Pagina 1 van 2

distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: ma jul 27, 2015 21:07
door SavaliGTV3.5L
Ik wil de distributie laten vervangen. Enerzijds nog geen 5000 km gereden, maar wel 6 jaar oud. Op het oog is de riem nog punt gaaf.
Ik weet dat distributie vv. bij de oude V6 kostbaar is.
Iemand een idee hoeveel en bij wie het beste te doen. Dus een bedrijf die meer deze klassieke V6 in onderhoud heeft.

Vandaag na het starten een onbekend stotend geluid uit de motor. Dat gebeurt wel vaker maar dan heel even als de motor lange tijd niet heeft gedraaid. Dan loopt ie even op 5 poten om daarna weer mooi rond te lopen.
Dat dacht ik ook deze keer, maar de water temperatuur liep op naar >>>> 100 graden :shock: . Dacht aan een storing in het klokje, maar bleef zo. Gestopt, motorkap open en borrelen en overlopen van koelstof tankje.
:? Lijkt op lekke koppakking, echter geen olie maar alleen koelwater overgelopen.
Is koppakking vervangen een duur verhaal ??
En ook weer idem, bij wie het beste te doen ???

Ik kan me trouwens voorstellen dat de twee werkzaamheden tesamen voordeliger is als elk seperaat, omdat de voor beiden het blok er uit moet. Correct ???

Theo

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: ma jul 27, 2015 21:17
door giuliettaevo
Voor de distributie hoeft het blok er niet uit. Hoeft ook geen hele dure klus te zijn,je kunt er best redelijk bij. Kosten hangen grotendeels af van de spanner die er op zit. Mechanische of hydraulische spanner?

Koppakkingen vervangen is makkelijker met de motor eruit. 2.5 koppakkingen zijn niet overdreven duur. 3.5 koppakkingen zijn een heel ander verhaal...

Als je de koppakkingen wilt vervangen moet de distributie er vanaf. Het is wel slim om het dan te combineren .

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: ma jul 27, 2015 21:59
door henk116
Zou eerst ook nog even de werking vd thermostaat checken... wie weet opent die niet.

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: di jul 28, 2015 09:10
door alfaqv75
Zou eerst ook nog even de werking vd thermostaat checken... wie weet opent die niet.
en de waterpomp! als deze niet (goed) werkt koelt er ook weinig

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: di jul 28, 2015 09:22
door henk116
:thumbs:

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: di jul 28, 2015 13:59
door SavaliGTV3.5L
Hoeveel zouden beiden kosten in totaal ?

Meer dan 1000 euro ? :?
Of minder ? :roll:

Theo

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: di jul 28, 2015 19:16
door AR823
Ik begrijp dat er de laatste jaren weinig gereden is. Kijk even of er koelvloeistof uit het retourslangetje in het
tankje stroomt. Zoniet dan kan er tussen de thermostaat en het tankje een verstopping zitten, voorzichtig doorblazen
met wat perslucht. Meestal zit het in het pijpje op de thermostaat. Het blok kan zich hierdoor niet ontluchten, met
als gevolg kookbellen. Als het open is dan kan de thermostaat blijven kleven of de waterpomp defect zijn.
Heb je gekeken of de koelfan wel op tijd aanslaat?.

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: wo jul 29, 2015 17:46
door SavaliGTV3.5L
Ik begrijp dat er de laatste jaren weinig gereden is. Kijk even of er koelvloeistof uit het retourslangetje in het
tankje stroomt. Zoniet dan kan er tussen de thermostaat en het tankje een verstopping zitten, voorzichtig doorblazen
met wat perslucht. Meestal zit het in het pijpje op de thermostaat. Het blok kan zich hierdoor niet ontluchten, met
als gevolg kookbellen. Als het open is dan kan de thermostaat blijven kleven of de waterpomp defect zijn.
Heb je gekeken of de koelfan wel op tijd aanslaat?.
Bedankt, dat is een goed advies.
Ik schrok me werkelijk een ongeluk. Het overdrukvaatje ontplofte bijna van de kookbellen :shock: en het koelwater spoot werkelijk uit het overloopslangetje op de bodem.
Ik snapte er werkelijk niets van; het geweld waarmee de kookbubbels het koelwater er uit spoten, kon volgens mij niet op stel en sprong plotseling het gevolg zijn van een lekke koppakking. Dat gaat volgens mij wat geciviliseerder.
De waterslangen van/naar de radiateur waren overigens wel KOKEND heet.
Ik ga inderdaad maar eerst de slangen na.
Ik snap trouwens niet waaruit dan een dergelijke verstopping bestaat ???? Kalk ? of anders ?

Theo

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: wo jul 29, 2015 19:13
door AR823
Het spul is roestsludge dat bij langere stilstand indroogt. De gaatjes zijn maar klein, ik heb bij mijn 156 het pijpje uit
de thermostaat geschroefd en iets opgeboord. Ik weet niet hoe het bij de GTV zit, maar de route naar het tankje kan
ook door het gasklephuis lopen en zit de verstopping daar. Dit is ook een hoog punt waar met wat lucht erbij de
sludge indroogt.

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: di aug 04, 2015 20:28
door SavaliGTV3.5L
Het spul is roestsludge dat bij langere stilstand indroogt. De gaatjes zijn maar klein, ik heb bij mijn 156 het pijpje uit
de thermostaat geschroefd en iets opgeboord. Ik weet niet hoe het bij de GTV zit, maar de route naar het tankje kan
ook door het gasklephuis lopen en zit de verstopping daar. Dit is ook een hoog punt waar met wat lucht erbij de
sludge indroogt.
Ik heb gekeken hoe ik het best bij het pijpje kan komen. Dat is echter lastig; weinig ruimte tussen radiateur en motor. Verdwijnt zelfs een slang onder het inlaatspruitstuk. Als ik het daar allemaal los ga halen, komt er heel veel werk op me af.
Loopt overigens wel een slangetje retour naar het koelwater vaatje, maar die komt rechtsstreeks van de radiateur. En nergens kan ik een vuldop van de radiateur vinden.

Ik denk aan twee alternatieven.
Het doorspoelen met een oplosmiddels voor sludge en roest. Maar daarover zijn de meningen niet eenduidig positief.
Of elders een slangetje van het koelsysteem losmaken en daar perslucht op zetten, want het is immers een gesloten systeem en dan zal de lucht wel ergens op de obstructie stuiten, linksom of rechtsom.
Of is dit te kort door de bocht.

Theo

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: di aug 04, 2015 22:52
door AR823
Willekeurig op een slang blazen heeft weinig zin omdat de druk alle kanten op kan en bij een verstopping gewoon een
andere weg kiest. Je moet slangetje voor slangetje doen. Ik ben niet echt bekend met de GTV 2.5, maar als er geen dop op
de radiateur zit moet je via het tankje vullen en dan moet er aan de onderkant een slang zitten. Bovenop zit dan een klein
slangetje die, zoals jij zegt, vanaf de radiateur komt. Het zou dat pijpje weleens kunnen zijn omdat het blok via dat pijpje
ontlucht moet worden. Hetzelfde systeem als bij oude Golfjes, die hadden daar ook nogal eens last van.

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: do aug 06, 2015 20:22
door SavaliGTV3.5L
Willekeurig op een slang blazen heeft weinig zin omdat de druk alle kanten op kan en bij een verstopping gewoon een
andere weg kiest. Je moet slangetje voor slangetje doen. Ik ben niet echt bekend met de GTV 2.5, maar als er geen dop op
de radiateur zit moet je via het tankje vullen en dan moet er aan de onderkant een slang zitten. Bovenop zit dan een klein
slangetje die, zoals jij zegt, vanaf de radiateur komt. Het zou dat pijpje weleens kunnen zijn omdat het blok via dat pijpje
ontlucht moet worden. Hetzelfde systeem als bij oude Golfjes, die hadden daar ook nogal eens last van.
Ik heb het hele traject retour naar het expansievat met alle slangetjes los gehad. Een slang had een obstructie van sludge, die ik heb verwijderd. Inderdaad loopt ook bij de GTV een deel via het inlaatspruitstuk.
Met goede hoop dat dit de oorzaak was, wederom het systeem met verse koelvloeistof gevuld.
Echter wederom kookbellen van de radiateur rechtsstreeks terug naar het expansievat; dus eigenlijk de tegengestelde richting. En niet via het overdruk traject, die ik volledig had nagezien en gereinigd. :x

Kookbellen komen pas als motor warm is; ook de fan die aanslaat krijgt het koelwater niet onder de 100 graden; blijft tussen de 100 en 120 graden.
Het vreemde is dat de dikke slangen die van en naar de thermostaat/pomp lopen niet meteen gevuld worden. Pas na heel veel knijpen in de slangen vullen ze zich met koelwater, waarbij de een keihard van de druk wordt en heel heet; en de ander niet noemenswaardig.

Het valt me op dat het koelwater dus NIET via het geeigende overdruk traject van het de radiateur naar het expansie vat gaat.
Maar WEL tegen de richting in via het traject waar je het koelsysteem eigenlijk via vult.

Ik heb de indruk dat iets - een membraan. ventiel oid - bij de thermostaat/pomp niet open gaat voor de reguliere retour voor de overdruk van het systeem.

Nu zie ik uiteraard de thermostaat plus pomp, maar ook allerlei gammele verteerde draadjes en stekkertjes. :?

Wat te doen of waar verder te zoeken?

Theo

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: do aug 06, 2015 21:15
door AR823
Het lijkt er nu toch op dat je geen circulatie hebt , dus kan het schoepenwieltje van de waterpomp
losgeraakt zijn. De thermostaat zou ook kunnen maar vrijwel altijd blijft de temperatuur te laag omdat hij open
blijft staan.In een zeldzaam geval kan hij blijven hangen.

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: vr aug 07, 2015 00:12
door SavaliGTV3.5L
Het lijkt er nu toch op dat je geen circulatie hebt , dus kan het schoepenwieltje van de waterpomp
losgeraakt zijn. De thermostaat zou ook kunnen maar vrijwel altijd blijft de temperatuur te laag omdat hij open
blijft staan.In een zeldzaam geval kan hij blijven hangen.
Dank je wel voor je bruikbare adviezen.
Ik heb me inmiddels helemaal suf gezocht en gelezen op Alfa BB over cooling problems.
Ik ben uiteraard benauwd voor koppakking schade en kosten van herstel. Maar zowel olie en koelwater zijn niet verontreinigd en er komt ook geen witte rook uit uitlaat.
Was wel een verontrustend bericht van iemand met lekke koppakking, compressie van de motor zou dan het koelwater terugduwen, waardoor er geen circulatie is. Bovendien zou na afzetten van de motor de kookbellen uit het reservoir komen.
Dat heb ik weer wel; hoewel het water er ook uitspuit - het lekslangetje van het reservoir - als de motor draait.

Mijn probleem komt mij inderdaad over als ergens een obstructie ofwel falende mechaniek; waterpomp - schoepenwieltje - los, waardoor de bovenste radiatorslang knoeperd hard wordt. Op het BB wordt melding gemaakt van plastic wieltjes die later vervangen zouden zijn door metalen exemplaren ???
En/of de thermostaat die niet opengaat, waardoor de boel kokend heet wordt.

Is me gewezen op de radiatordop op de radiateur zelf; maar kan die niet vinden bij de GTV6. Ontbreekt zelfs voorzover ik kan zien.
En de bleedvalve - schroefje op het pomphuis - waarmee ik de luchtbellen kan bleeden.

Met me eens dat koppakking schade bij mij niet aan de orde is.
Weet jij waar de dop van de radiateur zelf is.
En hoe testen - schoepje van - pomp.

Theo

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

Geplaatst: vr aug 07, 2015 22:08
door AR823
Inderdaad zijn de metalen schoepjes veel beter, als je wilt weten of die los zit zul je hem moeten demonteren.
Het is zowiezo verstandig om iedere tweede distributiewissel de waterpomp te vervangen.
Als de radiateur geen dop heeft zit hij op het tankje. Een lekke koppakking is natuurlijk niet uit te sluiten,
maar een garage heeft meestal een apparaatje dat verkleurt als er CO2 in de koelvloeistof omhoog borrelt.