Beste Alfisti,
Mijn Giulia Super 1300 uit 1972 is niet zo'n gretige starter als ik wel zou willen. Hij is uitgerust met twee dubbele Webers en ik vraag me af of ik baat zou hebben bij een revisie van deze carburateurs.
Koud: de carburateurs zijn altijd leeg als ik wil starten nadat hij een paar dagen stil heeft gestaan. De elektrische benzinepomp moet altijd een halve minuut ratelen voordat ie stopt. Daarna geeft hij elke vijf seconden een tik, ook als de motor niet loopt. Starten gaat moeizaam. Het meeste respons krijg ik als ik het gaspedaal loslaat, maar zonder af en toe intrappen wordt het ook niks. Volgens mij is de ontsteking helemaal okee. Als ik het contact bij koude motor aanzet, zodat de vlotterkamers zich vullen, en vervolgens weer uit, blijkt na een dag of wat toch alle benzine weer te zijn verdwenen.
Warm: als ik binnen enkele minuten nadat ik de motor heb uitgezet opnieuw start gaat het (vrij) goed. Maar als hij langer dan een kwartier heeft gestaan, moet ik het gaspedaal helemaal vloeren en flink doorstarten om hem aan de praat te krijgen. Op warme dagen kan het zelfs heel lang duren voordat hij ook maar een kuchje geeft. Laatst ontstond er kennelijk benzinedamp in de uitlaat, die daar ontplofte. Heb ik last van vapor lock?
Kortom: ik vraag me af of een carburateurrevisie deze problemen zou verhelpen of dat er volgens jullie iets anders aan de hand moet zijn.