Pagina 1 van 3

Lage oliedruk

Geplaatst: za jun 28, 2014 17:40
door LC
De afgelopen dagen ben ik voor het eerst wat langere afstanden gaan rijden met mijn vers gerestaureerde Alfetta. De motor is volledig gereviseerd, lagers, keerringen, zuigers, bussen etc etc.
Ik heb, middels een sandwichplaat tussen blok en filter, een oliekoeler gemonteerd. Wat nu opvalt is dat bij starten de oliedruk prima is, ook stationair. Na een ca 20 km rijden begint de oliedruk steeds verder weg te zakken, de olietemperatuur is dan ca 80 gr (gemeten aan de sandwichplaat). Ik dacht eerst dat het aan de sensor lag, maar een andere sensor geeft precies hetzelfde beeld.
De gebruikte sandwichplaat bevat een ingebouwde thermostaat, Zou het kunnen zijn dat ik de sandwichplaat verkeerd om heb gemonteerd, zodat bij opengaan van de thermostaatklep de olie alleen nog door de koeler gaat (lage weerstand) en niet meer door het filter, zodat de oliedruk te laag wordt?
Wat voor andere oorzaken kunnen er zijn voor een lage oliedruk bij een 'nieuw' cq gereviseerd blok (met koud wel een goede oliedruk, dus in ieder geval een goed werkende pomp)? Overigens is bij de revisie de oliepomp ook vernieuwd... Ik gebruik 10W40 olie.

RE: Lage oliedruk

Geplaatst: za jun 28, 2014 21:21
door Remco 145ts
Hoe ver zakt de oliedruk weg dan want warm is olie dunner en zal dus lagere druk geven.

RE: Lage oliedruk

Geplaatst: za jun 28, 2014 22:12
door LC
Normaliter moet ook bij warme olie de oliedruk bij ca 3000 rpm rond de 40 (Psi?) zijn. Bij stationair mag dit dan tot ca 5 zakken. Bij mij echter zakt ook tijdens het rijden (ca 3000 rpm) de druk geleidelijk weg naar zelfs lager dan 5. Dit is zeker abnormaal. Gemeten met 2 verschillende sensors, ook het aansluitkabeltje gechecked: Bij kortsluiten aan de massa slaat de meter maximaal uit, dus daar lijkt het ook niet aan te liggen.

RE: Lage oliedruk

Geplaatst: za jun 28, 2014 22:33
door LC
Misschien nog een mogelijkheid: Er zitten nieuwe Webers 40DCOE op de motor, niet specifiek voor deze motor besteld. De sproeierbezetting is zonder twijfel op dit moment nog niet juist, de motor loopt ook nog niet lekker, hangt maar matig aan het gas. De bedoeling was eigenlijk om eerst eens 1000 - 1500 km te rijden en dan op een rollenbank de fine-tuning te laten doen. Het zou goed kunnen dat het mengsel nu (veel) te rijk is. Zou het kunnen zijn dat binnen de 300 km die de auto nu heeft gelopen (en gedurende langere tijd stationair draaien) de olie daardoor al zodanig is verdund dat dit het oliedrukprobleem veroorzaakt? ik kan het me niet goed voorstellen, maar misschien kan iemand hier iets over zeggen... :oops:

RE: Lage oliedruk

Geplaatst: za jun 28, 2014 22:55
door DB
Heb je al gemeten met een losse oliedrukmeter? Dat is betrouwbaarder dan de meter in de auto.

RE: Lage oliedruk

Geplaatst: za jun 28, 2014 23:03
door LC
Nog niet, ga ik volgende week proberen op de kop te tikken. Maar het feit dat met twee verschillende sensoren het zelfde patroon te zien is doet me vermoeden dat de oliedruk toch echt wel te laag is.

RE: Lage oliedruk

Geplaatst: za jun 28, 2014 23:16
door DB
De meter kan ook niet helemaal goed zijn. Ik vertrouw de waardes van de meter in de auto nooit zo, ik zie het meer als indicatie. Maar met een goede externe meter ben je er snel genoeg achter. Succes!

RE: Lage oliedruk

Geplaatst: zo jun 29, 2014 11:04
door Jan M
De gebruikte sandwichplaat bevat een ingebouwde thermostaat, Zou het kunnen zijn dat ik de sandwichplaat verkeerd om heb gemonteerd, zodat bij opengaan van de thermostaatklep de olie alleen nog door de koeler gaat (lage weerstand) en niet meer door het filter, zodat de oliedruk te laag wordt?
Oliefilter er af, sandwichplaat er af, oliefilter er weer op en je kunt de koeler uitsluiten, of niet.

RE: Lage oliedruk

Geplaatst: zo jun 29, 2014 13:42
door vV
Is de olie syntheet? Ik vind hem overigens voor een oude alfa blokje aan de dunne kant, zou eerder voor een 15 of 20w 50 gaan.
Mooiste is even inloopolie, en dan vlot inrijden, wel oliekoeler uitsluiten , makkelijker voor wanneer de definitieve erin gaat.
Als hij erg rijk staat loop je wel groter risico op spoelen ook omdat nog niets is ingesleten en je toch al meer ruimte langs de zuigers hebt.
Ik ben zelf niet zo van het voorzichtige langdurig" inrijden" , waarom zou je, spul moet zo snel mogelijk inslijten op elkaar, dus eigenlijk dat traject liever forceren. Maar dat is mijn mening...

Re: RE: Lage oliedruk

Geplaatst: ma jun 30, 2014 19:35
door LC
Is de olie syntheet?
Nee, is een huis-tuin en keuken Selenia 10 W40. Is bedoeld als inloop-olie voor de eerste 1000-1500 km. Alles overwegende denk ik toch dat het probleem ligt bij verdunning van de olie door een veel te rijk lopende motor. Ik ga hem nu wel verversen, en had zelf idd ook al het idee nu een 20W50 te nemen. Voor er verder serieus mee te gaan rijden laat ik de carbs op een rollenbank verder afstellen. Heb je een advies voor een 20W50 inloop-olie? En wat daarna? Synthetisch? Ze zeggen vaak dat dat niet ideaal zou zijn voor oudere cq 'ouderwetsere' motoren. Anderzijds de vorige eigenaar van mijn klassieke Maserati zweerde erbij. Dat blok heeft nu 170 k gedaan zonder revisie en loopt nog prima met een goede oliedruk bij warm stationair op een volsyntheet. Dus??

RE: Lage oliedruk

Geplaatst: ma jun 30, 2014 20:10
door mark156
Ik kan je geen advies geven welke olie een goede inloop-olie is, maar ik wil je wel zeggen dat een normale motorolie niet geschikt is om als een inloopolie te gebruiken. Dit heeft te maken met de toevoegingen die het vuil, dus metaalgruis als je het over inlopen hebt, inkapselen. Als je een gereviseerde motor vult met een normale motorolie en je ververst deze dan als een inloopolie, na 1000-1500km, dan is de motor juist nog niet goed ingelopen; als je een motor hebt gereviseerd en je vult deze af met een normale motorolie, laat die dan ook gewoon zitten gedurende de normale afstand tussen onderhoudsbeurten, zegge 10 á 15.000km. Het gruis van het inlopen is namelijk nodig als een soort polijstmiddel! Maar door de toevoegingen in gewone motorolie is het polijstmiddel dus minder effectief, en duurt het met normale olie langer om een motor te laten inlopen. Anderzijds, beter kun je wel ieder jaar verversen ivm veroudering van de toevoegingen qua leeftijd, dus bij een auto die voor hobby word gebruikt en weinig kilometers maakt op jaarbasis zou dus een échte inloopolie het product van keuze moeten zijn. Nu weet ik ook wel dat dit in de praktijk nauwelijks word toegepast, en zoveel problemen geeft het niet... maar dit stukje is even wat theoretische kennis over motorolieen die ik in mijn voertuigtechnische opleidingen kreeg, wat een ieder daar verder mee doet staat diegene natuurlijk geheel vrij.. maar ik dacht, misschien vind iemand dit behulpzaam, en daarom wilde ik het even delen. Suc6!

RE: Lage oliedruk

Geplaatst: ma jun 30, 2014 20:49
door sebastiaan
Is er olie "bijgekomen", m.a.w. is het oliepijl gestegen? Als dat niet zo is, kan ik me olieverdunning niet zo voorstellen. Ik zou zoals hierboven ook aanbevolen eerst de oliekoeler en sandwichplaat er af halen en dan eens kijken hoe de oliedruk blijft. De moeite van het experiment waard, niet?

Re: RE: Lage oliedruk

Geplaatst: ma jun 30, 2014 21:16
door mark156
Is er olie "bijgekomen", m.a.w. is het oliepijl gestegen? Als dat niet zo is, kan ik me olieverdunning niet zo voorstellen. Ik zou zoals hierboven ook aanbevolen eerst de oliekoeler en sandwichplaat er af halen en dan eens kijken hoe de oliedruk blijft. De moeite van het experiment waard, niet?
Dacht ik eerder ook al aan, echter, je weet niet of er olie verbruikt word? Bovendien, ik begrijp uit het verhaal dat de TS er steeds afstanden mee gereden heeft waarbij de motorolie op temperatuur was; het lijkt mij dan dat de benzine die daar bijgekomen is er alweer uit verdampt is?..

Re: RE: Lage oliedruk

Geplaatst: ma jun 30, 2014 21:37
door sebastiaan
Is er olie "bijgekomen", m.a.w. is het oliepijl gestegen? Als dat niet zo is, kan ik me olieverdunning niet zo voorstellen. Ik zou zoals hierboven ook aanbevolen eerst de oliekoeler en sandwichplaat er af halen en dan eens kijken hoe de oliedruk blijft. De moeite van het experiment waard, niet?
Dacht ik eerder ook al aan, echter, je weet niet of er olie verbruikt word? Bovendien, ik begrijp uit het verhaal dat de TS er steeds afstanden mee gereden heeft waarbij de motorolie op temperatuur was; het lijkt mij dan dat de benzine die daar bijgekomen is er alweer uit verdampt is?..
Als dat zo is, zal de olie ook niet dunner zijn ;-) Een gedeelte van de benzine die eventueel in de olie terecht gekomen kan zijn (ik geloof er hier eerlijk gezegd niet zo in) verdampt wel bij de 80 graden olietemperatuur die hier genoemd wordt, een ander ("zwaarder") gedeelte blijft achter.

Maar ach, voor die paar euro olie kun je ook olieverdunning maar uitgesloten hebben. Ben je ook meteen van het slijpsel van het inlopen af.

RE: Lage oliedruk

Geplaatst: di jul 01, 2014 20:06
door @lfa@lgra
Als de meter iets uitslaan is er sprake van oliedruk. Laat je niet goedmaken door het metertje, daar klopt vaak geen barst van. Monteren een olie druk schakelaar. Je hebt dan een prima bewaking. Als je blok bloedheetbis en het lampje nog niet brandt weet je vrijwelmzeker dat de druk ok is.
Wil je de echte waarden weten, schreef daalde sensoren eruit en monteren opmdeze aansluiting tijdelijk een lossen oliedrukmeter. Pas dan weet je of jouw meter je voor de gek houdt. Gewoon lekker rijden en niet meer op die meter letten is het beste voor je gemoedsrust.