Pagina 1 van 1

Distributiewissel Alfa 33 16V

Geplaatst: zo nov 23, 2014 12:50
door Maxtor
De 16V is weer aan de beurt na 2 jaar stilstand.

Ik wil beginnen met de distributie wissel. Nu kan ik de 8V versies echt met mijn ogen dicht doen, maar een 16V is nieuw.

Dus ik zou de experts graag om wat tips willen vragen. Voor de timing zoek ik de merktekens op het vliegwiel (de T) en die op nokkenassen (via het kijk gat). Staat bij de 16v ook de rechter bank op tuimelen?

Maar wat ik mij afvraag, er zijn 2 nokkenassen voor de 16v per kant, hebben die beide merktekens, en zo ja waar vindt ik die van de onderste? De 8v's stel ik altijd na op het moment dat er geen kleppen worden bediend, moet ik de 16v ook naspannen en zo ja hoe doe ik dat het beste?

Bedankt voor jullie expertise en kennis!!

Re: Distributiewissel Alfa 33 16V

Geplaatst: zo nov 23, 2014 14:31
door bert308
De procedure staat beschreven vanaf pagina 185:
http://alfaromeo33.extra.hu/pdf/33_work ... _nuova.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Distributiewissel Alfa 33 16V

Geplaatst: zo nov 23, 2014 21:41
door Maxtor
Bedankt Bert, dat is inderdaad handig! 1 vraag, de gids zegt dat je na het lossen van de riemen de krukas 45 graden moet verdraaien ter preventie van klep/zuiger contact. Is dit niet wat overdreven bij het alleen wisselen van de riemen? Immers moet je dit doen na het demonteren van de oude riemen, en dan is er al een nokkenas versprongen waarschijnlijk.

Re: Distributiewissel Alfa 33 16V

Geplaatst: do nov 27, 2014 22:42
door Maxtor
Iemand nog een tip over het 45 graden draaien verhaal?

Re: Distributiewissel Alfa 33 16V

Geplaatst: do nov 27, 2014 23:19
door Alessandro
Dat kun je best achterwege laten, je moet 'm toch meteen weer terugdraaien, voordat je de nieuwe riem erop gaat leggen!
Hoe wil je anders de timing juist zetten?
Volgens mij heeft dat verdraaien alleen nut bij het vervangen van een koppakking o.i.d.....

Re: Distributiewissel Alfa 33 16V

Geplaatst: vr nov 28, 2014 20:25
door sprints
Volgens mij had dat 45 graden verdraaien te maken met het veilig kunnen verdraaien van de nokkenassen tov elkaar als je (inderdaad) de motor uit elkaar gehad hebt. Als de krukas 45 Graden vanaf het BDP staat is er namelijk geen kans dat de kleppen de zuigerbodem raken.
Daarnaast zijn er, of tenminste op mijn motor waren er naast streepjes ook pijltjes op de riemwielen en een extra teken op het vliegwiel. Deze zijn, zo bleek later, ervoor om de distributie zo te zetten dat de riem trekkend staat en de veerspanner de juiste aanlegdruk heeft bij het spannen.

Ik heb bij het opbouwen van de 16V behoorlijk zitten "klooien" met de verschillende merktekens en de olyslager handleiding. Uiteindelijk heb ik met een endoscoop in de cilinderkoppen gekeken om de timing te zien (had geen zin de klepdeksels weer los te nemen).

Dus gebruik de enkele en dubbele streep op de riemwielen van de inlaat en uitlaatnokkenassen samen met het BDP teken op het vliegwiel.

Afbeelding

Succes K!

Re: Distributiewissel Alfa 33 16V

Geplaatst: zo nov 30, 2014 19:39
door Maxtor
Bedankt voor de hulp allemaal, de riemen zitten erop en de boel staat netjes op tijd. Nog even alle waterslangen aan de thermostaat vervangen (nu toch alles eraf ligt) en dan kan hij getest worden :)