eenmaal loopt, dan loopt hij ook echt prima. Hij hangt ook lekker aan het gas. Wel schokt hij even als ik het pedaal niet al te subtiel intrap.
Grootste probleem blijft gewoon de warme start, vooral als hij even tijd heeft gehad om af te koelen.
Vorige:
146 1.4 (lpg), 156 1.8 TS 2001 (lpg)
Huidige:
Giulia Super 1.3 1972 en Giulietta 1.4 Turbo 2010 (lpg)

Terug naar “Algemene Technische vragen”