Deze vraag valt in de categorie "mijn auto doet het niet, wat kan dit zijn?"
Toch ga ik hem stellen, de vraag...dusssch.
Dit om te voorkomen dat ik lukraak van alles ga demonteren en vervangen en er uiteindelijk nog niks wijzer van word, anders dan dat de Duyf weer doet wat ze moet doen, beheersbaar nukkig zijn.
Vreest niet, ik ga jullie van ietsepietsie meer informatie voorzien dan de openingszin doet vermoeden, maar een geheel coherent verhaal zal het in eerste instantie niet zijn...
De casus:
-Bij het starten gaat normaal gesproken de auto op contact.
Dit laat zich gelden doordat het acculampje gaat branden.
De laatste tijd gaat echter geregeld het lampje uit nog voor het 'doordraaien'. Na een aantal keer de sleutel van- en weer op contact te zetten gaat het lampje weer branden waarmee de startprocedure doorgang vind (als deze door het uitvallen niet wordt onderbroken). Ook komt het voor dat tijdens het rijden de motor uitvalt.
De nevenverschijnselen:
-Alle elektrische elementen als radio, lichten en dashklok blijven functioneren;
-het uitvallen vindt alleen plaats bij stadsverkeer, op de snelweg niet,
-warme of koude motor maakt niet uit,
-ik heb het extra startrelais, maar met of zonder maakt geen verschil,
-ik hoor iets klikken vanuit de bestuurderspositie maar kan een eventueel relais dat ermee betrokken is niet vinden,
-ik heb de indruk dat als de wagen stationair draait, zeker bij koude motor en ik doe de verlichting aan, het motor toerental in elkaar duikt.
Nou kan ik dat van die verlichting vs toerental uitsluiten met een voltmeting, maar de rest snap ik niet, heeft er misschien niet eens iets mee te maken. Met name niet omdat ik niet kan achterhalen hoe het startproces fysiek plaats vindt.
Contactslot naar de ratsmodee?? Stuurschakelaars naar de Filistijnen? (al snap ik niet wat daar de relatie mee zou zijn).
Ideeën en zienswijzen zijn welkom! (uitlachen mag ook).