Serieuze problemen met de ontsteking
Geplaatst: wo feb 25, 2015 13:45
Goedemiddag mannen,
Er is gister iets (on)verwachts gebeurd op de terugweg naar huis. Ik zal het duidelijk proberen te formuleren om jullie het zo makkelijk mogelijk te kunnen maken.
Vorige week toen we met de wagen regelmatig hier in Den Bosch naar het ziekenhuis moesten merkte ik op dat het vermogen van de auto terughoudend was. Maandagavond heeft mijn vader de auto gebruikt en besloot deze keer de snelweg te nemen. 's Avonds bij thuiskomst klaagde nu hij over vermogensverlies, hij vond de auto erg inhouden op hoge snelheden. Ik nam de auto in bescherming en zei dat ik dit onzin vond en dat de auto gewoon in goede staat verkeerde en volgende week woensdag gewoon een beurtje zou krijgen, die was maandagmiddag namelijk reeds ingepland.
Nou, al goed. Gistermiddag, vóór ik naar school ging voor mijn examen de auto hier op de plaats zoals normaal, warm laten lopen en een stukje rijden. Dat ging allemaal voortreffelijk. Tot ik met een maat van me naar Tilburg ging om m'n examen voor school te doen en zelf nu goed merkte dat de auto op hogere snelheden meer iets weg had van een Nissan Micra uit 1996 (no effence). Vanaf dat moment zat ik met dichtgeknepen billen op mijn stoel.
Wat verder ook nog merkbaar was, al wel een langere tijd (week of 4) dat er een geluid uit de motor kwam wat leek op het maken van enorm veel toeren. Hij doet dit alleen op de snelweg bij hoge snelheden. De bak staat netjes in zijn 6 op 120/130 km/h. Maar het leek alsof hij in zijn 4 op die snelheid zat. Het blok was erg onrustig maar ik merkte geen schommelingen, geen lampjes die gingen branden en de toerenteller bleef netjes de normale toeren aanhouden.
Voor mij dus nog geen reden de auto de vluchtstrook op te rijden. Bovendien kon dit niet, want ik moest mijn examen gaan doen. Nou, allemaal netjes en veilig op school aangekomen en na dat ik buiten kwam om weer met tweeën naar de MacDonalds te rijden om te kanen, even de kap omhoog gedaan en de auto gestart. Géén rare geluiden of wat dan ook. Dus... weer gewoon verder rijden. Nou, bij de Mac aangekomen, toevallig nog een andere 166 zien staan waar wij bij gingen staan om ons eten naar binnen te werken en even een blik te werpen op deze 166. Om het verhaal nog wat karakter te geven, een foto van voor dat alles vrijwel, tegen zat:
Nou, wij waren uitgegeten en startten de auto, toevallig had ik mijn raam nog open en hoorde wij lichte, kleine vreemde geluiden uit het motorruim komen. Nog weinig aan de hand, maar toen we de parkeerplaats van de Mac op reden om ons afval weg te gooien, gaven de Kraaien ons een seintje dat het fout zat.. bij de afvalbak weg rijden was te veel gevraagd voor de auto, op dat moment leek het alsof er een plastic dopje van een flesje op de weg lag waar wij met de wielen overheen reden en deze brak of weg schoot, dit gebeurde al wegrijdend. Dit geluid kwam duidelijk onder de motorkap vandaan. Op de rijstrook aangekomen, begon de auto hevig te schokken en was dit later weer even weg. En zo ging dat tijdens het rijden heel even op en af.
Toen besloot ik per direct terug te keren naar de parkeerplaats van de Mac. In zijn achteruit ingeparkeerd en toen de kap omhoog. Geen rare dingen gezien, wel zag ik dat met alleen het contact aan het motormanagementlampje continu bleef branden. Wat dus kán duiden op een probleem/defect in de ontsteking.. maar wat?
Zijn er cilinders uitgevallen of is het een luchtmassameter of zijn het de bobines? Iemand die ervaring heeft met deze situatie?
De auto hebben we gister avond terug gesleept naar Den Bosch, toen was het rustiger op de weg. De Astra 1.6 had het zwaar te voorduren.
What can it be? Madashell
Er is gister iets (on)verwachts gebeurd op de terugweg naar huis. Ik zal het duidelijk proberen te formuleren om jullie het zo makkelijk mogelijk te kunnen maken.
Vorige week toen we met de wagen regelmatig hier in Den Bosch naar het ziekenhuis moesten merkte ik op dat het vermogen van de auto terughoudend was. Maandagavond heeft mijn vader de auto gebruikt en besloot deze keer de snelweg te nemen. 's Avonds bij thuiskomst klaagde nu hij over vermogensverlies, hij vond de auto erg inhouden op hoge snelheden. Ik nam de auto in bescherming en zei dat ik dit onzin vond en dat de auto gewoon in goede staat verkeerde en volgende week woensdag gewoon een beurtje zou krijgen, die was maandagmiddag namelijk reeds ingepland.
Nou, al goed. Gistermiddag, vóór ik naar school ging voor mijn examen de auto hier op de plaats zoals normaal, warm laten lopen en een stukje rijden. Dat ging allemaal voortreffelijk. Tot ik met een maat van me naar Tilburg ging om m'n examen voor school te doen en zelf nu goed merkte dat de auto op hogere snelheden meer iets weg had van een Nissan Micra uit 1996 (no effence). Vanaf dat moment zat ik met dichtgeknepen billen op mijn stoel.
Wat verder ook nog merkbaar was, al wel een langere tijd (week of 4) dat er een geluid uit de motor kwam wat leek op het maken van enorm veel toeren. Hij doet dit alleen op de snelweg bij hoge snelheden. De bak staat netjes in zijn 6 op 120/130 km/h. Maar het leek alsof hij in zijn 4 op die snelheid zat. Het blok was erg onrustig maar ik merkte geen schommelingen, geen lampjes die gingen branden en de toerenteller bleef netjes de normale toeren aanhouden.
Voor mij dus nog geen reden de auto de vluchtstrook op te rijden. Bovendien kon dit niet, want ik moest mijn examen gaan doen. Nou, allemaal netjes en veilig op school aangekomen en na dat ik buiten kwam om weer met tweeën naar de MacDonalds te rijden om te kanen, even de kap omhoog gedaan en de auto gestart. Géén rare geluiden of wat dan ook. Dus... weer gewoon verder rijden. Nou, bij de Mac aangekomen, toevallig nog een andere 166 zien staan waar wij bij gingen staan om ons eten naar binnen te werken en even een blik te werpen op deze 166. Om het verhaal nog wat karakter te geven, een foto van voor dat alles vrijwel, tegen zat:
Nou, wij waren uitgegeten en startten de auto, toevallig had ik mijn raam nog open en hoorde wij lichte, kleine vreemde geluiden uit het motorruim komen. Nog weinig aan de hand, maar toen we de parkeerplaats van de Mac op reden om ons afval weg te gooien, gaven de Kraaien ons een seintje dat het fout zat.. bij de afvalbak weg rijden was te veel gevraagd voor de auto, op dat moment leek het alsof er een plastic dopje van een flesje op de weg lag waar wij met de wielen overheen reden en deze brak of weg schoot, dit gebeurde al wegrijdend. Dit geluid kwam duidelijk onder de motorkap vandaan. Op de rijstrook aangekomen, begon de auto hevig te schokken en was dit later weer even weg. En zo ging dat tijdens het rijden heel even op en af.
Toen besloot ik per direct terug te keren naar de parkeerplaats van de Mac. In zijn achteruit ingeparkeerd en toen de kap omhoog. Geen rare dingen gezien, wel zag ik dat met alleen het contact aan het motormanagementlampje continu bleef branden. Wat dus kán duiden op een probleem/defect in de ontsteking.. maar wat?
Zijn er cilinders uitgevallen of is het een luchtmassameter of zijn het de bobines? Iemand die ervaring heeft met deze situatie?
De auto hebben we gister avond terug gesleept naar Den Bosch, toen was het rustiger op de weg. De Astra 1.6 had het zwaar te voorduren.
What can it be? Madashell