Pagina 1 van 1

Keerring krukas

Geplaatst: di dec 30, 2014 17:42
door Pinin01
Ik heb al tijden last van olielekkage.
Daarom vandaag de versnellingsbak van de Spider Coda Tronca afgehaald om deze te verhelpen.
Het vermoeden was de keerring, en wat bleek... dat is het.
De keerring is aan het verpulveren :shock: :shock: :shock: :shock:
Rondom kleine resten van de keerring, ik denk dat ik een probleempje heb.
Morgen de keerring er uithalen en maar eens zien waardoor deze opgevreten wordt. :evil:

Afbeelding

Re: Keerring krukas

Geplaatst: di dec 30, 2014 18:11
door Alessandro
Heb je destijds bij montage de binnenzijde van keerring vergeten in te oliƫn, misschien?

Re: Keerring krukas

Geplaatst: di dec 30, 2014 20:17
door @lfa@lgra
Beschadiging op het lovlak vd krukas. Ws is de keerring eertijds niet voorzichtig verwijderd en heeft de krukas een krasje opgelopen.
Denk erom: De nieuwe keerring droog monteren (buitenzijde) anders loop je kans dat ie losloopt.

Re: Keerring krukas

Geplaatst: wo dec 31, 2014 16:58
door Pinin01
O.k. de keerring er uitgehaald.
Dit is het schaafsel, dus ik verwachtte een enorm probleem met het loopvlak van de krukas.

Afbeelding

Afbeelding

En als je ziet hoeveel er van de keerring af is gesleten begrijp je dat de motor flink olie lekte.
(de oranje onderste is de oude, de bruine bovenop de nieuwe)

Afbeelding

Maar tot mijn verbazing bij inspectie van het loopvlak van de krukas totaal geen groeven, krassen of andere schade gevonden.
Nog wat andere mensen, met echt wel motorkennis er naar laten kijken, maar een reden voor de schade heb ik nu nog niet.
Wellicht een slechte kwaliteit keerring, het prijsverschil tussen de nieuwe en de oude was best groot.

Uiteindelijk de nieuwe keering, met gemengde gevoelens, netjes ingevet gemonteerd, hopen dat het dat was.
Toch vervelend als je een probleem hebt maar geen oorzaak kan vinden.

Re: Keerring krukas

Geplaatst: wo dec 31, 2014 20:09
door @lfa@lgra
Kun je de krukas radiaal verschuiven??? In dat geval de carterpan eronderuit halen en de radiaallagers vervangen. (Ev met overmaat.)

Re: Keerring krukas

Geplaatst: wo dec 31, 2014 22:18
door Pinin01
Heb ik ook gecontroleerd, geen speling, motor is in prima staat.
De motor heb ik een paar jaar gelden open gehad en geen vreemde dingen gevonden.
Olie verbruik en geluiden zijn niet apart.
Ik heb geen idee wat de oorzaak is.

Re: Keerring krukas

Geplaatst: vr jan 02, 2015 20:56
door Zaagauto
gezien mijn enigszins gespannen verhouding met man-made-materials zal ik geen opmerkingen maken over de kwaliteit van het materiaal....

Re: Keerring krukas

Geplaatst: vr jan 02, 2015 23:09
door Pinin01
gezien mijn enigszins gespannen verhouding met man-made-materials zal ik geen opmerkingen maken over de kwaliteit van het materiaal....
hear, hear

Re: Keerring krukas

Geplaatst: za jan 03, 2015 11:31
door Zaagauto
Mwah, er is al veel geschreven over de kwaliteit en receptuur van rubber in hedendaagsche (aftermarket) vervangingsartikelen (zoals keerringen, carb rubbers, onderstelbussen etc).

Die kwaliteit en samenstelling is gewoon niet meer wat het "vroegah" was... toen gingen carb rubbers 20 jaar of langer mee... nu ben je soms om de 3 jaar aan de beurt...
D
at zal voor het materiaal van keerringen niet anders zijn. Ook de goed aangeschreven onderdelenhandelaren leveren niet altijd OEM kwaliteit meer omdat het soms niet meer te krijgen is... en dan moet je maar vertrouwen op de langdurige kwaliteit van wat je er in stopt... en in dit geval is het verval gewoon heel erg duidelijk...

Re: Keerring krukas

Geplaatst: ma jan 12, 2015 10:07
door alfaqv75
ik zie boven de oliekeerring ook een deksel met vloeibare pakking, welke ook nog eens flink is uitgelopen...

kan het zijn dat deze vloeibare pakking op de as heeft gezeten?
- dan heb je ook een randje waarop de oliekeerring beschadigd en/of het schaafsel is deels vloeibare pakking
- de vloeibare pakking zal wel na verloop van tijd verdwijnen door de warmte (op het punt van de seal)