Pagina 1 van 2
Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: ma okt 27, 2014 18:17
door Italman
Dit weekendje met de 75 turbo een rondritje gedaan tssn heel wat jong geweld wat tegenwoordig alleen maar Braadworst E30 wil hier op de streek (je kan ze nu oldtimer keuren, dus 1x en dan nooit meer moeten gaan, en massa's onderdelen te vinden en goedkoop snel te maken).
Nu, dat ging goed, mijn turbo eerste serie ziet er niet bepaald snel (en vooral helemaal standaard) uit maar heeft tegenover de jeugd bewezen dat die dat wel is.
1 probleem kwam echter naar boven. Plots werd het rempedaal zacht en moest je dieper en dieper trappen om remkracht te krijgen.
Motorkap open, bleek de remvloeistof zo heet dat die uit het potje liep.
Blijkt nu dat de turbo zo veel hitte geeft dat je na langere tijd ook de hoofdrempomp heet krijgt, want van de wielen kwam het niet. Op het binnenspatbord, de luchtfilterbak etc... kon je je hand niet meer leggen.
Alles laten afkoelen en de alfa reed weer perfect (en voorzichtig naar huis
Ongetwijfeld moeten nog sportievelingen dit fenomeen gehad hebben,
wat zijn jullie oplossingen hiervoor?
Ergens oude motorkap kopen en een delta integrale stijl gatenkaas van maken met bijhorende koude lucht-ducts naar de pomp?
Blauwe ATE racing fluid zit er al in.
Groeten!
Re: Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: ma okt 27, 2014 18:46
door Rob75
Het zal misschien een open deur zijn, maar het staat me bij dat er een hitteschild bestaat (standaard of after-market?) dat tussen turbo en hoofdremcilinder zit. Dit zorgt voor afscherming en afvoer van de turbo hitte.
Groet,
Rob
Re: Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: ma okt 27, 2014 18:47
door aralfa
Even een plaatje ertussen fabriceren zodat de warmte niet door kan stralen
Re: Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: ma okt 27, 2014 18:54
door mark156
Het zal misschien een open deur zijn, maar het staat me bij dat er een hitteschild bestaat (standaard of after-market?) dat tussen turbo en hoofdremcilinder zit. Dit zorgt voor afscherming en afvoer van de turbo hitte.
Groet,
Rob
Klopt, hoort een hitteschild te zitten, zie foto..
Re: Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: ma okt 27, 2014 19:05
door Zaagauto
n'evo ?????????
Re: Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: ma okt 27, 2014 19:32
door AlfettaOwner
n'evo met hitteschild
maar ben er wel benieuwd naar...heb je geen hitteschild ?
dr hoort ook nog een klein schild te zitten over rubbers van de schokdemper....
en niet minder belangrijk over je stuur tandheugeldinges
Re: Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: ma okt 27, 2014 19:49
door Zaagauto
Je stuurtandheugelwormwieldingeskoelgeval heb ik nog niet kunnen ontwaren bij mij maar de andere zaken zijn op het plaatje wel redelijk zichtbaar... maar aangezien ik nog steeds bezig ben met de cursus "Leer uw Toerrrbo kennen" zegt dat allemaal nog weinig...
1 - Bovenste schokdemperbevestiging
2 - HRC
3 - Schutbord
4 - Motorkap
Er zullen er vast nog meer zijn....
Re: Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: ma okt 27, 2014 20:03
door AlfettaOwner
Nope dat was het
Re: Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: ma okt 27, 2014 20:12
door brolli21
Bij mijn turbo heb ik zelfs bij volle polle op het circuit geen problemen met mn remmen meer sinds ik de remvloeistof vervangen heb voor Ate Blue Racing remvloeistof,dat is een dot4 met een hoger kookpunt.
Re: Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: ma okt 27, 2014 21:40
door Italman
Ik heb alle 4 de hitteschilden zitten zoals op de foto hierboven. Geen idee hoe ik het voor elkaar heb gekregen. Mss heb je op circuit wat meer rijwind. Dit was meer een rondrit met veel korte acceleraties en weinig "ventilerende" stukken op snelheid... Aan de turbozijde vh motorcompartiment kon je werkelijk niets meer aanraken wegens poepheet. Aan de wielen viel het goed mee, zou het ook sterk vinden dat je olie van de klauw tot je HRC zou koken... koelwater en olietemperatuur waren perfect. Vreemd vreemd vreemd...
Re: Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: di okt 28, 2014 10:20
door mark156
Maar ff over een andere boeg, wanneer is die remvloeistof erin gegaan bij jouw auto? En weet je zeker dat het reservoir voldoende luchtdicht is? Kan wel remvloeistof zijn voor zware toepassingen zoals circuit, maar dat zegt nog niets over de kwaliteit van de remvloeistof zoals deze nu in het potje zit, zou je eigenlijk ook even moeten testen op kookpunt... meeste garages hebben hier een apparaatje voor.. voor hetzelfde geld zit er, bijv. doordat de dop niet goed afsluit, al wel heel veel vocht in jouw remvloeistof, en dat verlaagt het kookpunt best wel dramatisch...
Re: Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: di okt 28, 2014 23:00
door Norman
Ik heb alle 4 de hitteschilden zitten zoals op de foto hierboven. Geen idee hoe ik het voor elkaar heb gekregen. Mss heb je op circuit wat meer rijwind. Dit was meer een rondrit met veel korte acceleraties en weinig "ventilerende" stukken op snelheid... Aan de turbozijde vh motorcompartiment kon je werkelijk niets meer aanraken wegens poepheet. Aan de wielen viel het goed mee, zou het ook sterk vinden dat je olie van de klauw tot je HRC zou koken... koelwater en olietemperatuur waren perfect. Vreemd vreemd vreemd...
een turbo wordt echt heet onder de motorkap, toen ik nog in NL woonde kwam er "stoom" af de motorkap wanneer ik stil stond in de regen.
hier op Curacao waar het standaard 30 graden is heb ik nog nooit problemen gehad met de koeling en de remmen.
Re: Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: do okt 30, 2014 08:09
door Italman
De remvloeistof zit er nu maximum 2 jaar in. Voor het verversen (bij aankoop van de auto) moet ie er wel al lang ingezeten hebben. Mss zat er nog een rest oude remvloeistof in. Heb nochtans de vloeistof doorgestoken tot ze overal helder en blauw uit de nippels kwam. Ga ze alsnog eens volledig verversen en kijken wat het geeft.
Het was ook een 'uitzonderlijk' sportief ritje
Maar dan nog...
We zien wel wat het geeft met vers sap in de leidingen
Re: Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: do okt 30, 2014 09:59
door mark156
2 jaar is normaal gesproken wel het verversingsinterval van remvloeistof.. maar meten is weten, als je even langs een garage rijd waar ze een tester hebben voor remvloeistof weet je gelijk waar je aan toe bent en of de remproblemen mogelijk toe te schrijven zijn aan een verlaagd kookpunt, of dat je het ergens anders moet zoeken zoals in hitte-isolatie. Een 75 turbo word inderdaad knap warm onder de kap, gloeiende spruitstukken en turbinehuizen zijn geen uitzondering.. Je zou de downpipe nog kunnen voorzien van hitte-tape, en ik heb bij diverse autosportwinkels ook wel eens voorgevormde isolatie-kappen gezien voor turbinehuizen, is wellicht ook nog een overweging waard?
Re: Koeling motorruimte 75 turbo
Geplaatst: do okt 30, 2014 17:17
door Italman
Ga ik doen, eerste even de olie checken, maar denk ze sowieso te vervangen. Als ze al gewoon uit het reservoir komt geborreld voorspelt dat weinig goeds.
Zo'n motorsport jasje is niet echt tijds-eigen maar je ze ziet ze idd vaak in de autosport. Het overwegen waard!
Liever dat dan met tjoening gaten in mijn motorkap rond te rijden