Pagina 1 van 2

75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: di nov 04, 2014 23:38
door Sam75
Aangezien ik mij er nu toch wel redelijk begin aan te storen. :roll:
De eerste 3 minuten draait de motor perfect, daarna begint hij in toeren te schommelen en met een tikje aan het gaspedaal zou de motor zelf willen uit vallen.

Zeer lastig als je net het eind van de straat bereikt en moet stoppen aan de lichten...

Vanaf de temperatuurmeter op het dashboard in beweging komt (50graden) draait de motor perfect.

Ook gaat het knipper/storing signaal lampje branden op de Alfa control.
Als ik hem volgens het handboek onder de 1550 t/min hou dan knippert het lampje 2X.
Dit wil zeggen: ---> Maximale verlating van onstekingstiming is bereikt.
(opmerking, De signalering duurt voort tot de storing is verholpen of de brandstofstopschakelaar wordt ingedrukt (gaspedaal geheel loslaten)

Nu ik heb al een aantal onderdelen uitgewisseld en vervangen maar dit mocht niet baten.
Vervangen:
- Koelvloeistof temperatuursensor (nieuw)
- pingelsensor (nieuw, origineel bosch)

Uitgewisseld:
- extra luchtschuif (stationair regelaar gemonteerd op het kleppendeksel)
- stuurdoos rechts aan passagiers voeten. inspuiting / brandstof stuurdoos??
- gasklep positiesensor
- brandstof stop schakelaar (uitgemeten, was oke)

Nog mogelijke onderdelen die ik kan uitwisselen en of vervangen..
- luchtmassameter
- stuurdoos ontsteking onder metalen deksel passagiers voeten
- ???

Ik ben ten einde raad.
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Alvast bedankt.

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: wo nov 05, 2014 17:10
door Rob75
Zo te zien heb je alle elektronische Gremlins al uitgesloten. Misschien dat het tijd wordt te kijken naar mechanische zaken?
Ofwel, verdeler en rotor, bougies en kabels, aanzuigleidingen (vaccuumlekken) en brandstofdruk. Ook overgangsweerstanden die zaken als brandstofpomp en/of ontsteking aansturen zijn nog mogelijk.

Succes,
Rob

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: wo nov 05, 2014 20:00
door Sam75
Zo te zien heb je alle elektronische Gremlins al uitgesloten. Misschien dat het tijd wordt te kijken naar mechanische zaken?
Ofwel, verdeler en rotor, bougies en kabels, aanzuigleidingen (vaccuumlekken) en brandstofdruk. Ook overgangsweerstanden die zaken als brandstofpomp en/of ontsteking aansturen zijn nog mogelijk.

Succes,
Rob
Verdeelkap, rotor en bougies zijn ook nieuw.
Bougiekabels nog niet vervangen, maar dan zou hij het probleem toch ook hebben als hij warm heeft?
Aanzuigleidingen zijn is goede staat. Er zijn geen vaccuumlekken.
Brandstofdruk kan ik wel eens meten.
Wat bedoeld u met overgangsweerstanden die brandstofpomp en/of ontsteking aansturen??
Al zeer bedankt Rob voor het meedenken. :wink:

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: do nov 06, 2014 14:04
door Rob75
Wat ik met overgangsweerstanden bedoel zijn bijvoorbeeld de aansluitingen op het brandstofpomprelais. Of de verwarming van een eventuele lambdasonde. Soms heb je dan bij bepaalde temperaturen dat je vreemde kuren krijgt.

Het inspuitsysteem werkt bij deze motoren volgens mij met een Motronic voor brandstof en een aparte module voor turbodruk en ontsteking. Het lijkt erop dat in die laatste iets niet goed gaat.

Succes,
Rob

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: do nov 06, 2014 19:59
door Sam75
Wat ik met overgangsweerstanden bedoel zijn bijvoorbeeld de aansluitingen op het brandstofpomprelais. Of de verwarming van een eventuele lambdasonde. Soms heb je dan bij bepaalde temperaturen dat je vreemde kuren krijgt.

Het inspuitsysteem werkt bij deze motoren volgens mij met een Motronic voor brandstof en een aparte module voor turbodruk en ontsteking. Het lijkt erop dat in die laatste iets niet goed gaat.

Succes,
Rob
Oke die aansluitingen ga ik dan zeker eens bekijken. Een katalysator en lambdasonde heeft die al niet dus dat is minder zoekwerk.

Ik denk ook dat ik meer moet gaan zoeken naar dat apart systeem voor turbodruk en ontsteking.. Want als ik wat sneller optrek gaat het knipper/storing signaal lampje op de Alfa control branden, lijkt er op dat de pingelsensor pingelen detecteert.. Maar ik dacht dat zo goed als alle 75 turbo's hiervan last hebben?

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: do nov 06, 2014 20:45
door GTV
Staat de extra luchtschuif daadwerkelijk open als hij koud is?
Toevallig geen vacuumlek, de slangenklemmen allemaal goed vast zitten.
Check eens of je geen vacuumverlies hebt op de brandstofdrukregelaar, ik heb die pas kapot gehad.

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: do nov 06, 2014 20:53
door Sam75
Staat de extra luchtschuif daadwerkelijk open als hij koud is?
Toevallig geen vacuumlek, de slangenklemmen allemaal goed vast zitten.
Check eens of je geen vacuumverlies hebt op de brandstofdrukregelaar, ik heb die pas kapot gehad.
Staat open bij koude motor dacht ik.
Geen vacuumlekken en slangenklemmen zitten goed vast.
Alle dunnen vacuumleidingen zijn vervangen, ook die naar de brandstofdrukregelaar gaat.
Dunne leidingen van wastegate naar turbo en selenoidvalve/pierburgklep zijn ook vervangen.

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: do nov 06, 2014 20:57
door Zaagauto
Geen vacuumlekken en slangenklemmen zitten goed vast.
Alle dunnen vacuumleidingen zijn vervangen, ook die naar de brandstofdrukregelaar gaat.
Dunne leidingen van wastegate naar turbo en selenoidvalve/pierburgklep zijn ook vervangen.
Dat wat recent vervangen is of waar recent aan gewerkt is, maakt de meeste kans op defect te zijn...
En ik geloof die iemand...

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: do nov 06, 2014 21:04
door GTV
Ik heb die van mij op ongeveer 1000 rpm staan als hij warm is, als hij lager staat heb ik het idee dat hij bij koude motor ook wel eens wil stilvallen.
Die van mij heeft de eigenaardigheid dat ik bij koude motor gas moet geven bij het starten, verder loopt hij prima.

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: do nov 06, 2014 21:33
door Sam75
Geen vacuumlekken en slangenklemmen zitten goed vast.
Alle dunnen vacuumleidingen zijn vervangen, ook die naar de brandstofdrukregelaar gaat.
Dunne leidingen van wastegate naar turbo en selenoidvalve/pierburgklep zijn ook vervangen.
Dat wat recent vervangen is of waar recent aan gewerkt is, maakt de meeste kans op defect te zijn...
En ik geloof die iemand...
Het probleem was er al toen ik de wagen heb aangekocht. (Maart 2013)
Toen niet echt veel aandacht aan geschonken. Ik rij er vanaf sinds April 2014 mee.

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: do nov 06, 2014 21:40
door Zaagauto
De boel al eens afgespoten met remmenreiniger terwijl hij stationair loopt?

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: do nov 06, 2014 21:47
door GTV
Of ff langs een garagebedrijf, met een rookmachine.

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: do nov 06, 2014 21:51
door Sam75
De boel al eens afgespoten met remmenreiniger terwijl hij stationair loopt?
Nee, nog niet gedaan.
Maar als er een vacuumlek zou zijn dan gaat de motor toch ook als die warm is heel onrustig draaien?
Namelijk warm is er geen enkel probleem. Ook koud voor die 3 minuten draait hij perfect.

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: do nov 06, 2014 22:12
door Sam75
Of ff langs een garagebedrijf, met een rookmachine.
CO laten afstellen? Dat ga ik binnenkort toch ook eens laten doen.

Re: 75 Turbo stationair, koude start probleem

Geplaatst: do nov 06, 2014 22:17
door GTV
Met een rookmachine kun op eenvoudige manier snel vacuumlekken vinden.
CO is eigenlijk de basis waarmee je begint, ontsteking op tijd enz.
Als hij afslaat, controleer eens de luchtschuif of die mss al dicht staat.