Pagina 1 van 1

Benzine probleem AR75 IE

Geplaatst: vr sep 12, 2014 17:43
door Alexander92
Hallo Allemaal,

Ik heb een probleem met mijn AR 75 uit '92. Het gaat om een 1.8 IE motor.
De auto wil niet starten, geen benzine in de rail.

Nadat de auto gespoten en gerestaureerd is, heb ik de auto voor het eerst weer gestart(na 2 maanden). De tank is vervangen, daardoor zat er een kleine hoeveelheid benzine in de tank. Op weg naar het tankstation viel de auto uit, waarna ie niet meer wilde starten.

Het volgende heb ik al onderzocht;
-Brandstof pomp in de tank werkt, krijgt 12V en voert keurig benzine aan.
-Het filter loopt netjes door
-De brandstof opvoerpomp onder de auto werkt, alleen de aansturing van deze pomp niet.

Als ik de opvoerpomp er tussenuit haal, en de slangen doorverbindt, krijg ik netjes brandstof vooraan bij de rail. Alleen te weinig druk. De leidingen zitten dus niet verstopt.

Zet ik de pomp er weer tussen, en pak ik een losse accu-pack, sluit ik hem aan met 12V, en probeer ik te starten, krijg ik alsnog geen brandstof vooraan de motor.
Dat is vreemd, gezien de pomp, los in een bakje benzine wel netjes werkt.

Kan iemand mij vertellen, welke relais deze brandstofpomp aanstuurt? Of waar ik dit kan vinden?

Ik heb de schema's opgezocht bij alfaregister, hier staat echter alleen de versie van carburateurs op. Helaas niet die van een injectie motor.

Iemand een idee?

Re: Benzine probleem AR75 IE

Geplaatst: vr sep 12, 2014 18:34
door brolli21
Als je alles weer in elkaar zet als origineel,de auto op contact zet,en dan vervolgens de klep van de luchtweger open duwt(luchtfilter even uit elkaar) dan zou de pomp moeten gaan draaien.

Re: Benzine probleem AR75 IE

Geplaatst: vr sep 12, 2014 18:57
door Alexander92
Oke, ga ik proberen. Heb je het dan over de pomp in de tank, of onder de auto?

Misschien nog meer tips?

Re: Benzine probleem AR75 IE

Geplaatst: vr sep 12, 2014 19:59
door DB
Zit er wellicht een breuk in de draad naar de pomp onder de auto ? Dat was bij mijn 75 (ook een 1.8 ie) het geval. De breuk zat in de kabel onder de achterbank.

ANWB heeft toen een draad gemaakt van de aansluiting van de achterruitverwarming (aan de linker kant, bestuurderskant dus) naar de draad van de pomp en onder de achterbank met elkaar verbonden. Knopje op het dashboard voor de achterruitverwarming werd zo de aan- en uitknop voor de pomp. Ik weet niet meer hoe de ANWB de precieze plek van de breuk heeft gevonden, maar dat zal niet zo moeilijk zijn.

Het relais voor de benzinepomp zit volgens mijn instructieboekje aan de rechterkant van het schutbord onder de motorkap, dus bij het expansievat van het koelsysteem. Daar zitten 4 relais, de meest linker is van de benzinepomp (als je voor de auto staat en naar de achterkant kijkt, het relais het dichtst bij het expansievat dus). Ik heb wel een Franse 75 en die verschilt op details van Nederlandse versies, dus bij de jouwe is het misschien anders.

Succes,
DB

Re: Benzine probleem AR75 IE

Geplaatst: vr sep 12, 2014 23:23
door Zaagauto
Heb je wel vonk?

Indien ook niet... Zoeken naar de fameuze roze draad zoals ik recentelijk heb mogen ervaren...

Re: Benzine probleem AR75 IE

Geplaatst: za sep 13, 2014 07:03
door Rob75
Via http://www.alfa75.info" onclick="window.open(this.href);return false; zijn er manuals beschikbaar ook voor de 1.8ie. Dit is een supplement met daarin de specifieke zaken voor de toen nieuwe 1.8ie.

Als de pomp geen spanning krijgt is het relais zoals beschreven onder de motorkap de eerste verdachte. Daarnaast zou het kunnen dat de leidingen op de drukregelaar verkeerd zitten.

Wat me niet duidelijk wordt in je verhaal is of de pomp met een aparte voeding wel draait en brandstof levert. Snelle controle is door de pomp gewoon aan te zetten met een aparte accu (of draad van de accu) en dan te zien of er druk komt.
De benzine moet met ongeveer 3 bar bij de regelaar aankomen onder de motorkap. Als je de leiding los haalt voor controle is dat een flinke straal die eruit komt.

Succes,
Rob

Re: Benzine probleem AR75 IE

Geplaatst: za sep 13, 2014 11:00
door Alexander92
Bedankt voor ieders reactie!

Ik heb inderdaad geen spanning op de pomp onder de auto, ik zal inderdaad eens gaan kijken naar dat relais.

Bedankt voor die site! Daar zal ik eens gaan neuzen.

Op m'n werk hebben we van die accu-boosters, deze heb ik op de pomp gezet, dus gewoon een losse 12v erop. Pomp gaat dan netjes draaien, alleen als ik dan start, heb ik nog geen benzine uit de leiding bij de regelaar.

Als ik alle leidingen loshaal, en er perslucht opzet, heb ik gewoon een krachtige luchtstraal uit de leiding. Verstopt zit de boel dus niet. Maandag ga ik verder aan de auto, bedankt voor de reacties zover!

Re: Benzine probleem AR75 IE

Geplaatst: za sep 13, 2014 11:57
door boessie
Zo uit het hoofd: zowel de opvoerpomp in de tank als de drukpomp onder de auto worden door hetzelfde relais
aangestuurd. Vermits de opvoerpomp draait moet het relais in orde zijn. Als je geen spanning meet op de pluskabel van de drukpomp (even afkoppelen) dan heb je ofwel een onderbreking in de pluskabel van pomp tot relais. Deze kan je op weerstand uitmeten met een multimeter en een lange kabel. Wat ook nog kan is dat de drukpomp geen of slechte massa heeft waardoor
ze niet draait. Je zegt dat de pomp niets levert terwijl je ze met een accupack hebt aangesloten, dan had je waarschijnlijk
de opvoerpomp vergeten laten mee te draaien waardoor de drukpomp geen benzine aangevoerd krijgt. Drukpompen zijn zeer slecht zelfaanzuigend!

Re: Benzine probleem AR75 IE

Geplaatst: za sep 13, 2014 18:27
door frankalfa
Mijn ervaring is dat i.e. of TSen weinig tot geen last hebben met een weigerachtige opvoerpomp in de tank totdat de tank pakweg 3/4 leeggereden is, auto gaat dan inhouden en bokken bij bochten en op hellingen etc. Vloeistofdruk zal dan te laag worden denk ik?

Grtz,fRank

Re: Benzine probleem AR75 IE

Geplaatst: za sep 13, 2014 22:20
door Frits
Ik weet niet of bij de 75 1.8 IE dit ook het geval is, maar bij de 90 maar bij het voeteneinde van de bijrijder zit mogelijk ook nog een slechte aansluiting.... hier worden wat kabeltjes ´doorverbonden´. Deze kunnen het ook begeven hebben.

Re: Benzine probleem AR75 IE

Geplaatst: ma sep 15, 2014 14:15
door Alexander92
Probleem gevonden!

Het probleem zat 'm in het relais, die geen doorverbinding naar het 3e relais gaf, om spanning te voeren naar de beide pompen.

Bedankt voor het meedenken, vooral met de schema's ben ik ver gekomen!