Pagina 1 van 2
V6 24v vragen
Geplaatst: wo dec 31, 2014 00:09
door Jacco.vd.Zaag
Heren,
Ik heb onlangs een 24 klepper aangeschaft. Ik ga niet roepen van welke auto, want daar ben ik sinds vandaag niet helemaal zeker over.
De motorcode van de motor is 66301, wat volgens mijn lijstje uitkomt op een 164 Super 3.0 V6 24v.
Ik ben zelf dom geweest, om bij de aanschaf niet te kijken wat voor motorcode erop stond. Het blok werd namelijk aangeboden als een 166 motor.
Dus ik, als enthousiaste koper, ben daarmee akkoord gegaan.
Nu vallen mij de volgende dingen op:
De oliepomp. Ik heb de pomp die door de timing word aangedreven. Niet door een ketting, zoals op de latere (166) motoren zo het geval zou zijn. Dus het type met de lange slurf eraan.
De gasklep: Deze is elektronisch. Ik heb zelf weinig kennis van een 164, maar aan de hand van de info die ik op Google bekijk, heeft de 164 nog een gaskabel. Of zit daar weer verschil in?
Thermostaat: Deze zat achterop het blok. Lijkt me ook de 166 layout. De 164 heeft deze voorop, net zoals de 75's en dergelijke.
Door al deze dingen ben ik wel benieuwd wat ik nu eigenlijk heb.
Ennn, mijn grote vraag, zijn er nog verdere grote verschillen tussen de motoren? Ik heb namelijk een 166 boom en ECU liggen..
Jacco
Re: V6 24v vragen
Geplaatst: wo dec 31, 2014 00:36
door giuliettaevo
Lijkt haast of ze een oud type motor hebben omgebouwd.
164 24v heb ik hier ook liggen en die hebben geen elektronische gasklep en de thermostaat aan de distributie kant. Oliepomp wordt door distributie aangedreven.
Wellicht dat het bij een Gtv 916 anders is? Dat is de enige v6 alfa waarvan ik eigenlijk niet echt weet welk type motor en injectiesysteem er in zit.
Re: V6 24v vragen
Geplaatst: wo dec 31, 2014 00:43
door Jacco.vd.Zaag
Ja, zo begon ik ook te denken, maar het was een handelaar. Lijkt mij vreemd dat die alles gaat ombouwen?
Ik heb dus wel die elektronische gasklep, thermostaat aan de vliegwiel kant, en de distributieaangedreven oliepomp.
Zal morgen nog een keer naar die cijfers op het blok kijken. Ik vind het een vreemde combinatie, wat ik hier heb. Ik vraag me ook af of ie op een 166 ECU wil lopen. Stekkers komen overeen namelijk.
Re: V6 24v vragen
Geplaatst: wo dec 31, 2014 10:35
door yuri 75 V6
Op zich zou het ding 'gewoon' moeten lopen als alle 166-specifieke elektronische delen zijn overgezet, en al deze delen van eenzelfde 166-variant komen. Wat voor onderblok er onder zit of hoe de oliepomp wordt aangedreven weet de Motronic niet en dat maakt hem ook niet echt uit. Als er ergens een nokkenaspositiesensor zou missen, om maar eens wat te noemen, dan wordt het al heel snel heel vervelend.
Re: V6 24v vragen
Geplaatst: wo dec 31, 2014 10:55
door Jacco.vd.Zaag
Inderdaad. Zo lijkt het mij ook. Verder kloppen de aansluitingen ook, ook met die kabelboom.
Ik mis verder ook geen sensoren, of andere gekke dingen. Ik ga het tzt ook gewoon proberen.
Verder, qua blok, is het meerendeel ook hetzelfde. Vind het wel een hele rare combinatie van onderdelen. Thermostaat achterop, zoals de late 24v. Elektronische gasklep, late 24v. Distributie oliepomp, vroege 24v. Aanzuigbuisjes, 39mm, vroege 24v.
Daar staat hier een stukje van:
http://www.squadra-tuning.nl/inlaatbuiz ... catie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vreemd ding dit...

Re: V6 24v vragen
Geplaatst: wo dec 31, 2014 11:04
door yuri 75 V6
Dan is er met 2.5 24v inlaatbuisjes dus al wat te winnen, en die zullen massa's 156-rijders over hebben na de 45mm-modificatie. Toch?
Re: V6 24v vragen
Geplaatst: wo dec 31, 2014 11:19
door Jacco.vd.Zaag
Juist, dat lijkt mij ook!
Re: V6 24v vragen
Geplaatst: wo dec 31, 2014 19:55
door alfa164superwebmaster
Maak eens een fotootje? Ben heel benieuwd hoe dit eruit ziet??
Re: V6 24v vragen
Geplaatst: do jan 01, 2015 15:19
door Jacco.vd.Zaag
Re: V6 24v vragen
Geplaatst: do jan 01, 2015 18:32
door giuliettaevo
Bouwjaar 92...
Omgebouwde motor is mijn gok. Moet verder niks uitmaken hoor,is waarschijnlijk zelfs makkelijker voor je. Injectiesysteem van de 166 moet er gewoon op werken.
Re: V6 24v vragen
Geplaatst: do jan 01, 2015 20:56
door Jacco.vd.Zaag
Ok. Ik dacht, ik vraag het maar even
Ja, lijkt mij ook. Misschien een 166 met een kapot blok, waar een 164 motor in is gehangen? Op beide cilinderkoppen staat namelijk ook '92'. Verder zijn alle aansluitingen, zoals sensoren gelijk aan de 166 motor. De kabelboom van de 166 past er in ieder geval gewoon op.
Klopt, uiteindelijk zijn er niet zo heel erg veel dingen anders.
Re: V6 24v vragen
Geplaatst: ma jan 05, 2015 19:28
door henk116
Hey Jacco, wat is eigenlijk je bedoeling met dit blok als ik vragen mag?
De 164 is nl. veel gemakkelijker in te bouwen in een transaxle en dat heeft te maken met de oliepomp als ik me goed herinner....Ik ken iemand die een 166 blok in de 75 heeft ingebouwd, maar op veel problemen stuitte.
Ook zal ik eens kijken wat mijn 164 Q4 voor bedrading en gasklep had, die had in elk geval een elektronische gloeidraad voor luchtmeting en misschien ook wel een elctr gasklep....
Ciao Henk
Re: V6 24v vragen
Geplaatst: di jan 06, 2015 16:24
door henk116
De 164 Q4 heeft een kabel aan de gasklep.
wel gloeidraad voor lmmeting.
Re: V6 24v vragen
Geplaatst: di jan 06, 2015 16:35
door Jacco.vd.Zaag
Henk,
Deze gaat een 75 in. Zo is de planning in ieder geval.
Zou kunnen hoor, op veel fora zie je inderdaad, dat iedereen een 164 doet ipv een 166 motor. Alleen waarom, ja de oliepomp wordt bij deze door de distributie aangedreven, en bij de 166 door de krukas. Daar zou je geen last van hebben lijkt mij? Misschien heeft het te maken met de plaatsing. Bij deze dien ik de pijp ook aan te passen.
Ik was in de eerste instantie alleen benieuwd wat ik nou eigenlijk gekocht had, omdat ik het een vreemde combinatie vond, elektronische gasklep, met dat type oliepomp en de waterpomp achterop , a la 166.
In ieder geval bedankt voor het checken Henk!
Re: V6 24v vragen
Geplaatst: di jan 06, 2015 17:28
door kareltjeknetter
ben benieuwd naar het project..........
veel succes gewenst