Pagina 1 van 2

Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: zo aug 10, 2014 20:59
door Brera01
Binnenkort ga ik een Alfa GT 2.0 JTS kopen. Sinds mijn eerste Alfa, een 33 1.3, ben ik gebeten door de slang op het logo, dus ben ik tot op heden het merk trouw gebleven.
Nu lees ik op het forum dat de JTS motor een wat hoger olieverbruik heeft en dat daarvoor of een ander soort olie, Castrol 10W60, of een motorrevisie aanbevolen wordt.
Het laatste gaat mij wat te ver, maar de garage waar ik de GT ga kopen is bereid de olie te vervangen door de Castrol.
Een collega van mij rijdt in een GT uit 2005 met bijna 2 ton op de teller en hij moet iedere 3000 km een liter bijvullen, dat vind ik eigenlijk heel acceptabel.
Voor ik besmet raakte met het Alfa virus, had ik een BMW 520, en die lustte heel wat meer olie :)
Tijdens de proefrit met de GT, die uitstekend beviel, viel het me wel op dat de auto wat zoekende is naar het juiste spoor op de rechterbaan, kan dat komen door de bandenspanning die wellicht iets te laag was?
Mijn 155 2.0 TS had daar ook wat last van en verhoging naar 2.3 bar was de oplossing toen.
De GT staat op 18" velgen met 225/40 Michelin banden, heeft 87.000 gelopen, 5 bak (GEEN SELESPEED).
Mijn vraag aan alle GT bezitters, stuur mij alle info die jullie hebben over de GT, alles waar ik op moet letten, hoe ik het beste de auto in optima forma kan houden en wat al niet meer.
Een vriend van mij had tot voor kort een Spider 3.2, waarvoor hij nog een set winterbanden op lichtmetaal heeft liggen in zijn schuur, passen deze ook onder de GT?

Vast bedankt :roll:

Historie: Alfa 33 1.3, 33 1.5, 155 2.0 TS, en nu een 146 1.6 TS

RE: Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: ma aug 11, 2014 11:35
door __1337__
Als het een 916 3.2 was zullen de wielen passen. Als het een brera spider 3.2 was zullen de wielen niet passen..

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: di okt 28, 2014 23:44
door Brera01
Inmiddels de GT 5 weken in bezit. Inderdaad pasten de velgen van de Spider niet onder de GT. Nieuwe LM velgen gekocht met Michelin Alpin winterbanden in de maat 225/45 17. Zomerbanden zijn ook Michelin in de maat 225/40 18, dus rol omtrek vrijwel gelijk. Met de herfstvakantie met mijn dochters naar Milaan geweest wat voor mij de kans was om deze grandioze auto door en door te leren kennen. Autobahn was heerlijk cruisen met af en toe 225 op de teller (volgens TomTom 218). Helaas, of juist gelukkig, had ik de TomTom op de terugweg op kortste route ingesteld in plaats van snelste. Dit voerde ons over de Splügenpas, 1001 haarspeldbochten, soms geen meter zicht door de stuifsneeuw, beijzelde en besneeuwde wegen net zo breed als de auto. Maar de GT hield zich goed onder deze omstandigheden. Draaicirkel in deze krappe bochten was wel wat aan de ruime kant, maar tractie altijd ruim voor handen. De Michelin Alpin's verloren nooit grip en terwijl ik druk aan het sturen was, knden mijn dochters genieten van de schitterende Alpen boven de boomgrens. Hou je van lekker sturen dan is deze pas een must :D
Over 2500 kilometer nu een verbruik van 1:11,5 met een gemiddelde van 103 km/h inclusief de passen. Mijn GT blijkt een chiptuning ondergaan te hebben waardoor ik wat meer pk's en koppel zou hebben. Na 4000 km totaal gereden geen drupje olieverbruik. Kortom, heerlijke auto, comfortabel, ruim genoeg voor ons drietjes, voldoende kofferbak en snel genoeg voor de atobahn. Daarnaast, je ziet ze maar zelden terwijl het zo'n schoonheid is :P

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: wo okt 29, 2014 09:32
door rutgerdow
Als je echt liefhebber bent, en een aantal jaartjes wilt blijven rijden in zo'n prachtige GT, dan
zou ik zeker een revisie doen mbt het olie verbruik.
Vraag maar ff na bij H&S corse lelystad ofzo.

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: wo okt 29, 2014 09:53
door Zaagauto
Gezien het gemeten olieverbruik zou ik zeker geen revisie overwegen... :wink:

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: wo okt 29, 2014 11:44
door Seliquella
Gezien het bouwjaar zou een zuigermodificatie in ieder geval niets uithalen, omdat dat al af fabriek reeds is uitgevoerd (oorzaak van het probleem van een olieverbruikende JTS). Waarschijnlijk is de motor gewoon vervuild tgv veel korte stukken met black sludge en verlakking van de olie als gevolg. Een spoeling is te overwegen om de zaak enigszinds schoon te krijgen en daarna een goede synthetische olie erin. Veel lange stukken met hoge olie temperatuur 90C+ komt de reinigende werking van de olie ten goede. Indien veel korte stukken, olie niet langer als 10k erin laten zitten.

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: wo okt 29, 2014 11:50
door Zaagauto
Waar hebben jullie het in godesnaam allemaal over? Vervuild? Olieverbruik???

Dit zegt de gelukkig eigenaar:
Na 4000 km totaal gereden geen drupje olieverbruik.
Misschien toch wel handig om dat te lezen voordat er uit de losse pols revisie en spoeling aangeraden wordt...

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: wo okt 29, 2014 11:53
door @PM
Kennelijk zijn Rutger en Seliquella van mening dat er iets grondig mis is als er géén olie wordt verbruikt :mrgreen:

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: wo okt 29, 2014 11:57
door Zaagauto
Dan weet ik nu waar je NIET moeten laten reviseren... :jumping:
(Nee, is geen hetze... heb geen ervaringen met geoemd bedrijf... het is gewoon eerlijke eenvoudige logica...)

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: wo okt 29, 2014 12:00
door dibro
Kennelijk zijn Rutger en Seliquella van mening dat er iets grondig mis is als er géén olie wordt verbruikt :mrgreen:
Dat was vroeger, lang geleden :mrgreen:

Ontipic zou ik als TS wel eventjes mijn "onderschrift" aanpassen :wink:

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: wo okt 29, 2014 12:03
door Brera01
Deze GT is gekocht met 86000 op de teller, heeft bij de garage een volledige beurt ondergaan voor aflevering en de olie is toen op mijn verzoek (op aanraden van meerdere van jullie) vervangen door Castrol 10W40. Iedere 1000 km heb ik oliepeil gecheckt en de olie ziet er mooi schoon uit en het peil blijft gelijk. Dus een revisie lijkt me idd niet echt nodig.
Kennelijk zijn Rutger en Seliquella van mening dat er iets grondig mis is als er géén olie wordt verbruikt :mrgreen:

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: wo okt 29, 2014 13:12
door Seliquella
Haha ik had weer eens met mijn soep oog gelezen, het ging om een auto van zijn collega die 1:3000 verbruikt. Nou dan is het gegeven advies aan hem gericht. :jumping:

Het zou in de lijn der verwachting liggen dat een JTS van 2005 (> mei 2003) zowiezo niets zou moeten verbruiken.
Eerste 4000km zegt overigens niet veel (ervaringsdeskundige :D ), die van mij begon vanaf 4000km juist te verbruiken. De olie werd te dun en degradeerde toen heel rap, met uiteindelijk 1:500km tot gevolg. Na oliewissel was het weer even enige tijd goed. Advies voor het interval van 10k bij veel korte ritten blijft van kracht.

Na modificatie geen druppel meer verbruikt, ik rij overigens met 10W60.

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: wo okt 29, 2014 15:21
door rutgerdow
Ik heb ook niet goed genoeg gelezen zie ik nu.
Dan stel ik mijn advies bij: niet reviseren :oops:

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: wo okt 29, 2014 16:48
door Brera01
Ben een beetje in de war geraakt. Het ene lid adviseert 10W40 olie, het andere zweert bij 10W60.
Ik ben stapelgek op deze GT en wil niets dan het beste voor haar. Inmiddels ook wat spulletjes gekocht voor haar cosmetica in de vorm van een compleet pakket van Sonax met carnaubawas, softcleaner om de oude was te verwijderen, leeronderhoud set en velgenreiniger. Overweeg ook de aanschaf van de blackline grill en spiegelkappen omdat deze beter staan met de anthracietgrijze lak. Deze GT is een schoonheid en ik wil haar vertroetelen als een mooie vrouw. Dus graag wat tips om deze bella donna in optima forma te houden. :blue_cool:

Re: Alfa GT 2.0 JTS 2008

Geplaatst: wo okt 29, 2014 18:52
door LENZ
Ik lees het wel vaker dat de jts vanaf een bepaald bouwjaar geen olie meer zou verbruiken door een modificatie van alfa, maar ik heb er genoeg gezien van na 2005 t/m 2008 die net zoveel verbruiken als de zogenaamde niet gemodificeerde jts'en.
Ook heb ik in mijn dealer tijd meerdere late jts' onder garantie gemodificeerd. Er zal rond 2005 best wel een ander onderdeelnummer zijn gekomen voor een zuigerveer of zuiger, maar dat heeft echt niet voor een oplossing gezorgd.
Ben dan wel heel benieuwd wat die zogenaamde fabrieksmodificatie inhoudt.
De jongste gt die ik in onderhoud heb (2008) gaat nu met 40.000km ook al aardig naar de 1 liter op 1500km.
10W60 wordt overigens door alfa romeo voorgeschreven.