Binnenkort wil ik beginnen met het demonteren van mijn kop, alleen ik zou niet weten hoe!
Heeft iemand iets van een nederlandse beschrijving?
* Kop demontage,
* De nodige kleppen vervangen
* Op tijd zetten
* Aanhaalmomenten
* etc etc
Des te meer uitdagingOnder 'Engine 01' (document van 159 pagina's) staat hoe de cilinderkop en alle onderdelen daarmee annex gemonteerd zijn en hoe je ze moet uitbouwen en weer inbouwen/afstellen. Wat heel veel mensen vergeten is dat het werken aan een auto een vak is dat je moet leren. Een cilinderkop uit- en inbouwen en daaraan reparaties uitvoeren (kleppen er uit en er weer in, beoordelen of de kleppen nog goed zijn, klepgeleiders vervangen, klepzittingen frezen en kleppen daarop inslijpen, enz.) is in principe werk voor een 2e monteur (dat is 80% van de monteurs die in een garagebedrijf werken) met de nodige ervaring of een 1e monteur. Overigens werkt de 2e monteur altijd onder toezicht van de 1e monteur.
En dan nog kan het mis gaan. Afgelopen weekend sprak ik tijdens de Gamma Racing Day de wereldkampioen Skoda-monteur (dat is dus allemaal Volkswagen inclusief het 4x per jaar volgen van trainingen in Leusden). De man in kwestie kreeg een 2.0 liter Golf met TFSI- motor voorgeschoteld (benzinemotor met turbo). De turbo was overleden en moest worden vervangen. Alleen had de bewuste monteur (plaatsvervangend werkplaatschef) twee stukjes restant turboschoep over het hoofd gezien bij de interkoeler. Die zijn tijdens het draaien van de motor weer hun eigen weg gegaan: tot in de verbrandingsruimte. Schade: een nieuwe motor van ongeveer 10.000,- euro.
Met andere woorden een werkplaatshandboek is mooi; stapsgewijze de- en montagebeschrijvingen ook, maar je moet het 'handwerk' kennen. Dus niet alleen kennis, maar ook de vaardigheden. In ieder geval succes.
www.atteroskam.nl
Oh ja, voordat ik het vergeet! Heb je de beschikking over meetmateriaal (schuifmaat, micrometers), klepverentang, momentsleutel, enz.?
Dat zijn de berichten! Nu weet ik alleen niet wat je bedoeld met Imal. Als ik het goed begrijp is een extra busje WD-40 en een gasbrander niet overdrevenGewoon doen. In het ergste geval kom je er niet uit en moet je cilinderkop alsnog ter revisie wegbrengen. Al doende leert men. Ik heb zelf ook mijn cilinderkop van mijn giulietta 2.0 vervangen met de haynes manual. Nu deze kop was overleden, heb ik hem destijds vervangen door een andere kant en klare kop. Ben niet aan kleppen e.d.begonnen, alleen de nokkenassen overgezet.
Kop kan overigens wel een beetje of idioot vast zitten. Imal is je vriend.
En herinner als dan weer een boutje afbreekt: it doesn't hate you, it's just an Alfa Romeo. (Clarkson)
Heb je een fotoKlepverentang? Gewoon een oude lijmtang waar je een stukje pijp op hecht en daar weer een gat ik slijpt.
Dan met zo een handige "antenne-met-magneet tool" een beetje vissen![]()
Doe het al jaren zo en gaat perfect!