Pagina 1 van 3

Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: wo mar 11, 2015 08:08
door DylanGT
Hallo iedereen

Ik heb een volgend probleem met mijn Alfa GT 1.9 JTD...

's Morgens als ik voor de eerste keer op de rem trap (dus als het heel koud is buiten) krijg ik de storing "Storing systeem ABS" en "Storing systeem VDC".

Ik kan dan mijn cruise control niet gebruiken en ik wil ook graag dat mijn ABS werkt met gladde wegen.

Als ik 's avonds na m'n werk met de auto naar huis rijd heb ik deze storing helemaal niet en werkt alles perfect.

Wat kan het probleem zijn? Een slecht contact of een zekering?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Dylan

Re: Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: wo mar 11, 2015 10:48
door Stef33
Slechte accu is ook een optie. Even laten testen bij de garage.
Hou oud is de accu?

Zeker 's ochtends in de kou heeft een accu het wat moeilijker dan wanneer hij een beetje op temperatuur is. En dan wil in de kou de motor ook nog wat moeilijker rond zodat er ook nog eens meer stroom uit je accu getrokken wordt.

Re: Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: wo mar 11, 2015 16:07
door DylanGT
Slechte accu is ook een optie. Even laten testen bij de garage.
Hou oud is de accu?

Zeker 's ochtends in de kou heeft een accu het wat moeilijker dan wanneer hij een beetje op temperatuur is. En dan wil in de kou de motor ook nog wat moeilijker rond zodat er ook nog eens meer stroom uit je accu getrokken wordt.
De accu is 2 maanden geleden vervangen.

Het rare is dat de auto 's ochtends beter start dan 's avonds...

Ik heb de melding ook niet meteen bij starten maar vanaf één van de eerste keren dat ik het rempedaal induw (soms na 100m).

Re: Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: wo mar 11, 2015 18:12
door frankalfa
Laadspanning dynamo in orde onder belasting?

Grtz,fRank

Re: Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: wo mar 11, 2015 19:10
door boessie
Wat ik eens aan de hand gehad heb is vergelijkbaar. Na het intrappen van het rempedaal foutmelding op instrumentenpaneel.
Dit was op vakantie in Toscanië, terug thuis niks aan de hand. Tot enkele maanden later weer hetzelfde.
ABS/VDC laten uitlezen met als foutmelding "remdruk niet plausibel".
Bleek de (dubbele) remlichtschakelaar defect te zijn. De remdruksensor mat bij het intrappen van het rempedaal remdruk
terwijl er geen bediening van het rempedaal binnenkwam in het regelapparaat (want remlichtschakelaar defect).
Laat even uitlezen terwijl het storingslapje brandt.

Groeten Gunther

Re: Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: do mar 12, 2015 08:13
door DylanGT
Wat ik eens aan de hand gehad heb is vergelijkbaar. Na het intrappen van het rempedaal foutmelding op instrumentenpaneel.
Dit was op vakantie in Toscanië, terug thuis niks aan de hand. Tot enkele maanden later weer hetzelfde.
ABS/VDC laten uitlezen met als foutmelding "remdruk niet plausibel".
Bleek de (dubbele) remlichtschakelaar defect te zijn. De remdruksensor mat bij het intrappen van het rempedaal remdruk
terwijl er geen bediening van het rempedaal binnenkwam in het regelapparaat (want remlichtschakelaar defect).
Laat even uitlezen terwijl het storingslapje brandt.

Groeten Gunther
Nu je het zegt, ik heb vanmorgen opgemerkt dat vóór ik de foutmelding krijg dat het remlicht even aan en uit gaat terwijl ik rem. Na dat het remlicht even heeft 'geknipperd' gaat het voor de rest wel goed aan en uit bij remmen.

Over de laadspanning, die zal ik straks eens nameten.

Alvast bedankt voor de reacties.

Re: Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: do apr 23, 2015 10:17
door DylanGT
Hallo iedereen

Het probleem is nog niet opgelost omdat ik er niet echt meer naar heb gekeken.

Sinds enkele dagen krijg ik de melding echter telkens wanneer ik de auto start als deze een tijdje stil heeft gestaan.

Dus ik heb nog eens naar jullie reacties gekeken en de laadspanning gemeten, deze bedraagt 13.9 V.

Na een rit van mijn werk heb ik de accuspanning gemeten, deze was 12.7 V.

Ik heb echter de accuspanning gemeten 's morgens voor ik vertrok en deze was 12.2 V, te laag dus!

Daarom krijg ik waarschijnlijk ook de storing, want ik krijg de storing niet als ik de auto start na een rit naar huis, dus met een accu van 12.7 V.

's Nachts en overdag tijdens mijn werk verliest de batterij dus +/- 0.5 V, ik heb echter totaal geen idee waar ik deze lekstroom moet gaan zoeken...

Het is een bijna nieuwe batterij dus dit zou het probleem ook niet kunnen zijn.

Re: Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: do apr 23, 2015 12:27
door frankalfa
Verdenk toch de dynamo. Dat ie onder belasting/warmte ontwikkeling inkakt qua opbrengst.

Grtz,fRank

Re: Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: do apr 23, 2015 14:01
door DylanGT
Verdenk toch de dynamo. Dat ie onder belasting/warmte ontwikkeling inkakt qua opbrengst.

Grtz,fRank
Hallo Frank, bedankt voor je reactie.

Ik wil hier wel aan toevoegen dat als ik een ritje heb gemaakt met de auto, de batterij weer op 12.7 V staat.
Als ik de auto dan weer start zijn de storingen weg.

Laat ik de auto weer een nacht staan, dan is de spanning weer 12.2 V.
Starten ==> storing

Re: Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: do apr 23, 2015 14:42
door boessie
De nippondenso-dynamo's staan bekend om hun zwakke gelijkrichterbrug waardoor de uitgangsspanning
niet mooi constant is maar een beetje op en neer gaat (een gewone multimeter meet dit niet). De nominale
waarde wordt dan ook niet gehaald.
Je zal ook niet de eerste zijn met een nieuwe accu die toch slecht is hoor.
Laad ze eens op met een acculader en koppel ze dan af van het voertuig. Meet daarna (na een nacht) nog eens de spanning.
Beter nog is onder belasting meten. De spanning mag tijdens starten niet onder de 10 V zakken.

Gunther

Re: Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: do apr 23, 2015 15:15
door DylanGT
De nippondenso-dynamo's staan bekend om hun zwakke gelijkrichterbrug waardoor de uitgangsspanning
niet mooi constant is maar een beetje op en neer gaat (een gewone multimeter meet dit niet). De nominale
waarde wordt dan ook niet gehaald.
Je zal ook niet de eerste zijn met een nieuwe accu die toch slecht is hoor.
Laad ze eens op met een acculader en koppel ze dan af van het voertuig. Meet daarna (na een nacht) nog eens de spanning.
Beter nog is onder belasting meten. De spanning mag tijdens starten niet onder de 10 V zakken.

Gunther
Ik zal straks de accu afkoppelen en opladen, dan meet ik morgenvroeg de spanning nog eens.
Als ik dan toch daar bezig ben zal ik ineens meten hoeveel stroomverlies mijn wagen heeft.
Dit kan ik gewoon meten door met een multimeter tussen de pluspool en de (losgekoppelde) minpool te meten?

Mvg, Dylan

Re: Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: do apr 23, 2015 19:26
door boessie
Dit kan ik gewoon meten door met een multimeter tussen de pluspool en de (losgekoppelde) minpool te meten?

Mvg, Dylan
Neen was het maar zo simpel.
Stroomverlies meet je door een ampèremeter in serie tussen accu en losgekoppelde minkabel te meten.
Bij auto's met canbus kan het even duren vooraleer het voertuig in rust gaat en geen stroom meer verbruikt.
Blijf je stroom meten dan de oorzaak achterhalen.

Re: Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: vr apr 24, 2015 08:19
door DylanGT
Dit kan ik gewoon meten door met een multimeter tussen de pluspool en de (losgekoppelde) minpool te meten?

Mvg, Dylan
Neen was het maar zo simpel.
Stroomverlies meet je door een ampèremeter in serie tussen accu en losgekoppelde minkabel te meten.
Bij auto's met canbus kan het even duren vooraleer het voertuig in rust gaat en geen stroom meer verbruikt.
Blijf je stroom meten dan de oorzaak achterhalen.
Ik bedoelde dat ik ging meten tussen de pluspool van de accu (nog aangesloten) en de losgekoppelde minkabel van de auto. Klopt dit? Ik mat altijd een beetje stroom maar dit ging dan steeds stilaan terug naar 0 mA. Dus ik mat bvb. 30 mA en dit ging dan stilaan naar enkele µA...

De accuspanning na een rit terug naar huis gisterenavond was 12.77 V. Als ik dan mijn contact opzet gaat de spanning meteen naar 12.5 V. Dit is misschien normaal omdat er dan enkele verbruikers worden ingeschakeld, of niet?
Ik heb ook de spanning gemeten tijdens starten en deze komt op 9.73 V.

De batterij heb ik deze nacht losgekoppeld. Toen ik terugkwam van het werk had de accu 12.77V, en deze ochtend 12.71 V.
Toen ik de auto startte kreeg ik toch nog de storingen. 's Morgens heeft hij er zeker meer last van dan 's avonds, uiteraard door de temperatuur van de accu. Gisterenavond bij het starten van de auto na mijn werk uitzonderlijk geen storing gehad, waarschijnlijk door het warme weer. :)

Mvg, Dylan

Re: Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: vr apr 24, 2015 09:07
door Stef33
Ik bedoelde dat ik ging meten tussen de pluspool van de accu (nog aangesloten) en de losgekoppelde minkabel van de auto.
Nee, zo niet, op deze manier meet je het ontladen van capaciteiten in de elektronica van je auto.

Met losgekoppelde minpool en pluspool nog aangesloten moet je meten tussen de minpool van de accu en de losgekoppelde minkabel.

Ik zou echter wel eerst de meter tussen accu en kabel aansluiten en dan pas de kabel losnemen. Sluit je de meter aan terwijl de accu al los ligt, dan heb je kans dat door de inschakelpiek de zekering van je meter er uit gaat. Ik weet niet wat voor meter je hebt, maar vaak heb je een apart 20A (of 10A) bereik met een zware zekering waarmee dit vaker wel goed gaat. Het lagere bereik van bijv. 200mA heeft een kleinere zekering die er vrij snel uit gaat. Start met meten altijd even in het hoge bereik, dan weet je alvast of het in het lage bereik goed kan gaan. Alleen het hoge bereik gebruiken kan ook, maar dan kun je geen uA meten.

Lekstroom van enkele uA is voor een moderne auto wel erg laag. M.i. moet ontvanger voor deuropener en klokje etc. al wat meer trekken. Kan dus kloppen als je op de manier bovenaan gemeten hebt. Je hebt wel DC stroom gemeten en geen AC?

Dat de spanning iets inzakt als je verbruikers inschakelt is wel normaal, maar hoeveel het mag zijn weet ik niet.

Laadspanning van 12.77V is veel te laag. Een compleet volle accu zou na een nachtje rust (helemaal losgekoppeld) al ergens tussen de 12.8V en 13.1V moeten geven. Laadspanning bij volle accu, draaiende motor en zo veel mogelijk verbruikers uit zou ergens tussen de 14V en 15V moeten liggen bij de meeste auto's.

Heb je de accu al eens helemaal opgeladen met een losse acculader?

Dat het met warm weer beter gaat kan inderdaad. Accu's houden niet zo van kou (en ook niet zo van extreme hitte).

Re: Storing systeem ABS / VDC

Geplaatst: vr apr 24, 2015 09:25
door DylanGT
Ik bedoelde dat ik ging meten tussen de pluspool van de accu (nog aangesloten) en de losgekoppelde minkabel van de auto.
Nee, zo niet, dan meet je niets.

Met losgekoppelde minpool en pluspool nog aangesloten moet je meten tussen de minpool van de accu en de losgekoppelde minkabel.

Ik zou echter wel eerst de meter tussen accu en kabel aansluiten en dan pas de kabel losnemen. Sluit je de meter aan terwijl de accu al los ligt, dan heb je kans dat door de inschakelpiek de zekering van je meter er uit gaat. Ik weet niet wat voor meter je hebt, maar vaak heb je een apart 20A (of 10A) bereik met een zware zekering waarmee dit vaker wel goed gaat. Het lagere bereik van bijv. 200mA heeft een kleinere zekering die er vrij snel uit gaat. Start met meten altijd even in het hoge bereik, dan weet je alvast of het in het lage bereik goed kan gaan. Alleen het hoge bereik gebruiken kan ook, maar dan kun je geen uA meten.

Lekstroom van enkele uA is voor een moderne auto wel erg laag. M.i. moet ontvanger voor deuropener en klokje etc. al wat meer trekken. Je hebt wel DC stroom gemeten en geen AC?

Dat de spanning iets inzakt als je verbruikers inschakelt is wel normaal, maar hoeveel het mag zijn weet ik niet.

Laadspanning van 12.77V is veel te laag. Een compleet volle accu zou na een nachtje rust (helemaal losgekoppeld) al ergens tussen de 12.8V en 13.1V moeten geven. Laadspanning bij volle accu, draaiende motor en zo veel mogelijk verbruikers uit zou ergens tussen de 14V en 15V moeten liggen bij de meeste auto's.

Heb je de accu al eens helemaal opgeladen met een losse acculader?

Dat het met warm weer beter gaat kan inderdaad. Accu's houden niet zo van kou (en ook niet zo van extreme hitte).
Hmm ja, dom van me, ik moet hem inderdaad in serie zetten tussen het circuit...

De spanning van de accu is meestal 12.9V als ik even heb gereden.
Ik zal straks eens meten met een draaiende motor met alle verbruikers aan en alle verbruikers uit.
Daarna zal ik de accu opladen met een acculader en 's morgens kijken of ik de storingen nog krijg.

Alvast bedankt voor de reacties!