Pagina 1 van 1

Vervanging instantnav door 2DIN + behoud van stuurbediening

Geplaatst: vr jun 27, 2014 00:15
door tanyamiaaaauw
Sinds vorig jaar ben ik een happy owner van een Giulietta QV. En ik heb er al het nodige aan laten doen. Uiterlijke en innerlijke tuning. Er staat nog het e.e.a. op stapel en heb daar al planningen van lopen. Waaronder de vervanging van het audio/nav gedeelte door een 2DIN systeem. Daar ben ik al minstens een half jaar mee bezig. Na heel lang zoeken heb ik uiteindelijk een facia uit Japan laten komen, en heb die vervolgens hier laten bewerken en sprayen volgens eigen design. Enige probleem bleek de connectie met de stuurbediening te zijn. Ik heb namelijk een volledig Blue&Me plus instantnav (aka satnav) van fabriek uit. Destijds leek me dat handig, maar dat blijkt nu een 'big pain in the butt' te zijn.

Na nog meer zoekwerk en navragen, leek dit in eerste instantie wel te lukken. En was er via een dealer een kabelset besteld bij een buitenlandse leverancier. Op basis daarvan heb ik kortgeleden dan ook van alles uitgezocht, besteld en ingepland met een inbouwer. Speakers, demping, subwoofer, versterkers, Pioneer F960DAb enzo. Nu puntje-bij-paaltje komt blijkt het ineens toch niet te kunnen. Een 'lichte' inzakker dus. En mensen die me voorheen vertelden dat het wel kon, laten het ineens compleet afweten. Na weer flink zoeken (bij allerlei kabelleveranciers all over the world (Connect2, Paser, etc.etc.) heb ik nog steeds niets gevonden. Dealers geven ook aan dat het 'niet mogelijk' is. Blijkbaar heeft het te maken met een andere kabelboom. Het issue schijnt de CAN-BUS te zijn, dat met Quadlock werkt. Zou ik geen instantnav (ISO) gehad hebben, dan was het geen enkel probleem geweest. Nu dus wel. Ondertussen heeft het me al heel wat geld, tijd en energie gekost dat ik het er absoluut niet bij wil laten zitten. De inbouwer was laatst in Italie en zou kijken voor technische schema's. Blijkbaar heeft dit niets opgeleverd. ik ben tot vrijwel alles bereid om dit te laten slagen. Ook vervanging van die kabelboom.

Kortom, ik zoek iemand die hier WEL raad mee weet, kennis van zaken heeft en dit wel voor elkaar kan krijgen. Op wat voor manier dan ook. Boeit me niet zo, als het maar lukt. Als er een andere kabelboom voor nodig is, of een bypass van dat can-bus gedoe, en men kan dat regelen en inbouwen: heel graag. Dus graag reacties van mensen die me hierin echt kunnen helpen. Please, please! Ik zou je eeuwig dankbaar zijn.

greetz,
Tanya

RE: Vervanging instantnav door 2DIN + behoud van stuurbedien

Geplaatst: vr aug 15, 2014 19:24
door tanyamiaaaauw
Uiteindelijk is het allemaal gelukt. Begin vorige week naar Navishop (Nootdorp) gebracht. En na een aantal dagen was alles ingebouwd en werkte ook zelfs de stuurbediening! Er is een interface met dipswitches tussen geplaatst (standje Mito blijkbaar). Alles werkt nu op het stuurwiel m.u.v. de telefoon. Maar dat is geen probleem, het mooie scherm van de AVIC F60DAB is heel duidelijk en makkelijk te bedienen. Heeft ca. 8 maanden gekost, maar ik ben nu wel enorm tevreden met m'n nieuwe audio en navigatie! ;) Wat een opluchting zeg .. eindelijk, eindelijk een navigatie die echt duidelijk is en past in de 21e eeuw. En dito audiosysteem, met supergeluid uit de nieuwe boxen (met dubbele demping in de deuren, dus ook geen resonantie). En sja, m'n nieuwe dashboard mocht wat moeite kosten, maar die ziet er ook perfect uit ;)

Het enige dat nu overblijft, is een knipperende km-tellerstand... Ik ben er vandaag nog even mee naar Savali geweest en een nieuwe proxy-uitlijning laten doen. Maar dat mocht niet baten. Het went wel enigszins, maar toch is het wel een beetje storend.
Is er iemand die weet hoe dit toch nog te verhelpen is?

RE: Vervanging instantnav door 2DIN + behoud van stuurbedien

Geplaatst: zo aug 17, 2014 11:44
door jwq
waarschijnlijk zat er Blue & me op..... Wanneer je dit verwijderd, ziet de bodycomputer dit en krijg je inderdaad het probleem van knipperende km-teller, waarmee de bodycomputer aangeeft dat er een apparaat op de CAN bus niet werkt/ontbreekt.
Pioneer heeft hier een oplossing voor, waarbij je de blue & me unit aangesloten kan laten op de CAN bus, buiten gebruik. Zie
http://www.pioneer.eu/eur/products/car_ ... /page.html

Je bent dan van de knipperende teller af ......

RE: Vervanging instantnav door 2DIN + behoud van stuurbedien

Geplaatst: zo aug 17, 2014 13:13
door tanyamiaaaauw
Super! Thx, ga ik gelijk mee aan de slag met Navishop ;)

Re: Vervanging instantnav door 2DIN + behoud van stuurbedien

Geplaatst: zo sep 14, 2014 16:29
door tanyamiaaaauw
Ok dan, ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen! Geen knipperende km-standen meer ;) Maar niet met die tussenkabel. Want die werkt niet voor de Giullietta. Er was geen aansluitpunt meer om de kabel naar door te lussen. Heel misschien is dat verdwenen toen men mijn originele Satnav-scherm vervangen heeft door een standaard dashboardklepkastje. Maar goed, die optie werkte dus niet.

Wat wel werkte:
Bij Navishop hebben ze de hulp ingeroepen van Auto Romeo, die daar vlakbij zit. Die hebben de (body)software opnieuw geïnstalleerd en een hernieuwde proxy uitlijning gedaan. Daardoor heb ik dus niet meer de software erin zitten van een Giulietta met satnav, maar eentje zonder. En tevens is er daardoor ook geen 'conflict' meer met aanwezige systemen, of dubbele Bluetooth connecties. Zoals ik had, van Blue&Me en die van de Pioneer (gaf ook grappige situaties bij de belknop op het stuur). En nu werk alles als een zonnetje! Geen geknipper en alles 'standaard' ;)

Enige 'nadeel' is, dat ik nu moet wennen aan die achterlijke digitale turbometer in beeld. Ik rijd standaard in de 'D' modus en dan komt dat ding in beeld. Is normaal blijkbaar, maar ik hou daar niet van. Heb liever een apart, analoog metertje, zoals bij de Alfa 159 was. Maar goed, ik ga nog proberen na te vragen of dit in de software aangepast kan worden, zodat ik een normale (rustige) display kan kiezen; die met de dag en datum notatie. Luxe probleempje ;)