Pagina 1 van 1
Remproblemen 146
Geplaatst: wo okt 01, 2014 22:20
door MarcoSprint
Vandaag heb ik met een collega van mij alle remblokken rondom van mijn 146 en de remschijven achter vervangen. Hij heeft dit al verschillende malen gedaan bij andere auto's en het ging ook voorspoedig. Totdat ik een proefrondje ging rijden en ik bijna geen remdruk had. We hebben vervolgens het remvloeistofpotje gecontroleerd en daar zat nog genoeg in. Was wel wat olie uitgekomen bij terugduwen van de remcilinders. Vervolgens hebben we alle remmen stuk voor stuk ontlucht. Maar ook dit helpt niet. De auto remt wel maar slecht, en ik kan het pedaal tot op de bodem intrappen. Zit overigens wel wat weerstand op. Ook lijkt het langer te duren voordat het pedaal weer omhoog komt.
Weet iemand misschien wat dit kan zijn? Alvast bedankt
Re: Remproblemen 146
Geplaatst: do okt 02, 2014 06:51
door Rob75
Omdat je al ontlucht hebt, ga ik even uit dat er geen lucht in het systeem zit.
Het lijkt mij er verdacht veel op dat het stelmechanisme van de handrem niet goed werkt. Daardoor blijven de blokken te ver van de schijf en krijg je dit gedrag.
De zuigers worden achter met een draaiende beweging teruggesteld. Misschien dat een zuiger vast zit?
Succes,
Rob
Re: Remproblemen 146
Geplaatst: do okt 02, 2014 10:06
door MarcoSprint
Ik heb voor maandag afspraak bij de garage gemaakt. Ik hou jullie op de hoogte.
Re: Remproblemen 146
Geplaatst: do okt 02, 2014 12:57
door mark156
LET OP! Ik heb zo'n soort probleem ook wel eens gehad bij een auto van een klant, waarbij bleek dat er een breuk in het canvas van een remslang zat! Als je dan remdruk trapte zag je op de plek van de breuk zo'n mooie ballon op de slang; als dit ballonnetje knapt heb je alleen nog je handrem over (en believe me, dat geeft op snelheid niet veel vertraging!)! Ik zeg niet dat dit het is (dat kan ik hiervandaan ook niet beoordelen), ik wil je alleen waarschuwen dat dit een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn, en zeg dit dus uit veiligheidswege zodat je er rekening mee kunt houden.. be safe!

Re: Remproblemen 146
Geplaatst: do okt 02, 2014 19:25
door MarcoSprint
Dank jullie wel voor jullie wijze woorden. De 146 staat stil tot maandag en maandag rustig aan naar de garage rijden. Jullie horen er van. Garage dacht op voorhand aan lucht in het systeem of defecte hoofdremcilinder.
Re: Remproblemen 146
Geplaatst: do okt 02, 2014 19:25
door Remco 145ts
Met het op druk remmen van de remmen is gok ik de hoofdremcilinder beschadigt waardoor deze inwendig lek is gegaan gebeurt vaker bij oudere auto's.
Vastzittende zuiger van een remklauw geloof ik niet in dan zou het pedaal juist harder moeten zijn en merk je dat al als je de remzuiger terug stelt dat gaat dan niet of nauwelijks.
Re: Remproblemen 146
Geplaatst: do okt 02, 2014 19:43
door MarcoSprint
Zuigers gingen bij eerste slag even zwaar maar daarna konden we ze soepel terug draaien
Re: Remproblemen 146
Geplaatst: do okt 02, 2014 22:11
door PietJan
Dit probleem kan ook optreden als je bij het vervangen van de voorste remblokken de veertjes niet goed terugplaatst. Dan moet je het pedaal diep intrappen (of zelfs pompen) voordat hij begint te remmen.
Mvg. Piet Jan
Re: Remproblemen 146
Geplaatst: vr okt 03, 2014 10:47
door mark156
Wat wellicht ook nog het geval zou kunnen zijn is dat de remzuigers zo ver zijn teruggedrukt dat, toen je de schijven hebt vervangen en de nieuwe blokken gemonteerd, bij het plaatsen van de remklauwen 1 van de blokjes met zijn nokje uit het ''gootje'' is gevallen, of scheef klem zit in dat gootje welke als geleider voor de blokjes dient. In dit geval pers je de voeringdrager volledig krom door de druk van de remzuiger, en omdat dit veert heb je een slap pedaal en weinig remvermogen; je zult dan de remblokjes weer moeten vernieuwen.. (heb dit wel eens meegemaakt, is volgens mij een aandachtspunt/gevaar bij de remklauwen waarbij je de zuiger met gereedschap moet terugdraaien, dus ook bijv. bij 156 achterremmen?.. komt eigenlijk doordat de geleidegootjes van het juk wat aan de smalle kant zijn; remzuiger kun je beter niet verder terugdraaien dan nodig is om net over de nieuwe blokken/schijven te passen..)
Anyway, goed dat je de auto even niet gebruikt en naar de garage brengt, op een brug kun je toch een stuk beter de boel inspecteren dan ''op de stoep''.. Vraag ze anders ook even expliciet om naar de remslangen te kijken, ik zag in je onderschrift dat de wagen toch al weer een jaar of 14 oud is, en remslangen gaan nu eenmaal niet een eeuwigheid mee.. Suc6!
Re: Remproblemen 146
Geplaatst: vr okt 03, 2014 12:04
door Hylke
Mocht je er niet uit komen, heb ik hier nog complete remmerij van een 145 1.8 liggen.
Zelfs 5 minuten voor demontage remde het nog goed (alleen lastig rijden zonder interieur)

Re: Remproblemen 146
Geplaatst: ma okt 06, 2014 19:09
door MarcoSprint
Ik heb de 146 weer terug. Na lang zoeken bleken de remblokken voor verkeerd te zijn. Ik heb ze besteld via een vriend van mij die in een vrachtwagengarage werkt. De door hem bestelde blokken waren niet voorradig, dus had de leverancier op eigen initiatief een ander merk gestuurd. Deze waren echter voor de 146 tot 1999 en die van mij is van 2000. De blokken waren 6mm kleiner waardoor ze licht kantelden en maar klein stukje van het oppervak remde. Het is gelukkig nu opgelost, maar helaas ben ik wel aardig wat eurootjes lichter. Ik ga nog wel proberen het geld van de verkeerde blokken terug te krijgen. In ieder geval bedankt voor julie advies!
Re: Remproblemen 146
Geplaatst: ma okt 06, 2014 21:23
door esvida
remblokken zijn van de 146 van 1997 tot 2002 voor gewoon dezelfde,dus ik denk dat je toch iets heel anders hebt gehad,en je had het met monteren,toch kunnen verglijken met de oude blokken.