Pagina 1 van 2
Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: zo sep 21, 2014 13:44
door Jacco.vd.Zaag
Heren,
Ik zit met een vraag. Zit een beetje informatie op te doen over de 24 kleppers. Het viel me op dat de beide auto's zoals in de titel vermeld staat hetzelfde blok hebben, omdat het een samenwerking was.
Verbaast me wel het volgende: De Alfa lijkt potenter, met 20 pk meer vermogen. Nu vraag ik me af, waar die 20 pk extra vandaan komt. Zou dat puur aan het motormanagment liggen? In de basis zijn beide blokken hetzelfde, daar is niets anders aan.
Wie o wie kan hier meer over vertellen
Re: Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: zo sep 21, 2014 14:01
door Rainier155
Volgens mij motormanagment in combinatie met dunnere luchtinlaatbuisjes (en wellicht kleiner luchtfilter of ander uitlaat systeem).
Technisch zijn het identieke blokken dacht ik.
Re: Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: zo sep 21, 2014 17:47
door Jacco.vd.Zaag
Oooh, dat zou natuurlijk goed kunnen, dat de Kappa wat geknepen is. Inderdaad, verder zijn het wel dezelfde, op de kleppendeksel na
Re: Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: zo sep 21, 2014 19:38
door Robkg
De hele inlaat (muv de buisjes misschien) is gelijk. Zelfs mijn 2.4 20v heeft eenzelfde inlaattraject. Misschien dat de kat ook wat meer knijpt, iig is de uitlaat ook nagenoeg uitwisselbaar.
Squadra-tuning zou het zo moeten kunnen oplossen wanneer het inderdaad alleen de ECU is.
Re: Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: ma sep 22, 2014 08:33
door __1337__
Heren,
Ik zit met een vraag. Zit een beetje informatie op te doen over de 24 kleppers. Het viel me op dat de beide auto's zoals in de titel vermeld staat hetzelfde blok hebben, omdat het een samenwerking was.
Verbaast me wel het volgende: De Alfa lijkt potenter, met 20 pk meer vermogen. Nu vraag ik me af, waar die 20 pk extra vandaan komt. Zou dat puur aan het motormanagment liggen? In de basis zijn beide blokken hetzelfde, daar is niets anders aan.
Wie o wie kan hier meer over vertellen
Ik zal vanavond eens in ePer kijken of ik verschil in onderdelennummers kan vinden
. Heb je misschien een chassisnummer?
Re: Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: ma sep 22, 2014 11:31
door Jacco.vd.Zaag
Jazeker!
Van de Kappa: 838A
Van de 166: 936
Re: Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: ma sep 22, 2014 11:32
door __1337__
Jazeker!
Van de Kappa: 838A
Van de 166: 936
Dat zijn de typenummers, ik bedoel meer een volwaardig chassisnummer (ZAR936...............).
Re: Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: ma sep 22, 2014 12:34
door hoornstra
Ik heb mijn Kappa in 2008 bij aanschaf voorzien van grotere buizen van een 166 3.0 en laten tunen bij Stefan en dat was zeer goed merkbaar zeker in combinatie met automaat welke dan beter aansluit en minder dode punten heeft.
Re: Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: ma sep 22, 2014 17:24
door Lunatic
pas hier 2 blokken naast elkaar gehad..onderdeel nrs zijn ook hetzelfde
Re: Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: ma sep 22, 2014 19:53
door __1337__
Nou dan hoef ik niet meer te kijken
Re: Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: di sep 23, 2014 19:57
door Lunatic
Volgens mij maak ik nog een fout
kappa blok is eigenlijk gelijk met een 164 ivm de oliepomp/ bdp sensor enz
Re: Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: di sep 23, 2014 19:59
door Robkg
Volgens mij maak ik nog een fout
kappa blok is eigenlijk gelijk met een 164 ivm de oliepomp/ bdp sensor enz
Ligt volgens mij aan het bouwjaar, de Kappa was er al vanaf begin jaren 90, maar vormt in principe de basis voor de 166.
Re: Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: di sep 23, 2014 20:34
door Rob75
Ik heb ooit eens een Kappa op de brug zien staan en kon toen zien dat de bodemplaat eigenlijk een Thema is, ofwel een 164. Dit is in ieder geval heel anders dan een 166.
Dat de motoren technisch gelijk zijn zal grotendeels zo zijn. Het blok zal wel gelijk zijn, maar het lijkt me dat de verschillen voornamelijk in nokkenassen en aanzuigtraject zit. Dit samen met een gewijzigd motormanagement zal zorgen voor wat lager vermogen maar een prettiger koppelverloop.
Zomaar één op één overzetten lijkt me dan ook niet verstandig.
Het heeft iets weg van de Thema 8.32, daar zat ook een Ferrari motor in, maar daar was ook wel e.e.a. aan veranderd om deze bruikbaar te maken in de Lancia.
Succes,
Rob
Re: Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: di sep 23, 2014 20:43
door Robkg
Ik heb ooit eens een Kappa op de brug zien staan en kon toen zien dat de bodemplaat eigenlijk een Thema is, ofwel een 164. Dit is in ieder geval heel anders dan een 166.
Dat de motoren technisch gelijk zijn zal grotendeels zo zijn. Het blok zal wel gelijk zijn, maar het lijkt me dat de verschillen voornamelijk in nokkenassen en aanzuigtraject zit. Dit samen met een gewijzigd motormanagement zal zorgen voor wat lager vermogen maar een prettiger koppelverloop.
Zomaar één op één overzetten lijkt me dan ook niet verstandig.
Het heeft iets weg van de Thema 8.32, daar zat ook een Ferrari motor in, maar daar was ook wel e.e.a. aan veranderd om deze bruikbaar te maken in de Lancia.
Succes,
Rob
http://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Kappa" onclick="window.open(this.href);return false;
It shared its platform with the Alfa Romeo 166
Er is maar weinig Thema aan een Kappa, als er al overeenkomsten zijn.
Re: Lancia Kappa/Alfa 166 3.0 V6 24V
Geplaatst: di sep 23, 2014 20:54
door Jacco.vd.Zaag
Thema is voor de Kappa wat de 164 van de 166 is. Beide voorlopers van.
Verder, wat jullie zeggen lijkt mij wel aardig te kloppen dan, motor komt niet in een 166 of een Kappa hoor. Wel ergens anders in. Was wel benieuwd waar motor A dan die 20pk extra vandaan toverde.