Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

Gordels Alfa Giulia (1966)

di mei 26, 2015 12:42

Ik heb zondag een prachtige Giulia gekocht met 1750 motor erin.
Er zitten helaas geen gordels in en die wil ik wel graag erin hebben.
Er zitten gaten in voor 3-punts gordels , dus ideaal.

De 2 punten die op de middentunnel zitten (middenin de auto, vlak achter de stoelen) zijn echter horizontaal. Ik had verticaal verwacht uiteraard, want dat is gebruikelijker bij auto's.

Ik heb 2 vragen:
1) Hoe zitten die gordels in het midden normaal gesproken eigenlijk vast? Is daar een standaard beugel voor bv?
2) Waar koop ik mooie, bijpassende 3-puntsgordels (met oprolsysteem) voor mijn Giulia? Die algemene Securon-dingen vind ik niet mooi.
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: Gordels Alfa Giulia (1966)

di mei 26, 2015 19:47

Kan nu even geen foto maken, auto (uit '67) staat bij de 105 Workshop maar bij mij zitten die dingen waar je gordel in klikt ook net achter de stoelen vast, zitten volgens mij met een verlengstuk vast maar of dat origineel zo is :jumping:
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

Re: Gordels Alfa Giulia (1966)

wo mei 27, 2015 09:25

Ik doel idd op dat verlengstuk.
Als je daar een foto van kunt maken, zou mij dat heel erg helpen.
Mag via email ook: harry@gummen.org
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1749
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Gordels Alfa Giulia (1966)

wo mei 27, 2015 11:48

In mijn Giulia heb ik rolgordels uit een 33 serie 3. Origineel zaten er al rolgordels in maar eentje was ooit defect. Ik kon niet snel genoeg een originele vervanger krijgen en omdat de APK naderde was dit een oplossing. Beviel zo goed dat ik het daarna altijd zo gelaten heb.
Volgens mij voldoet het aan al je eisen: Het zijn rolgordels, het past 1-op-1 dus zonder aanpassingen, geen vreemd-merk logootjes er op, aan de gordelsluitingen zitten verlengstukken dus als je die aan de tunnel monteert zitten ze op goede hoogte naast de stoel. En het oprolmechanisme werkt ook nog eens soepeler dan van de originele gordels.

Van de Giulia heb ik heel veel foto's maar natuurlijk niet eentje waar de gordels goed te zien zijn... Wil ik in het weekend wel maken als je behoefte hebt.

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: Gordels Alfa Giulia (1966)

wo mei 27, 2015 13:16

In mijn Giulia heb ik rolgordels uit een 33 serie 3. Origineel zaten er al rolgordels in maar eentje was ooit defect. Ik kon niet snel genoeg een originele vervanger krijgen en omdat de APK naderde was dit een oplossing. Beviel zo goed dat ik het daarna altijd zo gelaten heb.
Volgens mij voldoet het aan al je eisen: Het zijn rolgordels, het past 1-op-1 dus zonder aanpassingen, geen vreemd-merk logootjes er op, aan de gordelsluitingen zitten verlengstukken dus als je die aan de tunnel monteert zitten ze op goede hoogte naast de stoel. En het oprolmechanisme werkt ook nog eens soepeler dan van de originele gordels.

Van de Giulia heb ik heel veel foto's maar natuurlijk niet eentje waar de gordels goed te zien zijn... Wil ik in het weekend wel maken als je behoefte hebt.
Goede tip, misschien dat ik daar ook eens naar moet kijken, de gordels van mij rollen ook niet zo lekker meer op.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

Re: Gordels Alfa Giulia (1966)

wo mei 27, 2015 14:04

In mijn Giulia heb ik rolgordels uit een 33 serie 3. Origineel zaten er al rolgordels in maar eentje was ooit defect. Ik kon niet snel genoeg een originele vervanger krijgen en omdat de APK naderde was dit een oplossing. Beviel zo goed dat ik het daarna altijd zo gelaten heb.
Volgens mij voldoet het aan al je eisen: Het zijn rolgordels, het past 1-op-1 dus zonder aanpassingen, geen vreemd-merk logootjes er op, aan de gordelsluitingen zitten verlengstukken dus als je die aan de tunnel monteert zitten ze op goede hoogte naast de stoel. En het oprolmechanisme werkt ook nog eens soepeler dan van de originele gordels.

Van de Giulia heb ik heel veel foto's maar natuurlijk niet eentje waar de gordels goed te zien zijn... Wil ik in het weekend wel maken als je behoefte hebt.
Ik ben wel benieuwd.
Het gaat mij voornamelijk om de bevestiging aan de middentunnel.
De gaten zijn horizontaal en je hebt verticaal nodig voor die klik-dingen. Daarnaast moeten ze best lang zijn.

Bij deze kun je het een beetje zien, zie foto achterbank.
Je ziet eerst een zwarte stalen beugel die plat op de vloer is bevestigd. Er zit een hoek in, zodat de gordel klik-dingen (wie weet de naam? :-) ) daar verticaal op geschroefd kunnen worden.

http://list.auto-commerce.nl/view/detai ... _id=998992" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Gordels Alfa Giulia (1966)

wo mei 27, 2015 15:50

Er zit een kronkel in je denkgang... :mrgreen:

Die "klikdingen" hebben een steel met onderaan een oog... het oog dient bruut gepenetreerd te worden door een bout... (het zgn "bouten").

Die bout kan natuurlijk niet verticaal door dat oog want daar zit de steel al... hij (een mannelijke bout!) moet er horizontaal doorheen...

Teneinde voorgenoemde bout niet in het luchtledige te laten verblijven is de middentunnel voorzien van een horizontaal boutgat welke op haar (een vrouwelijk boutgat...) beurt weer voorzien is van schroefdraad passend bij die van de bout.

Plaatst men voorgenoemde bout eerst horizontaal door het oog in de steel en vervolgens in het daar voor bestemde boutgat én draait men deze (bout) met de (analoge) klok mede... zal de bout zich vastzetten in voorgenoemde boutgat en is een verbinding tot stand gebracht...

Boutze! :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

Re: Gordels Alfa Giulia (1966)

wo mei 27, 2015 16:07

Het zal wel, maar ik zoek dus zo'n profiel als in die witte 1300Ti bij Heida.
Die zit in de vloer vast en daar zet je dat gordel-klikding aanvast met dat oog en een bout.

Dat profiel dient om van horizontaal naar verticaal te gaan en tegelijkertijd ook om wat lengte toe te voegen.
De gaten zitten dus recht naar beneden, net als de gaten voor stoelen. Niet opzij in de tunnel.

Om in jouw taal te blijven, heb je dus per gordelklikding 2 bouten. Eentje die het stalen profiel vastzet (horizontaal) op de vloer. Bovenaan dat profiel zit weer een gat (nu verticaal dankzij dat profiel met een hoek erin) . Door dat gat en het oog van het gordelklikding, doe je weer een bout.
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

Re: Gordels Alfa Giulia (1966)

wo mei 27, 2015 16:19

Kijk deze set zou kunnen werken, alleen is dat hoekje te kort en heb je tussen hoekje en gordelklikding, ook nog dat dat andere verlengstuk nodig. Zit je dus met 3 bouten te klooien per kant.

http://www.ebay.de/itm/Automatik-3-Punk ... 4ad53ab9af" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Gordels Alfa Giulia (1966)

wo mei 27, 2015 16:53

Zoals op die Ebay foto, zo zit het "altijd", tenzij gemodificeerd...

Is het niet een kwestie van onder het tapijt zoeken naar het boutgat? Die zitten namelijk altijd op de zijkant van de tunnel en dat is verticaal domweg niet mogelijk...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

Re: Gordels Alfa Giulia (1966)

wo mei 27, 2015 20:57

Ik hoef de boutgaten niet te zoeken omdat ik ze allang heb gevonden.
Daar vraag ik ook niets over volgens mij. :)

De gaten zitten recht naar beneden ipv naast de tunnel. De bout gaat dus van boven naar beneden in het gat en niet van rechts naar links.
Dus jij begrijpt het niet of ik snap niet wat jij probeert te zeggen. :)
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4318
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

Re: Gordels Alfa Giulia (1966)

wo mei 27, 2015 21:11

Zo zit het bij een berlina. Zal niet veel verschillen met een giulia.

Afbeelding
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Gordels Alfa Giulia (1966)

wo mei 27, 2015 21:12

De gaten die jij gevonden hebt zijn niet de gaten die de fabriek horizontaal in de tunnel gestopt heeft met als doel het bevestigen van het klikding...

Maar goed... ik neem de last wel op me... ik snap het niet... zoals zo vaak...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Gordels Alfa Giulia (1966)

wo mei 27, 2015 21:14

Zo zit het bij een berlina. Zal niet veel verschillen met een giulia.

Afbeelding
Sterker nog... :mrgreen:

Vorige herfst nog een setje gemonteerd in Bermit... en merkwaardigerwijsch... zat dat precies zo... het lijkt wel alsof het er voor gemaakt was... och, die goede ouwe tijd... toen ik het allemaal nog snapte... :mrgreen:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

Re: Gordels Alfa Giulia (1966)

wo mei 27, 2015 21:15

Ok herstel :)

Ik heb namelijk nog even gekeken en heb inmiddels 4 gaten gevonden. :)
De 2 die recht omlaag gaan (waar ik al 12 posts over heb gedaan ;) ) en 2 iets verder naar achteren nog die wel opzij vd middentunnel zitten.

Wel jammer dat foto's uploaden hier niet kan, anders was het wat duidelijker geweest.

Ik denk nu dat de gordels in de achterste 2 verticale gaten moeten?
Dan is er geen 90 graden beugel nodig en hoeven ze alleen maar lang te zijn.

Ik vraag me wel af waar die andere 2 gaten voor zijn dan.
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Terug naar “Algemene Technische vragen”