Pagina 1 van 2
Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]
Geplaatst: di okt 21, 2014 23:44
door Giorgio
Hey bij het starten op een koude motor lukt het allemaal niet zo goed
Als ik op de start knop duuw duurt het starten dubbel zo lang als normaal.. Ook is er een raar (Gekraak of gepiep) geluid te horen van de motor.
Heb even een filmpje gemaakt
https://youtube.com/watch?v=IZV6h660bBI" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ze snachts in de garage heeft gestaan of ik heb net gereden is er niks aan de hand.
Het gele lampje dat brand is van de abs sensor (vermoedelijk omdat mijn remblokken aan vervanging toe zijn)
Iemand een idee wat die is?
Re: Koude start gaat zeer moeilijk
Geplaatst: wo okt 22, 2014 11:43
door mark156
Hoi Giorgio, ik heb even een paar keer geluisterd naar de opname, en hoewel het wat lastig te horen is door de kwaliteit van het geluid heb ik het idee dat het lijkt alsof de motor niet op alle pitten tegelijk lekker aanslaat.. de slagen klinken ook wat ''hol'', en dit geluid heb ik vaak gehoord nadat bij een grote beurt het brandstoffilter vervangen is, en de brandstofdruk bij het starten niet direct op orde is.. maw, ik krijg het idee dat er iets met de brandstofdruk aan de hand is, alsof deze niet goed word opgebouwd óf dat na het uitzetten van de motor de restdruk heel langzaam daalt als gevolg van een lekkage, hetzij inwendig in de drukregelaar op de galerij danwel uitwendig, bijv. via een wartel van een inspuitleiding om maar iets te noemen...
Ruik je iets van verse dieselolie onder de motorkap? Haal bijv. eens de plastic afdekplaat van de motor eraf, kijk eens of je daar iets aan ziet?.. WAARSCHUWING; het inspuitsysteem van een diesel werkt met bijzonder hoge druk, dus ga AUB niet zelf iets losschroeven óf aandraaien, bij twijfel gewoon naar een dealer-garage, daar hebben ze ook beschikking over service-mededelingen over vaak voorkomende problemen (en dit zijn dingen die nooit worden gepubliceerd...)!! Suc6
(Ohw ja, het geluid wat ik hoor heb ik wel gehoord bij auto's waarvan één of meer van de voorgloeibougies defect waren, maar volgens mij heeft deze motor geen voorgloeibougies meer?..)
Re: Koude start gaat zeer moeilijk
Geplaatst: wo okt 22, 2014 11:45
door Hylke
Slecht starten staan de JTDm's in de 159 wel bekend om. Bij mij is een oplossing door twee keer voor te gloeien. Een oplossing heb ik (nog) niet voor handen.
Vwb de abs-melding, ik kan mij niet voorstellen dat dit met je remblokken te maken heeft. Bij versleten remblokken krijg je doorgaans een rood symbool (vergelijkbaar met te laag remvloeistofniveau en handrem ingeschakeld).
Re: Koude start gaat zeer moeilijk
Geplaatst: wo okt 22, 2014 13:44
door Rik de Reuver
Hey Giorgio & Hylke,
Hier hetzelfde probleem met 159 JTDm.
Sinds ik van m'n monteur hoorde dat de voorgloeibougies veel langer gloeien dan je zou denken (gaan door nadat het gloeispiraaltje in het dashboardinstrument uit gaat om mee te helpen de kop zo snel mogelijk op temperatuur te brengen), wacht ik tegenwoordig wat langer voordat ik de startknop induw: Werkt goed (Waarschijnlijk hetzelfde effect als wat Hylke bereikt met 2x voorgloeien). Echte oplossing ook nog niet kunnen vinden.
Gr. Rik
Re: Koude start gaat zeer moeilijk
Geplaatst: wo okt 22, 2014 18:02
door Hylke
Ik kreeg al de tip om allevier de verstuivers te vervangen. Vind het alleen lastig om te bepalen of dit de oplossing gaat bieden. En ik voel er weinig voor om lukraak geld stuk te slaan op "onzekerheden".
Re: Koude start gaat zeer moeilijk
Geplaatst: wo okt 22, 2014 18:58
door Rob75
Niet zomaar verstuivers vervangen.
Wat een paar stappen zijn om te doen:
- lektest uitvoeren op de verstuivers
- compressie controleren
- gloeibougies testen
- brandstofdruk(ken) controleren.
Bij alle topics over de JTD komen deze punten steeds naar voren en leiden vaak tot de oplossing.
Succes,
Rob
Re: Koude start gaat zeer moeilijk
Geplaatst: wo okt 22, 2014 20:58
door mark156
Ik heb net nog eens even zitten lezen op het AMT-forum, en hier heb ik nog iets gelezen waar je wellicht iets aan hebt.. het zou ook een verklaring kunnen zijn voor de foutmelding die je van het ABS krijgt, die vervolgens verdwijnt, dit kan met voedingsspanning te maken hebben.. het valt mij ook ineens op dat het lijkt alsof de accu niet helemaal lekker vol is.. terwijl de accu waarschijnlijk, maar laat hem anders even voor de zekerheid doormeten, gewoon in goede staat is. Nu las ik dus op het AMT-forum onder andere over het volgende probleem, veroorzaakt door de startknop; nu begrijp ik van het verhaaltje wat ik hieronder heb geknipt en geplakt niet helemaal waarom ze dit zo hebben opgelost, maar misschien is het de moeite waard om te onderzoeken bij div. 159 JTD? Bij deze verhaal over startknop, als reactie op een vraag;
''Alfa 159 1.9 JTDM 8V: Soms moeilijk sloom starten Soms niet (snelheid). Dit bleek uiteindelijk aan een te laag starttoerental te liggen doordat er een te zwakke spanning stond op het startrelais vanaf de startknop. Opgelost door met een standaard relais de zwakke startstroom te gebruiken om een sterke startstroom vanaf de accu te schakelen.''
Ook kwam ik iets tegen over een service-mededeling, betreffende slecht starten van 159 JTD, waarbij 3 hoofdrelais vervangen dienen te worden;
''1 technisch bulletin over de klacht niet aanslaan gevonden voor types tot 10e maand 2006. Waar 3 relais met onderdeelnummer 46520422 , van motor regeling, brandstofpomp, en koelvin vervangen dienen te worden. Ze zitten in de zekeringkast/relaishouder in motorruimte. Zullen wel wat slechte series tussen hebben gezeten anders maken ze er geen technische service bulletin over.
Edit, ze zouden op plaats 8,9, en 10 zitten.''
En een link naar dit forum, zit best wel wat interessant leesvoer tussen...
http://www.amtgarageforum.nl/
Re: Koude start gaat zeer moeilijk
Geplaatst: wo okt 22, 2014 21:54
door Performa
Dit bleek uiteindelijk aan een te laag starttoerental te liggen doordat er een te zwakke spanning stond op het startrelais vanaf de startknop. Opgelost door met een standaard relais de zwakke startstroom te gebruiken om een sterke startstroom vanaf de accu te schakelen.''''
Als ik dit lees dan hebben ze bij alfa echt nog niet veel geleerd ...
Re: Koude start gaat zeer moeilijk
Geplaatst: vr okt 24, 2014 13:03
door Hylke
Hey Giorgio & Hylke,
Hier hetzelfde probleem met 159 JTDm.
Sinds ik van m'n monteur hoorde dat de voorgloeibougies veel langer gloeien dan je zou denken (gaan door nadat het gloeispiraaltje in het dashboardinstrument uit gaat om mee te helpen de kop zo snel mogelijk op temperatuur te brengen), wacht ik tegenwoordig wat langer voordat ik de startknop induw: Werkt goed (Waarschijnlijk hetzelfde effect als wat Hylke bereikt met 2x voorgloeien). Echte oplossing ook nog niet kunnen vinden.
Gr. Rik
Dank voor de tip Rik, ik wacht nu tot het "gezoem" afgelopen is, en inderdaad, starten alsof er niets aan de hand is.
Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]
Geplaatst: vr okt 24, 2014 16:25
door frankalfa
Defecte gloeibougie bij een 159 (althans bij de mijne, 2009 2.4) wordt aangegeven, 'voorgloeisysteem niet beschikbaar' oid komt er in de display te staan.
Slecht aanslaan heb ik trouwens nog nooit gehad, ook niet in winterse omstandigheden. Wel wacht ik altijd tot t lampje uit gaat alvorens te starten.
Schijnbaar zal een 159 met defecte gloeibougies ook niet aanslaan in koude condities (ook al zou dat wel kunnen) waar een vergelijkbare 156 jtd met kapotte gloeiers dit wel gewoon deed.
Zou (internetwijsheid
) te maken hebben met emissie eisen waar bij de 159 de mogelijkheid om zonder gloeiers aan te slaan geblokkeerd wordt (onvolledige verbranding bij koude motor/roken/roeten etc)
Grtz,fRank
Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]
Geplaatst: vr okt 24, 2014 16:40
door Hylke
Zou het verschil ook nog tussen 1.9 en 2.4 kunnen zitten?
Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]
Geplaatst: vr okt 24, 2014 17:22
door Richard Kremer
Soort gelijke heuvel heb ik met mijn 156 fase 1 jtd.
Start regelmatig niet en dan vooral s'morgens.
Dacht eerst aan de bdp sensor maar dan moet ook tijdens het rijden stil vallen en dat doet ie niet.
Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]
Geplaatst: vr okt 24, 2014 18:51
door frankalfa
Zou het verschil ook nog tussen 1.9 en 2.4 kunnen zitten?
Ja een 2.4 heeft één gloeier meer...
Serieus; mij lijkt een 5c niets meer of minder dan een 4c met een extra pot eraan? Dus qua voorwaarden/motorsturing etc zouden ze wat dat betreft identiek moeten zijn.
Aan de andere kant, t komt uit de laars he...kan zomaar verschil in zitten.
Grtz,fRank
Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]
Geplaatst: za okt 25, 2014 19:49
door zbo67
Hallo beste,
Ook ik ken het probleem en heb er al eens wat van gepost.
Brandstof vooral de shell fuel safe doet wonderen.
Maar kieper eens een tweetal flesjes wyns fuel system en injector cleaner (voor diesel motoren)in de tank.
Ik heb zelf veel getest in samenwerking met de lokale Alfa garage, drukken van brandstof opvoer pomp en drempel drukken zijn uitgelezen en allemaal goed getest.
Mijn voorlopige voorzichtige conclusie is een verstuiver die hangen blijft bij koude motor.
Echter ivm de kwaliteit van huidige brandstof (lees bio brandstof en vocht hierin) ga ik nog geen verstuivers trekken.
ik mieter om de twee tank beurten een flesje boven genoemd in de tank en alleen bij een merk pomp tanken.
Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]
Geplaatst: zo okt 26, 2014 09:48
door Giorgio
Ik hoor verschillende oorzaken voor dat moeilijk aanslaan. Maar hoe komt dat er dat rare geluid uit de motor komt op het moment van aanslaan? Ik heb zelf al gedacht aan een motor steun, vliegwiel of start motor...
Op sommige momenten op een koude motor vliegt ze direct aan, maar dat geluid zit er altijd bij op een koude motor.