Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Spontaan uitvallen Giulietta 116

zo nov 30, 2014 16:33

Deze vraag valt in de categorie "mijn auto doet het niet, wat kan dit zijn?"


Toch ga ik hem stellen, de vraag...dusssch.
Dit om te voorkomen dat ik lukraak van alles ga demonteren en vervangen en er uiteindelijk nog niks wijzer van word, anders dan dat de Duyf weer doet wat ze moet doen, beheersbaar nukkig zijn.

Vreest niet, ik ga jullie van ietsepietsie meer informatie voorzien dan de openingszin doet vermoeden, maar een geheel coherent verhaal zal het in eerste instantie niet zijn...

De casus:
-Bij het starten gaat normaal gesproken de auto op contact.
Dit laat zich gelden doordat het acculampje gaat branden.
De laatste tijd gaat echter geregeld het lampje uit nog voor het 'doordraaien'. Na een aantal keer de sleutel van- en weer op contact te zetten gaat het lampje weer branden waarmee de startprocedure doorgang vind (als deze door het uitvallen niet wordt onderbroken). Ook komt het voor dat tijdens het rijden de motor uitvalt.

De nevenverschijnselen:
-Alle elektrische elementen als radio, lichten en dashklok blijven functioneren;
-het uitvallen vindt alleen plaats bij stadsverkeer, op de snelweg niet,
-warme of koude motor maakt niet uit,
-ik heb het extra startrelais, maar met of zonder maakt geen verschil,
-ik hoor iets klikken vanuit de bestuurderspositie maar kan een eventueel relais dat ermee betrokken is niet vinden,
-ik heb de indruk dat als de wagen stationair draait, zeker bij koude motor en ik doe de verlichting aan, het motor toerental in elkaar duikt.

Nou kan ik dat van die verlichting vs toerental uitsluiten met een voltmeting, maar de rest snap ik niet, heeft er misschien niet eens iets mee te maken. Met name niet omdat ik niet kan achterhalen hoe het startproces fysiek plaats vindt.

Contactslot naar de ratsmodee?? Stuurschakelaars naar de Filistijnen? (al snap ik niet wat daar de relatie mee zou zijn).

Ideeën en zienswijzen zijn welkom! (uitlachen mag ook).
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Spontaan uitvallen Giulietta 116

zo nov 30, 2014 17:13

Volgens mij heb je een elektronische ontsteking met een bobine met ontstekingsmodule op een van de binnenschermen. Ik zou daar eens gaan zoeken naar wat wankele verbindingen.
Vooral in stadsverkeer met wisselende belastingen en dus bewegingen in de koets kan een slecht contact dan opspelen. Ook het in elkaar zakken van het toerental duidt op een wat minder stabiele ontsteking.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Spontaan uitvallen Giulietta 116

zo nov 30, 2014 20:59

Volgens mij heeft het acculampje weinig te maken met de ontsteking. Ik zou het schema er op na moeten slaan, maar zo als eerste gedachte komt bij mij de massakabel op. Dat variërende toerental weet ik nou ook niet direct of dat met een gammele verbinding te maken heeft, of je zou moeten merken dat er misfires optreden. Het lijkt er meer op dat het inschakelen van stroomverbruikers meer weerstand oproept dan je zou verwachten. V-snaar te strak wellicht?

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Spontaan uitvallen Giulietta 116

zo nov 30, 2014 22:29

Volgens mij heeft het acculampje weinig te maken met de ontsteking. Ik zou het schema er op na moeten slaan, maar zo als eerste gedachte komt bij mij de massakabel op. Dat variërende toerental weet ik nou ook niet direct of dat met een gammele verbinding te maken heeft, of je zou moeten merken dat er misfires optreden. Het lijkt er meer op dat het inschakelen van stroomverbruikers meer weerstand oproept dan je zou verwachten. V-snaar te strak wellicht?
Die koppeling leg ik toch ook niet? Uitvallen van de motor is (waarschijnlijk) niet gerelateerd aan het acculampje.
Het inschakelen van verlichting heeft wel tot effect dat het stationair toerental iets zakt maar hoort weer terug te komen. Dat gebeurt niet.

Daarnaast zijn er nog meer verschijnselen die wijzen op een probleem met massaverbindingen, nog afgezien van een dynamo en accu die het gaan begeven. Het heeft er ook veel van weg dat de spanningsregelaar niet meer wil en dus het laadstroomlampje aangaat.

Maar een auto die uitvalt tijdens het rijden....

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Spontaan uitvallen Giulietta 116

zo nov 30, 2014 22:51

Mmmmm, Dat van die bobine vind ik wel een interessante. Ware het niet dat daar een maand of wat geleden een NOS Marelli exemplaar in is gefriemeld (kan natuurlijk kaduuk in de doos hebben gezeten).

Ik ben ook bang dat er een paar issues samen opspelen maar ben vooral benieuwd of er een correlatie is of gewoon botte pech.

Het lijkt erop dat het contact gewoon wegvalt (alsof er een stekker uit het stopcontact wordt getrokken). Ik heb die indruk omdat het acculampje aan gaat en weer uit zonder dat ik iets doe. Soms draai ik de sleutel om en gebeurd er niets, lampje doet nix. De startmotor jakkert wel gewoon maar er is geen ontsteking (sorry, had ik niet expliciet gemeld).

Hoe werkt het contactslot? Met een elektromagneet of zo? Dan is er wel en relatie misschien met een te lage dynamo/accu spanning misschien. Als je op toeren rijdt wordt er meer spanning gegenereerd?
Ik speculeer maar iets. Ik kan in de Haynes en in het dikke boek met alle Alfa-schema's nix terug vinden met betrekking tot de werking van individuele componenten.

Als een (in dit geval elektronische Marelli) verdeler zelf flabberdebabski is, zou dat ook deze verschijnselen kunnen oproepen?
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Spontaan uitvallen Giulietta 116

zo nov 30, 2014 23:19

Als de startmotor wel rondgaat, dan is het in ieder geval niet die massakabel die ik bedoelde. Misschien dan toch het contactslot, of een rotte verbinding met het contactslot. Bij mijn weten gaat de volledige stroom daar wel degelijk doorheen. Als je het onderste deel van de stuurkolomkap eraf trekt zie je zo het stekkertje zitten: zwart - drie draadjes. Je zou eens kunnen proberen om op die plek de boel kort te sluiten (of een ander contactslot aansluiten). Het aan gaan en aan blijven van het acculampje lijkt me in dit geval leidend.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Spontaan uitvallen Giulietta 116

ma dec 01, 2014 09:24

Het contactslot is een heel simpel ding bij transaxles. Drie/polige stekker schakelt de ontsteking in (via de bobine) en wanneer je doordraait wordt de Bendix bekrachtigd, direct door het contactslot. Je hebt de modificatie al met het extra relais.
Wat dus ook nog zou kunnen is het contactslot zelf dat gammel wordt.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Spontaan uitvallen Giulietta 116

ma dec 01, 2014 10:37

Mooie bijdragen allemaal!! Dankie.

Goed, eerste verdachte: Het contactslot zelve.

Wordt vervolgd!
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
KhaZ
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: ma sep 06, 2010 09:50
Locatie: Zeist

Re: Spontaan uitvallen Giulietta 116

ma dec 01, 2014 12:43

Vaak slijt het contactslot harder als je een zware sleutelbos hebt.
SCARB lidnr 6875
Nu: 2004 Alfa 156 1.8TS Ti

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Spontaan uitvallen Giulietta 116

ma dec 01, 2014 12:48

Vaak slijt het contactslot harder als je een zware sleutelbos hebt.

Dat is dan voor mijn tijd gebeurd.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Spontaan uitvallen Giulietta 116

ma dec 01, 2014 13:29

Lijkt idd verdacht veel op een gaar contactblokje achter op je contactslot.
Aangezien de start stand wel werkt, zou je een draad vanaf de pluskant van de bobine rechtstreeks op de pluspool kunnen aansluiten. Dan staat de auto dus op contact en kan starten en rijden. Valt ie dan nooit meer uit, dan weet je waar je aan toe bent. Let wel op: de motor blijft gewoon lopen, als je 'm 'van contact' af draait. Je zult dan het bewuste draadje weer los moeten maken. Ik zou er een krokodillenbek klem voor gebruiken. (op de pluspool dan, niet op de bobine!)
Na gebruik, altijd de klem eraf laten, anders staat ie dus op contact. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Spontaan uitvallen Giulietta 116

ma dec 01, 2014 20:52

Lijkt idd verdacht veel op een gaar contactblokje achter op je contactslot.
Aangezien de start stand wel werkt, zou je een draad vanaf de pluskant van de bobine rechtstreeks op de pluspool kunnen aansluiten. Dan staat de auto dus op contact en kan starten en rijden. Valt ie dan nooit meer uit, dan weet je waar je aan toe bent. Let wel op: de motor blijft gewoon lopen, als je 'm 'van contact' af draait. Je zult dan het bewuste draadje weer los moeten maken. Ik zou er een krokodillenbek klem voor gebruiken. (op de pluspool dan, niet op de bobine!)
Na gebruik, altijd de klem eraf laten, anders staat ie dus op contact. ;)

Ik ga binnenkort wel even de boel lostrekken en kiek'n. Met losse draadjes rijden doe ik niet, ik snor wel een NOS contactslot op.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Spontaan uitvallen Giulietta 116

ma dec 01, 2014 23:42

Het is maar voor diagnose he. ;)

Op voorhand geld uitgeven kan natuurlijk ook. :)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Spontaan uitvallen Giulietta 116

di dec 02, 2014 07:34

Het is maar voor diagnose he. ;)

Op voorhand geld uitgeven kan natuurlijk ook. :)
Ah. Excuses voor deze autistiforme reactie :mrgreen: .

Ze staat opgehokt, dus van rijden is voorlopig toch geen sprake, ik ga eens beginnen met 'slopen'.
Ik heb denk ik nog een tweedehands exemplaar zwerven nu ik er over nadenk.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Spontaan uitvallen Giulietta 116

di dec 02, 2014 10:27

Ik heb wel eens van een verrot slot de draadjes doorgeknipt en zo nog maanden gereden. Onder het dashboard de contactdraadjes aan elkaar verbinden en dan met de startdraad er langs - net als in de film. De sleutel was alleen nog maar nodig om het stuurslot eraf te halen :mrgreen:

Terug naar “Algemene Technische vragen”