Pagina 1 van 1

hydraulische koppeling op oud onderblok met hangend filter

Geplaatst: do jul 17, 2014 06:55
door giulialex
Versnellingsbak met Hydraulische koppeling op oud type onderblok met hangend filter van de 105 serie?


Ik wil een versnellingsbak met hydraulische koppeling op een oud type 1600 onderblok (hangend oliefilter) monteren.

Proefmontage op het lege onderblok past, de pasbussen en boutgaten van het belhouse komen overeen met het onderblok.

Zag in de gauwigheid dat het belhouse bij het afdekplaatje van de carterontluchting op de achterkant van het onderblok aandacht nodig heeft (wellicht vriesplaatje gebruiken i.p.v. standaard afdekplaatje, dit lijkt me geen onoverkomelijk probleem. Draadeinden moet ik nog op maat maken, eventuele lengteverschillen is ook geen issue.



Heeft iemand ervaring hiermee en zijn er tips en aandachtspunten?

RE: hydraulische koppeling op oud onderblok met hangend filt

Geplaatst: do jul 17, 2014 22:26
door paul
Denk ook aan het vliegwiel: van een mechanische koppeling kan het vliegwiel een kleinere doorsnede hebben. Volgens mij kan de dikkere pasplaat tussen het bellhouse en onderblok achterwege blijven en kun je volstaan met de dunnere versie (icm het juiste vliegwiel).

RE: hydraulische koppeling op oud onderblok met hangend filt

Geplaatst: vr jul 18, 2014 07:45
door giulialex
Bij verschillen in vliegwiel had ik helemaal nog niet stilgestaan..... Ik heb namelijk een zesbouts alfetta krukas en een ' 2 liter' vliegwiel voor het opbouwen van het blok. Daarmee komt de startmotor in ieder geval ook op de juiste plek bij de nieuwe bak.

Ik was van plan eerst te passen met de standaard (dunne?) spacer (1mm ca.) die bij de hydraulische bakken wordt gehanteerd. Dit om te controleren of de ingaande as van de bak mooi in de krukas valt.

RE: hydraulische koppeling op oud onderblok met hangend filt

Geplaatst: vr jul 18, 2014 21:41
door paul
Gaat goed zo. Tel wel het aantal tanden van het vliegwiel (uit het hoofd 130 stuks) voor de combinatie met het aantal tanden van de startmotor (8 of 9 tands). 8 tands is voor <130 tands vliegwiel.